Valtteri Bottas on liian kallis mies F1-tallipomolle: "En ole puheissa, koska minulla ei ole myöskään varaa"

Huipputason kuskien Valtteri Bottaksen ja Sebastian Vettelin epävarma tilanne F1-sarjan kuljettajamarkkinoilla ei tarkoita sitä, että jokainen talli yrittäisi kuumeisesti saada heidät omakseen. Vain harvalla tiimillä on oikeasti varaa edes haaveilla heidän palveluksistaan.

Haas-tiimin tallipäällikkö Günther Steiner vieraili torstai-iltana C Moren Urheilusuoran videohaastattelussa, ja sanoi suoraan, ettei hän kykene tällä hetkellä käytettävissä olevilla pelimerkeillään astumaan pöytään, joissa Bottaksen tai Vettelin palveluksista kilpaillaan.

– En usko, että Valtteri ja Sebastian ovat kiinnostuneet paikasta keskikastin tallissa, Steiner arvioi C Morelle.

– En ole puheissa heidän kanssaan, koska minulla ei myöskään ole varaa heihin. Siinä on toinen ongelma. He saavat niin isoa palkkaa, ettei minulla ole varaa heihin, hän toteaa.

Bottaksenkin palkka kova Haas-kuskeihin verrattuna

Haas on jämähtänyt sarjan alempaan keskiporukkaan. Tiimi päätti yllättäen jatkaa ongelmia aiheuttaneen kuskikaksikkonsa Romain GrosjeanKevin Magnussen sopimuksia täksi vuodeksi.

Vettel on tienannut tähän asti Ferrarilla bonuksineen jopa reilun 40 miljoonaa dollaria (noin 36 miljoonaa euroa) kaudessa, mutta Bottaksen palkka on vielä paljon maltillisempi, noin kahdeksan miljoonaa dollaria eli reilut seitsemän miljoonaa euroa vuodessa.

Grosjeaniin ja Magnusseniin verrattuna tämäkin on paljon, sillä lähteestä riippuen Haas maksaa näille arviolta miljoonan ja kahden miljoonan dollarin välillä.

Steinerilla riittää tällä hetkellä niin paljon mietittävää oman tallinsa ja henkilökuntansa toimeentulon turvaamisessa, ettei hän juuri ole uhrannut ajatuksia ensi kauden kuskivalinnoilleen.

– En sanoisi, että me taistelemme olemassaolostamme, mutta yritämme kovasti saada kauden käyntiin. Kuskit eivät ole tällä hetkellä meille asia tärkeimmästä päästä. Katsotaan, miten kausi saadaan käyntiin ja missä sitten olemme, Steiner sanoo.

– Jos kausi saadaan käyntiin heinäkuussa, siitä tulee varsin lyhyt aika, kunnes meidän täytyy alkaa tehdä jo päätöksiä. ”Silly season” käynnistyy yleensä kesällä, ja heinäkuu on jo kesää. Se alkaa siis jo pian, mutta yritämme vain valmistautua siihen, että pääsemme taas ajamaan kilpaa.

Lue myös:

    Uusimmat