Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vakava vaaratilanne Helsinki-Vantaalla – Lentokone sai lähtöluvan, vaikka kiitotie oli varattu

Kuva otettu Helsinki-Vantaalla 18. tammikuuta.
Kuva otettu Helsinki-Vantaalla 18. tammikuuta.Jarno Kuusinen / AOP
Julkaistu 23.01.2018 14:46(Päivitetty 23.01.2018 19:01)

MTV UUTISET - STT

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on käynnistänyt alustavan tutkinnan aamulla sattuneesta vakavasta vaaratilanteesta Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Vakavassa vaaratilanteessa Helsinki-Vantaalla ollut kone oli matkalla Riikaan, ja kyydissä oli 60 matkustajaa. Kyseessä oli Finnairin lento, jota operoi lentoyhtiö Norra.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi vahvistaa STT:lle, että lennonjohto oli antanut matkustajakoneelle lähtöluvan kiitotielle, vaikka alueella oli samaan aikaan ollut luvallisesti kolme työkonetta.

– Tapahtumahetkellä työkoneet eivät olleet kiitotien puolella, mutta niillä oli lupa mennä sinne ja olivat liikkumassa sinne päin, Nurmi kertoo tilanteesta.

Vaaratilanne sattui aamulla puoli kymmenen aikaan. Nurmen mukaan kyseessä oli Norran ATR-kone, joka oli matkalla "jonnekin päin" Baltiaan. Kone nousi normaalisti ja lähti kohteeseensa. Tässä vaiheessa on epäselvää, onko kone huomannut työkoneita. Siitäkään ei ole vielä tietoa, miten paljon koneessa oli matkustajia.

"Tilanne ei selvästi ollut lennonjohdon hallinnassa" 

Nurmi sanoo, että lennonjohto ilmoitti vakavasta vaaratilanteesta Otkesille.

– Tilanne ei selvästi ollut lennonjohdon hallinnassa. Jos työkone saa luvan olla kentänhoitotyössä kiitotiellä, täytyy voida luottaa siihen, että kukaan ei päästä siihen lentokonetta. Ja taas jos lentokone saa lähtöselvityksen kiitotielle, sen täytyy voida luottaa, että kukaan ei päästä sinne työkoneita tai muutakaan.

– Meidän käsityksemme on, että työkoneet ja lentokone ovat kumpikin käyttäytyneet niin kuin on pitänytkin, Nurmi sanoo.

Finavialta ei kommentoida, onko se aloittanut tai aikeissa aloittaa omaa tutkintaa asiasta.

– Meillä on sellainen kanta, että Otkes vastaa tiedottamisesta, sanoo Anniina Palkonen Finavian viestinnästä STT:lle.

Liikenne lisääntynyt hyvin selvästi

Suomen Lennonjohtajien Yhdistyksen puheenjohtaja Roy Myrberg kertoi STT:lle, että liikenne Helsinki-Vantaan lentoasemalla on lisääntynyt viime aikoina "todella paljon".

– Viimeisen kuukauden lukemat taitavat näyttää 12 prosentin kasvua. Lennonjohdon resurssit eivät ole kasvaneet, samalla henkilöstömäärällä mennään kuin tätä ennenkin, Myrberg vertaa.

Helsinki-Vantaan vuoden 2017 matkustajatilastoista ilmenee, että kentän kansainvälisen liikenteen matkustajamäärät kasvoivat vuoden aikana hyvin selvästi, etenkin lentoja Suomessa vaihtavien matkustajien osalta. Aseman kansainvälisten vaihtomatkustajien määrä nousi viime vuonna 17,6 prosenttia.

Myrberg kertoi, että tiistaina tapahtuneen kaltaisia vaaratilanteita pyritään estämään ensisijaisesti maavalvontatutkalla.

– Sillä nähdään lentoliikenne ja kentän maa-ajoneuvot. Lisäksi lennonjohto tekee valvontaa silmämääräisesti.

Lennonjohtajat tekevät Myrbergin mukaan Helsinki-Vantaalla käytännössä tällä erää seitsemän tunnin työvuoroja. 

Asiasta uutisoi aiemmin Yle.

23.01.2018 Juttua on päivitetty. Juttuun on lisätty tieto siitä, mihin vaaratilanteessa ollut kone oli matkalla.

Lisää aiheesta:

Suomessa on vuoden sisällä sattunut neljä vakavaa vaaratilannetta kiitotiellä: "Minusta se on paljon" – lennonjohto joutuu käskemään koneen takaisin ylös joka kuukausiHelsinki-Vantaalla eilen sattunut vaaratilanne puhututtaa asiantuntijoita – tuliko tieto liian myöhään? "Tähän päivään mennessä sellaista puhelua ei ole tullut"Vaaratilanne Helsinki-Vantaan lentokentällä: Matkustajakone laskeutui varatulle kiitotielle – "Lennonjohto antoi Norwegianin koneelle ylösvetokäskyn, mutta siihen ei reagoitu"Kaksi vakavaa vaaratilannetta Helsinki-Vantaalla vuorokauden sisään: Kone väisti täpärästi kahta traktoria ja lumilinkoaOtkes: Yksityiskone rullasi Helsinki-Vantaan kiitotielle ilman lupaa – Finnairin koneella oli lupa laskeutuaKiitoteiden vaaratilanteet harvinaisia Suomessa: Viimeisin läheltä piti -tilanne vuonna 2009
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 18:12
    Korkeasaari

    Korkeasaaren karhujen pesä hiljeni talveksi – katso video hunajaisesta herkuttelusta

  • 17:08
    Ruoka

    Päiväkodin ruoasta löytyi hiiri Haukiputaalla –"Mikäs möykky täällä on!"

  • 15:58
    Politiikka

    Riikka Purra: Suomalaisten pitäisi lisääntyä entiseen tapaan – "Kunhan totean"

  • 15:42
    Alexander Stubb

    Stubb: Euroopan johtajat eivät saa sooloilla yhteydenpidossa Putiniin

  • 15:28
    Testamentti

    Kirsti Paakkasen testamentista ei syytteitä