Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista

Ruoka ostetaan yhä mieluummin kaupasta – nettiostosten määrä vähäinen

Colourbox
Julkaistu 07.09.2016 05:30

MTV UUTISET - stt

Ruuan verkkokauppa kasvaa Suomessa, mutta se vastaa edelleen alle puolta prosenttia kaikesta päivittäistavarakaupasta.  

Suurin ruuan verkkokauppias on S-ryhmä, jonka myynti kasvoi viime vuodesta 50 prosenttia.  

– Samaan hengenvetoon on sanottava, että kokonaisluvut ovat pieniä verrattuna ruokakauppaan yleensä. Ruuan verkkokaupan osuus ei näyttele myynnissä oikeastaan minkäänlaista osuutta tässä kohtaa, kertoo S-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.  

Myös verkkokaupan kakkosella Keskolla kasvuprosentit ovat olleet kovia.  

– Viime vuonna myynti viisinkertaistui ja tänä vuonna kolminkertaistui. Kokonaismarkkinaan nähden päivittäistavaran ostaminen verkossa on kuitenkin vasta prosentin kymmenyksiä, Keskon myyntijohtaja Mika Kakko sanoo.  

Suuret vähittäiskaupan toimijat uskovat verkkokaupan tulevaisuuteen, mutta kehitystyötä riittää.  
–Näemme, että ruokaverkkokauppa on tulevaisuutta ja sille on kysyntää. Ongelma on, ettei kannattavaa toimintamallia ole löydetty.

Taustateknologioita, tehokkuutta ja toimintamalleja pitää vielä kehittää, jotta saataisiin aikaan toimiva yhtälö, Alarotu sanoo.  

Kotimaa

Lisää aiheesta:

Ostoskärryyn vai hiirtä kliksauttaen kotiin? Ruoan verkkokauppa kasvanut pandemian aikana 460 prosentilla, mutta sen osuuden arvellaan moninkertaistuvan lähivuosinaK- ja S-ryhmät saivat ruoan verkkokauppaan uuden haastajan: Suosio yllätti, nyt uusille asiakkaille tarjolla vain jonotuspaikkojaKorona-aika räjäytti tilausmäärät ruoan verkkokaupoissa – "Olemme nousseet uudelle tasolle"Verkkoruokakaupat ovat myös Suomen tulevaisuutta – asiantuntija: "Rohkeat kokeilut todella tärkeitä"Vain pieni osa ruokakaupasta käy netin kautta – kasvuprosentit kuitenkin koviaVerkkokauppa.comin tulos tippui kolmanneksen

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 12:06
    Kela

    Kelan viestintäjohtaja lähtee

  • 11:35
    Rasismi

    Kymmeniä kanteluita perussuomalaisten kuvista – oikeusasiamies ei tutki

  • 11:32
    Sää

    Markus Mäntykannas kertoo jouluviikon sään: Luvassa kaivattu käänne!

  • 11:29
    Talous

    Karu arvio: Sopeutukset eivät ehkä riitä – tarvitaan jopa 1,4 miljardia lisää tällä vaalikaudella

  • 11:00
    Media

    MTV:lle langettava päätös kommenttikirjoituksesta