Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Valmet Automotive haluaa alkaa valmistaa sähköautojen akkuja Nokian entisessä Salon-tehtaassa

1:49Valmet yhteistyöhön akkujätin kanssa
Julkaistu 28.02.2019 14:21

MTV UUTISET – STT

Valmet Automotive suunnittelee aloittavansa sähköautojen akkujen suurtuotannon Salossa Varsinais-Suomessa.

Tuotanto voisi alkaa jo vuoden toisella puoliskolla eli käytännössä jopa kesällä, sanoi Valmet Automotiven hallituksen puheenjohtaja Jarkko Sairanen STT:lle torstaina.

Ajatus on, että akkuja voitaisiin alkaa valmistaa Nokian entisen matkapuhelintehtaan tiloissa. Akkutehdas voisi työllistää yli 300 henkilöä, mikä on merkittävä asia Salolle. Noin 52 000 asukkaan kaupunki on kamppaillut työttömyyden kanssa sen jälkeen, kun Nokia ilmoitti vuonna 2012 matkapuhelintehtaansa alasajosta.

Ennen akkutehtaan varmistumista Valmet Automotiven on vielä saatava sopimus sinetöityä akkujen ostajan kanssa. Parhaillaan loppuasiakkaita on tiedossa yksi, Sairanen kertoo.

Valmet Automotive on viime aikoina laajentanut toimintaansa sähköisen liikenteen palveluissa.

"Ei suoria tukia"

Asiakkaan lisäksi yhtiön suunnitelmiin vaikuttavat Salon kaupungin kanssa käytävät neuvottelut, Sairanen sanoo.

Nokian entiset rakennukset kuuluvat nykyään Salo IoT Campukseeen, jonka puolestaan omistaa kiinteistöyhtiö Salo IoT Park. Kaupunki omistaa yhtiöstä 36 prosenttia.

Kaupungille uudet työpaikat ovat niin tärkeitä, että se valmistautuu lainoittamaan kiinteistöyhtiötä kahdella miljoonalla eurolla. Lainan lisäksi ensi maanantaina kokoontuvan kaupunginhallituksen esityslistalla on yhtiön lisärahoittaminen 1 260 000 eurolla. Käytännössä kyse on tehdastilojen muuttamisesta sellaisiksi, että ne vastaavat akkutehtaan tarpeita, sanoo Salon kaupunginjohtaja STT:lle.

Lauri Inna

– Tätä varten me olemme tässä koko ajan valmistautuneet: että saamme merkittävän teollisuustoimijan Saloon jossakin vaiheessa, Inna kertoo.

– Missään nimessä ei ole mitään suoria tukia Valmet Automotivelle, vaan tällä tavalla varmistamme modernit huippuluokat tehdasfasiliteetit. Ne ovat ehdoton edellytys tämäntyyppisen huipputeknologian saamiseksi Saloon, hän jatkaa.

Kauppalehden tietojen mukaan akkutehtaan investoinnin arvo on joitakin kymmeniä miljoonia euroja. Salon Seudun Sanomat puolestaan kertoo, että valtio tukisi tehdasta kahdella miljoonalla lisäbudjetista. 

Lisää aiheesta:

Kotkaan 800 miljoonan akkutehdas – Rydman: Suomi voi oppia KiinaltaRysähtääkö Suomeen yli miljardilla eurolla akkutehdasinvestointeja? Elinkeinoministeri Lintilä: "Neuvotteluita käydään parhaillaan" Lahden bussitehtaan irtisanotuille luvataan apua muuntokoulutuksesta ja sähköautoklusterista – elinkeinoministeri Lintilän mukaan hyvä työporukka halutaan pitää koossaKaikki lomautetut autonrakentajat palaavat Uudenkaupungin tehtaalle kuun loppuun mennessä – elpynyt kysyntä tukee tehtaan näkymiä loppuvuodeksiGigafactory jäi Salolta saamatta, mutta mitäpä pienistä: Sähköautojen akkujen tuotanto käynnistyi vanhassa Nokian-tehtaassaTässä talousjuttu, joka on täynnä toivoa: Rakennemuutoksen näivettämä Salo selätti ongelmat ja tuskailee enää lähinnä osaajapulan kanssa
SähköautotAutotSaloKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään