Vastaamo laiminlöi yksityisestä terveydenhuollosta annetun lain mukaisia velvollisuuksiaan, Valvira katsoo. Puutteita havaittiin muun muassa potilasasiakirjamerkinnöissä.
Valviran mukaan puutteita oli erityisesti terveydenhuollon palveluista vastaavalle johtajalle säädettyjen tehtävien hoitamisessa. Näitä ovat esimerkiksi työntekijöiden perehdyttäminen potilasasiakirjojen laatimiseen ja käsittelyyn. Myös toiminnan omavalvonnassa havaittiin puutteita.
– Potilasasiakirjamerkinnät osoittautuivat tarkastetun otoksen perusteella kirjaviksi ja osin puutteellisiksi. Potilastietojärjestelmä ei lainkaan ohjannut yhdenmukaiseen kirjaamiseen, Valviran tiedotteessa todetaan.
Henkilöstön perehdytys ja sisäinen koulutus ei ollut riittävää ohjaamaan henkilöstöä asianmukaiseen kirjaamiskäytäntöön, Valvira kertoo.
– Potilastietoihin oli myös liitetty sinne sisällöltään kuulumattomia asiakirjoja, kuten yksityisiä sähköposteja. Potilaan hoidon ja kuntoutuksen suunnittelun, toteutuksen ja seurannan kannalta oleelliset tiedot olivat vain osassa potilasasiakirjoja, tiedotteessa tarkennetaan.
Valviran selvitys perustuu tarkastuskäyntiin ja Vastaamon antamaan kirjalliseen selvitykseen.
Henkilöstön koulutus ontui
Puutteita löytyi myös henkilöstön osaamisen kehittämisessä.
