Valtion ja suurten kaupunkiseutujen kuntien välillä on saavutettu neuvottelutulokset uusista maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksista. Tulos pitää vielä vahvistaa kaupunkien ja valtion päätöselimissä. Asiasta kertoi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) eilen illalla, ja tänään siitä järjestettiin tiedotustilaisuus aamupäivällä.
Sopimukset laaditaan vuosille 2020–2031 Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseutujen kanssa. Hallitus sitoutuu varaamaan kokonaisuuteen 936 miljoonaa euroa.
Harakan mukaan tästä joukkoliikenteen hankkeisiin valtio sitoutuu investoimaan vähintään 755 miljoonaa euroa. Rautatie- ja raitiotiehankkeiden osuus on Harakan mukaan yhteensä reilu puoli miljardia euroa.
– Neuvottelut saatiin eilen illalla päätökseen samaan aikaan kun meillä oli valtioneuvoston istunto, ja ne pitää vielä kertaalleen vahvistaa, Harakka sanoi tiedotustilaisuudessa.
Sopimukset tulevat voimaan, kun seudut ja valtioneuvosto ovat hyväksyneet ne. Neuvotteluja jatketaan seuraavaksi kolmen uuden seudun, Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kanssa.
"Espoon kaupunkirata käynnistysvalmis viimeistään ensi vuonna"
Valtion rahoituksen edellytyksenä on, että kunnat sitoutuvat toteuttamaan hankkeita ja investoivat niihin. Valtio osallistuu kaupunkien raitiotiehankkeiden suunnitteluun ja toteutukseen.
Sopimuksilla edistetään nopeita raideliikenneyhteyksiä kaupunkiseuduilla ja niiden välillä. Esimerkiksi Turun ratapihan ja Espoon kaupunkiradan kehittäminen valtion ja kuntien yhteistyönä on osa Turun tunnin juna -kokonaisuutta.
Harakan mukaan Espoon kaupunkirata on osana Turun tunnin junaa merkittävä valtiollinen raidehanke ja työt voivat alkaa viimeistään ensi vuonna.
