Rysähtääkö Suomeen yli miljardilla eurolla akkutehdasinvestointeja? Elinkeinoministeri Lintilä: "Neuvotteluita käydään parhaillaan"

2:00
Video: Suomi pyrkii Euroopan akkualan suurvallaksi.

Liikenne sähköistyy kovaa vauhtia ja akkuja tarvitaan yhä enemmän. Akkutehtaista käydään kovaa kilpailua ja Suomi haluaa saada osansa – ja enemmänkin.

Elinkeinominsiteri Mika Lintilän (kesk.) mukaan tälläkin hetkellä on käynnissä useampia neuvotteluita mahdollisista akkuinvestoinneista.

– Puhutaan sadoista miljoonista tai jopa yli miljardin euron investoinneista.

Työ- ja elinkeinoministeriön asettaman työryhmän mukaan Suomella on hyvät mahdollisuudet nousta Euroopan akkuteollisuuden edelläkävijäksi. 

– Meillä on suomalaisia raaka-aineita, jotka ovat kestävällä tavalla tuotettuja. Lisäksi Suomi tunnetaan maailmalla erittäin hyvin akkuosaamisesta ja sillä on iso merkitys kun kansainväliset yritykset hakevat investointikohteita, Lintilä sanoo. 

Lisää tutkimusta ja koulutusta

Valmet Automotive on yksi esimerkki suomalaisesta akkuosaamista, sillä yhtiön Salon akkutehdasta laajennetaan parhaillaan. Valmet Automotive pyrkii nostamaan akkujärjestelmien liikevaihdon jo lähivuosina samalle tasolle tai jopa suuremmaksi kuin autonvalmistuksessa. 

Valmet Automotiven EV Systems johtaja Jyrki Nurmi listaa toimia, joilla Suomi onnistuu houkuttelemaan  lisää akkutehdasinvestointeja. 

– Tulisi kehittää ja hyödyntää kansallista yhteistyötä yritysten ja oppilaitosten kanssa. Meidän on myös brändättävä Suomea alan osaajana ja parannettava huippuosaamista panostamalla koulutukseen ja tutkimukseen. Lisäksi Suomessa tarvitaan yrittäjähenkisyyttä, jotta pärjämme muita maita vastaan. 

Uusi kierrätyslaitos Ikaalisiin 

Työ- ja elinkeinomisniteriön tavoitteena on, että Suomen akkuteollisuutta voidaan kasvattaa mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Yhtenä lippulaivahankkeena työryhmä pitää Fortumin ensi kuussa Ikaalisissa käynnistyvää akkujen kierrätyslaitosta. 

– Uusi tehtaamme täydentää nykyistä kierrätystoimintaamme Suomessa ja antaa meille kapasiteetin kierrättää noin 3 000 tonnia käytöstä poistuneita akkuja vuodessa, mikä vastaa noin 10 000 sähköauton akkua, Fortumin akkuliiketoiminnan johtaja Tero Holländer kertoo. 

Akkualalla käydään kovaa kilpailua, joten Suomen on toimittava nopeasti. Samaan aikaan kun Suomessa on hiottu toimintasuunnitelmaa, on Eurooppaan noussut useita suuria akkukennotehtaita. 

Otsikkoa muokattu 26.1.2021 klo 21.02: Selvenetty otsikkoon, että kyseessä on useita investointeja. 

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja