Vakuutukset korvaavat Bangkok-jumituksen eri tavoin

MTV3-EPA
Julkaistu 02.12.2008 15:43(Päivitetty 03.12.2008 15:52)

Matkatoimistot korvaavat Bangkokiin Thaimaan opposition mielenosoitusten takia jumiutuneiden suomalaisten kuluja hyvin eri tavoin. Yksikään vakuutusyhtiöistä ei korvaa hukkaan menneiden työpäivien ansiomenetyksiä, mutta silloin lentoyhtiöltä voi hakea odotusajan korvausta.

Finnair on ilmoittanut maksavansa jumiin jääneille matkailijoilleen yhden hotelliyön. If-vakuutusyhtiö korvaa hotelliyöt tämän jälkeen kuittia vastaan.

- Ensisijaisestihan korvauksia pitää hakea lentoyhtiöltä, mutta me maksamme kuittia vastaan ne hotelliyöt, joita lentoyhtiö ei korvaa. Korvaavista lennoista Thaimaasta Suomeen tai peruuntuneista kotimaan jatkolennoista haetaan ensin korvausta kyseiseltä lentoyhtiöltä ja vasta sen jälkeen meiltä, Ifin korvausasiantuntija Katja Kainulainen kertoo.

Pohjolassa/Eurooppalaisessa ei korvata hotellikuluja, vaan vajaan 3 vuorokauden odotuksesta maksimikorvaus on 340 euroa per vakuutettu.

- Kuuden tunnin omavastuun jälkeen korvaamme 34 euroa jokaiselta seuraavalta 6 tunnilta aina 340 euroon saakka. Hotellikuitteja emme kaipaa, korvauspalvelupäällikkö Christian Lindegren sanoo.

Fennian tai Tapiolan matkustajavakuutuksesta Thaimaahan jumiutuneet eivät saa senttiäkään.

- Fennian matkavakuutus korvaa vakuutetun tai lähiomaisen sairauden, tapaturman tai kuoleman tai jos Suomessa olevaan omaisuuteen kohdistuva vahinko pakottaa keskeyttää matkan, asiantuntija Aarre Aaltonen Fenniasta selvittää.

Tekstiviestitkin jumittavat Thaimaassa

Useiden Thaimaassa yhä olevien turistien loma on jo loppu ja työt alkaneet. Ansiomenetyksiä mikään yhtiö ei korvaa.

- Lentoyhtiöiltä voi hakea odotusajan korvausta, Ifin Kainulainen vinkkaa.

Jos matkalle lähtevä on ottanut matkustaja- ja matkatavaravakuutuksen vain lomansa ajaksi, se on jo umpeutunut. Tässäkin korvauskäytännöt vaihtelevat.

Esimerkiksi Ifissä vakuutuksia ei tarvitse uusia lisäajalla, koska tässä tapauksessa ne ovat voimassa niin kauan, kunnes matkustaja pääsee Suomeen. Pohjolan/Eurooppalaisen vakuutus on voimassa tällaisessa vakuutetusta riippumattomasta syystä vielä 2 vuorokautta alun perin ilmoitetun loma-ajan jälkeen, mutta sen jälkeen vakuutusturva pitää uusia itse.

Finnairin mukaan Thaimaassa puhelinverkko on ylikuormittunut, minkä vuoksi tekstiviestit eivät aina kulje Suomeen ja takaisin. Osa matkalaisista onkin ollut epätietoinen tilanteesta. Esimerkiksi Pohjolan 24 tuntia vuorokaudessa palvelevaan puhelimeen on tullut kyselysoittoja Bangkokista.

Lue se pikkupräntti vakuutuskirjasta

Korvausten kirjavuus on huomattu myös vakuutusyhtiöitä edustavassa Finanssialan keskusliitossa.

- Korvauksia ei voi yhdenmukaistaa, koska yhtiöt kilpailevat vapaaehtoisten vakuutusten hinnoilla ja ehdoilla. Kannattaa aina lukea, mitä vakuutusehdoissa sanotaan. Lisäksi matkanjärjestäjillä ja lennonjärjestäjillä on omat korvausvelvoitteensa, joiden perusteella matkustajat voivat hakea korvauksia, Finanssialan keskusliiton viestintäpäällikkö Marjo Lapatto neuvoo.

Thaimaahan jumiutuneet saavat apua maksutta Kuluttajien vakuutustoimistosta. Toimistosta voi kysyä neuvoa esimerkiksi silloin, jos vakuutusyhtiöstä tulee kielteinen korvauspäätös Bangkokin kustannuksista.

Ifin tiedote korvauksista

Eurooppalaisen tiedote korvauksista

Finnairin tiedote tilanteesta

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa