Varastetut autot Suomen kautta Venäjälle

Itämeren maissa toimii järjestäytyneitä rikollisliigoja, jotka varastavat autoja ja kuljettavat niitä toisiin maihin, etupäässä Venäjälle. Suomi on tärkeä kauttakulkumaa, kun autoja kuljetetaan Venäjälle. Tämä kävi ilmi Itämeren maiden poliisien yhteisestä selvityksestä.

Varkaille kelpaavat vain uudet merkkiautot.

Caarina-nimisessä operaatiossa tutkittiin anastettujen autojen kuljetusreittejä, rikosten tekijöitä ja tekotapoja. Operaatio alkoi viime vuoden huhtikuussa ja päättyi tämän kevään maalikuussa. Operaatiossa selvitettiin 705 löydetyn ajoneuvon kohtalo. Eniten anastettuja autoja eli 80 prosenttia kaikista löydettiin Venäjältä, seuraavaksi eniten Puolasta ja Saksasta. Suurin osa autoista, yli 300, oli anastettu Saksasta. Puolasta oli viety lähes 140 autoa ja Liettuasta yli 70. Autoja on myös tuotu aina Yhdysvalloista ja Kanadasta asti. Varastetut autot ovat yleensä suhteellisen uusia ja kalliita. Varkaiden suosikkeja ovat mm. Mercedekset, Audit, BMW:t ja Volkswagenit, mutta myös vähemmän arvostetut merkit kelpaavat.

Hankkeessa löytyi noin 130 autovarkauksiin osallistunutta rikollista. Vireillä on neljä laajaa järjestäytyneeseen rikollisryhmään keskittyvää esitutkintaa, joissa on selvinnyt kymmenien autojen kohtalo. Tiedot anastuksista perustuvat Interpolin etsittyjen ajoneuvojen rekisteriin ja poliisien tutkintatietoihin. Suomesta ja Tanskasta anastettuja autoja aineistossa ei ollut, koska mailla ei ole automaattista liittymää Interpolin rekisteriin. Caarina-projektin vetovastuu oli Suomen keskusrikospoliisilla.

Suomessa liki 15 000 autovarkautta

Keskusrikospoliisin omien, kotimaata koskevien tilastojen mukaan Suomessa ajonneuvojen varkaudet ovat lisääntyneet tasaisesti koko 1990-luvun. Viime vuonna varkauksia oli 14 600, mikä oli kuitenkin vähemmän kuin huippuvuonna 1999, jolloin niitä oli yli 15 000. Kateisiin jäävien ajoneuvojen osuus on vuosittain noin kymmenen prosenttia. Viime vuonna kateisiin jäi 1593 ajoneuvoa. Moottoripyörissä kateisiin jäävien osuus on huomattavasti suurempi kuin muissa ajoneuvoryhmissä. Suomessa rikoksilla viedyistä ajoneuvoista suurin osa oli keskihintaisia ja 1980-luvun alkupuolelta. Uusia, vain muutaman vuoden ikäisiä autoja viedään vuodessa vain noin sata. Kalliita autoja jää kateisiin suhteellisesti paljon muita merkkejä enemmän. Myös Suomessa on havaittu suunnitelmallisen ja järjestelmällisen toiminnan lisääntyneen autovarkauksissa.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat