Valtio ja suurimmat kaupungit allekirjoittivat hiilineutraaliutta tavoittelevat sopimukset

Kirkkonummen kunnanhallitukselta jyrkkä ei tietulleille – mielipidettä jakavasta uudistuksesta keskustelemassa Timo Haapaniemi ja Anni Sinnemäki 8:29
Katso myös video: Keskustelu Helsingin ruuhkamaksuista kuumensi tunteet Uutisaamussa

Valtio ja Tampere, Turku sekä Oulu ovat allekirjoittaneet maankäyttöä, asumista ja liikennettä (MAL) koskevat sopimukset. Asiasta tiedottavat ympäristöministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö sekä Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseudut.

Sopimuksilla tavoitellaan kestävää yhdyskuntarakennetta ja vähähiilistä liikkumista. Keinoina saavuttaa hiilineutraaleja kaupunkiseutuja on asuntotuotannon lisääminen ja kestävien liikkumismuotojen, kuten joukkoliikenteen osuuden nostaminen.

Sopimukset on laadittu vuosille 2020–2031.

Sovittujen toimien toteutus Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseuduilla on osin jo käynnistynyt kesäkuussa saavutetun neuvottelutuloksen pohjalta, kertoo liikenne- ja viestintäministeriö.

– MAL-sopimukset ovat vakiintuneet osaksi kaupunkipolitiikan työkalupakkia vieden Suomea pitkäjänteisesti kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa. 2030-luvulle katseen suuntaavat sopimukset ohjaavat maankäyttöä siten, että päästötön liikenne lisääntyy ja asuminen painottuu liikenteen kannalta hyville sijainneille, ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen kuvaa tiedotteessa.

Kaupunkiseutujen väestömäärän ennustetaan jatkavan voimakasta kasvua, joten asuntotuotannon vauhdittaminen on yksi keskeisiä sopimusten tavoitteita. Puurakentamiseen on mukana erityisiä kannustimia.

Luvassa 1,4 miljardin euron rahoitus

Valtio on sitoutunut kestävän liikkumisen hankkeisiin yli 750 miljoonan euron rahoituksella. Yhdessä kuntien sitoumusten kanssa sopimuksilla käynnistetään vähintään 1,4 miljardin euron toimenpiteet.

Suurin osa rahoituksesta on määrä kohdentaa raide- ja raitiotieliikenteeseen. Luvassa on myös merkittäviä parannuksia pyöräilijöiden ja kävelijöiden olosuhteisiin.

– Päästöttömät kaupungit rakentuvat laaja-alaisella yhteistyöllä, jota juuri MAL-sopimukset ovat. Harvoin voimme yhtä voimallisesti edistää kestävää kasvua, yleistä hyvinvointia ja ilmastotavoitteita samalla kertaa, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.).

Hänen mukaansa ajankohta ei voisi olla oikeampi, sillä juuri nyt tarvitaan kipeästi ilmastoelvytystä. Satsaukset kestävään kaupunkiliikenteeseen ja yhdyskuntarakenteeseen tukevat talouskasvua ja työllisyyttä.

Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kanssa neuvotellaan

Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä painottaa, että Helsingin seudulla on pitkä perinne MAL-sopimusten tekemisestä. Tavoitteina on ollut pitää koko Helsingin seudun kasvu taloudellisesti, ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävänä ja kilpailukykyisenä.

– Tampereen kaupunkiseudulla MAL-sopimus vauhdittaa liikkumisen murrosta. Olemme jatkossakin kaikilla liikennemuodoilla saavutettava kaupunkiseutu, jonka liikkuminen painottuu kestäviin liikennemuotoihin kuten joukko- ja raideliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn, kertoo pormestari Lauri Lyly.

Toimenpiteet koskevat erityisesti vuosia 2020–2023 ja sopimukset päivitetään vuonna 2023. MAL-sopimusmenettelyä on laajennettu, ja parhaillaan neuvotellaan kolmen uuden seudun, Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kanssa.

Lue myös:

    Uusimmat