Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hallitus väläytti kyselytunnilla täsmätoimia liikennepolttoaineiden hintojen alentamiseksi

Lehtikuva
Julkaistu 10.02.2022 19:53
Toimittajan kuva

Vesa Kallionpää

vesa.kallionpaa@mtv.fi

VesaKallionpaa

Sekä pääministeri Sanna Marin (sd.) että valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) lupasivat eduskunnan kyselytunnilla täsmätoimia polttoaineiden hintojen alentamiseksi, kun oppositiopuolueet hiillostivat hallitusta asiasta.

Valtiovarainministeri Annika Saarikon mukaan hallitus valmistelee täsmätoimia energian hintoihin puuttumiseksi. Saarikon mukaan hallitus kertoo toimista myöhemmin.

Jakeluvelvoitteen aikatauluun muutoksia?

Oppositiopuolueet nostivat esille muun muassa uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen, jolla pyritään edistämään liikenteen päästövähennyksiä.

Maailmanmarkkinahintojen lisäksi myös jakeluvelvoite nostaa osaltaan polttoaineiden hintoja.

Jakeluvelvoitteen nostosuunnitelmia arvostelivat muun muassa kansanedustajat Sheikki Laakso (ps.), Kai Mykkänen (kok.) ja Harry Harkimo (Liik.).

Pääministeri Marin sanoi hallituksen olevan valmis tarkastelemaan jakeluvelvoitteen nostamisen aikataulua.

– Me olemme aikaisemmin sopineet, että tätä nostetaan 34 prosenttiin, mutta meidän on tätä aikataulua katsottava. Me emme missään nimessä omilla toimillamme halua vaikeuttaa nykyistä tilannetta vaan päinvastoin helpottaa, ja sen vuoksi myös tämä jakeluvelvoite on sellainen asia, mitä me joudumme tarkastelemaan, Marin sanoi.

Raskaalle liikenteelle halvempi diesel?

Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) esitti myös niin kutsutun ammattidieselin käyttöönottoa, jolloin kuorma- ja linja-autoissa käytettävää dieseliä verotettaisiin muuta dieseliä kevyemmin. Valtiovarainministeri Saarikko suhtautui ajatukseen myönteisesti.

– Olen käynyt viimeksi tällä viikolla kuljetusalan ammattiliiton kanssa tätä aihetta läpi, ja pidän esitystä perusteltuna. Tämä on osa hallituksen pohdintaa, jota käymme, mitkä olisivat ne tehokkaimmat täsmätoimet, mihin kannattaisi ryhtyä, Saarikko sanoi.

Hallituksen vaikea luvata, kun rahaa ei ole

Valtiovarainministeri Saarikko tyrmäsi perussuomalaisten vaatimuksen polttoaineveron alentamisesta.

Saarikon mukaan esimerkiksi veron laskeminen 20 sentillä litralta maksaisi valtiolle 800 miljoonaa euroa vuodessa. Saarikon mielestä alennus ei välttämättä edes näkyisi yhtä suurena bensapumpulla. Ministeri tivasi perussuomalaisilta myös vastausta siihen, millä alennus rahoitettaisiin.

Rahaahan valtiolla ei ole. Taloutta on pyöritetty velalla jo toistakymmentä vuotta ja menoja pitäisi pikemmin sopeuttaa tuloihin.

Hallituksen keinot ovatkin vähissä. On vaikea löytää järkevän hintaisia keinoja, joilla olisi kuluttajalle näkyvää vaikutusta ja jotka kohdistuisivat oikeisiin paikkoihin.

Kansalaisten onkin ehkä turha odottaa mitään vallankumouksellisia uusia tukitoimia.

Esimerkiksi uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoite on jo aiemmin päätetty nostaa 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä ja nyt hallitus ilmeisesti pohtii ylimääräisen 4 prosentin velvoitteen myöhäistämistä. Tämän päivän hintoihin sillä tuskin olisi vaikutusta – tulevaisuuden hintoihin ehkä kyllä.

Ministerit eivät kyselytunnilla kertoneet, millä aikataululla hallitus täsmäkeinojaan valmistelee. Energian markkinahinnat vaihtelevat ajan myötä, mikä sekin olisi hallituksen hyvä ottaa huomioon mahdollisista tukitoimista päättäessään.

Lisää aiheesta:

Suurimmat oppositiopuolueet pitävät hallituksen energiaratkaisuja omana ansionaan – "Kyllä sinne jäi vielä uupumaan paljon"Näillä keinoilla hallitus kompensoi energian hintojen nousua suomalaisilleRiikka Purra ja Iiris Suomela ottivat rajusti yhteen bensan hinnasta: "Monella on rahat loppu" Hallitus etsii nopeita ratkaisuja bensa-ahdinkoon – Marin Ylellä: "Ei heikennä ilmastotoimia"Puheet bensaveron korotuksesta saivat keskustan takajaloilleen – näin kommentoivat Saarikko, Kurvinen ja pääministeri Marin: "Ei ole mahdollista, ettei tehdä mitään"Oppositio tivasi hallitukselta taas työllisyystoimia ja vastaukset eivät täysin tyydyttäneet – ”Perheiden hätä on todellinen”
Marinin hallitusPolttoaineKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Marinin hallitus
  • ke00:01
    Talous

    Nyt se on laskettu: Hyvätuloisten ostovoima kasvaa, yksinhuoltajilla ja työttömillä heikkenee

  • 17.5.00:01
    Politiikka

    Kysely: Orpon hallitus häviää kansan mielestä Marinin hallitukselle lähes kaikessa

  • 5.5.14:58
    Politiikka

    Hedelmöityshoitojen Kela-korvaus herättää hämmennystä

  • 22.4.16:10
    Kehysriihi

    Näin kehysriihen neuvottelut pyörivät kulissien takana – ilmasto voi aiheuttaa suurimmat väännöt

  • 14.4.20:21
    Vaalit 2025

    MTV:n politiikan toimittaja: Perussuomalaisten vaalitappion taustalla muutakin kuin hallitusvastuu