Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liikenneministeri Berner kilpailevasta tunnelihankkeesta: "Tämän mittaluokan hankkeita voi olla vain yksi"

Ministeri Bernerin esittelemässä tulevaisuuden liikennevisiossa tunnelihanke mahdollistaisi Keski-Euroopan kytkemisen osaksi arktisia alueita.
Ministeri Bernerin esittelemässä tulevaisuuden liikennevisiossa tunnelihanke mahdollistaisi Keski-Euroopan kytkemisen osaksi arktisia alueita.Jarno Kuusinen / AOP
Julkaistu 30.11.2018 18:15
Toimittajan kuva

Johanna Tuuri

johanna.tuuri@mtv.fi

Helsingin ja Tallinnan merenalaista rautatietunnelia tulee edistää, linjasivat tänään Helsingissä tavanneet Suomen ja Viron liikenneministerit sekä Helsingin ja Tallinnan pormestarit.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) muistutti, että Peter Vesterbackan suunnittelema tunnelihanke ei voi olla kilpaileva, vaan on löydettävä tapa tehdä yhteistä hanketta.

Ministerien ja pormestarien tapaamisessa Suomi ja Viro päättivät tahoillaan selvitystyöstä, johon kuuluu myös ympäristövaikutusten arviointi ja niiden yhteensovittaminen. Tähän kuluu aikaa arvioilta 5-6 vuotta.

– Tässä on valtava määrä erilaista hämmennystä ilmassa koko ajan ja sekalaista tietoa. On tärkeää, että meillä on sama informaatio kaikilla.  Aika sitten näyttää, eteneekö hanke vai eikö se etene, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) totesi tänään tiedotustilaisuudessa.

Liikenneministeri Berner suhtautuu tunnelihankkeeseen avoimin mielin. Hänen mukaansa päättäjien on huolehdittava, ettei synny sellaisia ratkaisuja, jotka estäisivät kunnianhimoisen projektin syntymistä.

– Ne lopulliset rakentamiset ovat varmasti vielä pitkällä tulevaisuudessa, Berner sanoi.

Suomi harkitsee liittymistä Rail Baltican omistajaksi

Ministeri Berner kertoi Suomen harkitsevan liittymistä toista suurhanketta, Rail Balticaa koordinoivaan yhteisyritykseen.

Suomi kuitenkin vaatii, että RB Rail AS -yhteisyrityksen tulee vastata kaikkien koko hanketta koskevien asioiden koordinoinnista, esimerkiksi EU-rahoituksen tulee kulkea sen kautta.

Viron talous- ja infrastruktuuriministeri Kadri Simson näkee tunnelin Puolan Varsovasta Tallinnaan kulkevan, noin 1000 kilometriä pitkän ratayhteyden jatkeena.

– Meillä on tärkeää, ettei Tallinnasta tule Rail Baltica -radan päätepistettä, vaan että olemme yhteydessä Helsinkiin. Juuri siksi Helsinki-Tallinna-tunneli on luonnollinen ja yhtenäinen osa Rail Balticaa tulevaisuudessa, Simson sanoi tänään tiedotustilaisuudessa.

Ministeri Bernerin esittelemässä tulevaisuuden liikennevisiossa tunnelihanke mahdollistaisi Keski-Euroopan kytkemisen osaksi arktisia alueita.

– Se mahdollistaisi meidän elinkeinoelämän kuljetusten siirtymisen raiteita pitkin kokonaan Suomesta Keski-Eurooppaan. Se myöskin mahdolllistaisi matkailuvirtojen kasvattamista molempiin suuntiin. Se todennäköisesti toisi laajasti investointeja koko meidän maahamme, Berner visioi.

Berner: Rinnakkaisista hankkeista ei voida puhua

Myös peliyhtiö Roviosta tunnetulla Peter Vesterbackalla on vireillä tunnelihanke, jonka rahoituksesta ja aikataulusta hän kertoo lisää tulevana maanantaina.

Ministerin mukaan tämän mittaluokan hankkeita voi olla vain yksi.

– Nämä hankkeet ovat niin suuria, että meillä ei ole mahdollisuuksia puhua rinnakkaisista hankkeita, vaan meidän on löydettävä tapa jolla me tehdään yhtä yhteistä hanketta.

Bernerin mukaan niin Helsinki-Tallinnan-tunneli kuin muutkin tulevaisuuden ratahankkeet tarvitsevat tulevaisuudessa yksityistä rahaa.

– Sen takia on nyt tärkeää, että me ollaan saatu koordinoitua yhteen Suomen, Viron, Helsingin ja Tallinnan kannat ja siltä osin pääsemme tekemään sellaista työtä, joka mahdollistaa yksityisen sektorin mukaantulon näihin hankkeisiin, Berner sanoi.

Lisää aiheesta:

20 minuutissa Helsingistä Tallinnaan: Tunnelihanke odottaa ratkaisun hetkiä – liikemies Peter Vesterbackalta määrätietoiset terveiset epäilijöillePoliitikot ja EU eivät tue, mutta Peter Vesterbacka aikoo viedä kiinalaismiljardeilla rahoitetun tunnelihankkeensa maaliin: Tukipäätös toiselle tunnelille on "Helsingin huonoa itsetuntoa"Vesterbackan Tallinna-tunneliin myydään jo junalippuja: "Ei ole mitään muuta hanketta" – Lauttasaaren kokoiselle tekosaarelle jopa 50 000 ihmisen asuinalueMinisteri Berner Peter Vesterbackan Tallinna-tunnelista: Hankkeita voi olla vain yksiVapaavuori: Helsinki–Tallinna-tunneli toisi paljon kansainvälistä huomiota Berner: Helsinki-Tallinna-tunnelia katsottava myös pohjoisen näkökulmasta
LiikenneAnne BernerHelsinkiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 06:04
    Sää

    Tiet aamulla liukkaita – varoituksia etelässä ja pohjoisessa

  • Eilen19:19
    Sää

    Pakkanen vaanii taas yön pimeydessä: Vaarana jäinen yllätys liikenteessä

  • Eilen11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 18.10.22:51
    Bangladesh

    Dhakan kentällä roihusi: Lennot keskeytettiin

  • 18.10.19:52
    Liikenneonnettomuudet

    Sumu yllätti Mikan ja vaimon Nelostiellä – sitten rytisi: "Autoja oli oikealla ja vasemmalla puolella"