Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Valtion koronatuki Finnairille ei sisältänyt uusia ilmastoehtoja – Tutkija kritisoi hallituksen toimia lentoliikenteen kohtelussa: "Ikävä kupru"

2:05Euroopassa rahaa on jaettu koronapandemian kourissa kärsiville lentoyhtiöille, mutta Suomessa tukea ei sidottu ilmastoehtoihinEuroopassa rahaa on jaettu koronapandemian kourissa kärsiville lentoyhtiöille, mutta Suomessa tukea ei sidottu ilmastoehtoihin.
Julkaistu 16.07.2020 22:28

Pietu Heiskanen

pietu.heiskanen@mtv.fi

heiskanenpietu

Rahaa pumpataan koronapandemiasta kärsineisiin lentoyhtiöihin enemmän kuin koskaan. Hollanti jakoi KLM-lentoyhtiölle 3,4 miljardia euroa, Saksa lupasi Lufthansalle yhdeksän miljardia ja Ranska lähti tukemaan lentoliikennettä yhteensä seitsemällä miljardilla.

Samaan aikaan valtiot ponnistelevat vähentääkseen lentämisestä aiheutuvia ilmastovaikutuksia. Ranskassa ja Hollannissa lentoyhtiöiden koronatuki on sidottu uusiin ilmastotoimiin, joilla yritetään suitsia lentoliikenteen päästöjä.

Myös Suomessa valtio pääomitti Finnairia sadoilla miljoonilla euroilla, mutta tuki ei sisältänyt samantyyppisiä uusia ilmastoehtoja. Finnairin tukeminen saakin kritiikkiä Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikaiselta.

– Voisi oikeastaan ryhmitellä kahteen nämä eurooppalaiset tukipaketit: Ranska ja Hollanti antavat tukea ilmastoehdoin, Suomi ja Saksa antavat tukea ilman ehtoja, Ollikainen kertoo MTV:n haastattelussa.

Ikävä kupru hallituksen toiminnassa

Ollikaisen mukaan lentoliikenne aiheuttaa huomattavia ilmastopäästöjä. Hän muistuttaa, että lentoliikenne on jo nyt hyvin tuettua. Esimerkiksi polttoaineena käytettävä lentokerosiini on verovapaata. 

Tutkija kritisoikin, että valtion tuki Finnairille ei täyttänyt hyvin valmistellun politiikan peruspiirteitä. Siispä kiirehtiminen kostautui pakettina, johon ei ole sidottu ilmastoehtoja lainkaan.

– Valtiohan olisi voinut todeta, että tulee takuita, mutta ehdot tarkastellaan. Se olisi ehkä ilmoituksena jo rauhoittanut Finnairia ja sitten sen jälkeen olisi valmistellut se paketti huolellisesti, Ollikainen sanoo.

– Tämä on ikävä kupru hallituksen muuten linjakkaaseen toimintaan.

Ei markkinakäytäntöjen mukaista, Tuppurainen vastaa.

Suomen hallitusohjelma vilisee ilmastotavoitteita, mutta valtio on myös Finnairin enemmistöomistaja. 

Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppuraisen (sd.) mielestä uusien ilmastoehtojen sitominen Finnairin osakeantiin ei olisi ollut markkinakäytäntöjen mukaista. Siksi hallitus ei lähtenyt ajamaan Finnairille uusia ilmastositoumuksia.

- Hyvin nopeassa aikataulussa jouduttiin tekemään päätöksiä ja olen tyytyväinen, että tämä valtion tukipäätös että yhtiön osakeanti näyttää onnistuneen hyvin, Tuppurainen kertoo MTV Uutisille.

Finnairilla on jo oma ilmasto-ohjelmansa, jossa se tähtää ilmastovaikutusten vähentämiseen, mutta Ollikaisen mukaan kunnianhimon tasoa pitäisi nostaa.

- Jos {valtion tukipäätöstä} voisi korjata, niin ensimmäinen asia olisi arvioida kriittisesti tämä Finnairin ilmasto-ohjelma ja katsoa, mitä toimia siihen voitaisiin lisätä.

Lisää aiheesta:

Vaalikeskusteluissa virheellisiä ilmastoväitteitä – "Olen ajoittain käynyt hieman kuumana", tunnustaa ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku OllikainenMiksi Suomi ei ottanut Norjan sähkötukimallia käyttöön? "Ei saa käydä, että Suomi ja Ruotsi hoitavat veronmaksajien piikkiin ja omalla riskillä meidän sähköongelmamme"Miljardien energiapaketti on suunnattu etenkin valtio-omisteiselle Fortumille, sanoo professori – "Ei tällaista ole aiemmin nähty"Ilmastopaneelin puheenjohtaja: Ilmastolaskun maksaa joko metsäteollisuus, kuluttajat tai veronmaksajat – odottaa hallitukselta pian päätöksiäIlmastopaneelin johtaja Ollikainen tyrmää keskustan ja KD:n esittämän väitteen EU:n metsävallankaappauksesta: "Täysin irti faktoista"Suomen hallitus empii lentoveroa, kun moni EU-maa on veron puolella – asiantuntija: Lentoveron vaikutus olisi pieni ja väliaikainen
TalousKoronavirusFinnairKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • Eilen19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 1.11.09:35
    Kanada

    Kanadan pääministeri pyytää Trumpilta anteeksi Ronald Reagan -mainoksen takia

  • 1.11.07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 31.10.21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"