Valtaosa suomalaisista on joskus laskenut mäkeä pulkalla, tai jollain muulla liukumista helpottavalla laskuvälineellä. Teknavi pääsi kokeilemaan, minkälaista kyytiä jäärännissä liukuva olympiakelkka antaa.
Tykkäsimme
- Jännityksestä
- Vauhdista
- Suodattamattomasta tuntumasta
Emme tykänneet
- Vain kyydissä olemisesta
Ratakelkkailu on monille tuttua lähinnä televisiosta ja olympialaisista. Suomessa laji ei ole koskaan kerännyt laajaa harrastajakuntaa, mihin vaikuttaa myös laskupaikkojen olemattamuus. Nissan on ollut julkisuudessa viime aikoina monenlaisten tempausten kautta. Viimeisimpänä muistuu mieleen auton hallintalaitteiden kytkeminen pelikonsoliin siten, että kuljettajan paikalta pystyi pelaamaan jalkapalloa.
Viimeisin erikoisuus on Nissan-brändin alaisuudessa rakennettu maailman ensimmäinen seitsemänpaikkainen jääkelkka. Valmistaja on nimennyt laitteen Nissan X-Trailin mukaan ja laittanut keulalle Nissan-logon lisäksi LED-nauhasta tehdyt ajovalot. Tämän lisäksi yhteistä näillä kulkuvälineillä on seitsemänpaikkaisuus. Luonnollisesti Teknavi ottaa vastaan mahdollisuuden päästä kokeilemaan tätä maailmanluokan harvinaisuutta.
Kelkan suunnitelussa ovat olleet mukana kelkkailumaailmassa nimekkäät tahot. Yhtenä pääpuuhamiehistä on toiminut muun muassa Britannian ilmavoimien kelkkajoukkueen parissa pitkään työskennellyt Ian Richardson. Kelkan suunnittelusta puolestaan on vastannut italilainen , joka on hyvin tunnettu laadukkaista tuotoksistaan. Seitsemänpaikkaisen kelkan suunnittelu vaati miesten kertoman mukaan paljon mallintamista ja laskemista, sillä kolmen ylimääräisen henkilön oleminen mukana vaikuttaa kelkan dynamiikkaan varsin merkittävästi. Kokonaismassaa täyteen pakattuna kelkalla on noin 900 kiloa, ja kaarteissa noin 4,5 G:n voiman myötä runkoon ja jalaksiin kohdistuvien voimien osalta puhutaan noin 4,0 tonnista.