Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ruoka ostetaan yhä mieluummin kaupasta – nettiostosten määrä vähäinen

Colourbox
Julkaistu 07.09.2016 05:30

MTV UUTISET - stt

Ruuan verkkokauppa kasvaa Suomessa, mutta se vastaa edelleen alle puolta prosenttia kaikesta päivittäistavarakaupasta.  

Suurin ruuan verkkokauppias on S-ryhmä, jonka myynti kasvoi viime vuodesta 50 prosenttia.  

– Samaan hengenvetoon on sanottava, että kokonaisluvut ovat pieniä verrattuna ruokakauppaan yleensä. Ruuan verkkokaupan osuus ei näyttele myynnissä oikeastaan minkäänlaista osuutta tässä kohtaa, kertoo S-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.  

Myös verkkokaupan kakkosella Keskolla kasvuprosentit ovat olleet kovia.  

– Viime vuonna myynti viisinkertaistui ja tänä vuonna kolminkertaistui. Kokonaismarkkinaan nähden päivittäistavaran ostaminen verkossa on kuitenkin vasta prosentin kymmenyksiä, Keskon myyntijohtaja Mika Kakko sanoo.  

Suuret vähittäiskaupan toimijat uskovat verkkokaupan tulevaisuuteen, mutta kehitystyötä riittää.  
–Näemme, että ruokaverkkokauppa on tulevaisuutta ja sille on kysyntää. Ongelma on, ettei kannattavaa toimintamallia ole löydetty.

Taustateknologioita, tehokkuutta ja toimintamalleja pitää vielä kehittää, jotta saataisiin aikaan toimiva yhtälö, Alarotu sanoo.  

Lisää aiheesta:

Ostoskärryyn vai hiirtä kliksauttaen kotiin? Ruoan verkkokauppa kasvanut pandemian aikana 460 prosentilla, mutta sen osuuden arvellaan moninkertaistuvan lähivuosinaK- ja S-ryhmät saivat ruoan verkkokauppaan uuden haastajan: Suosio yllätti, nyt uusille asiakkaille tarjolla vain jonotuspaikkojaKorona-aika räjäytti tilausmäärät ruoan verkkokaupoissa – "Olemme nousseet uudelle tasolle"Verkkoruokakaupat ovat myös Suomen tulevaisuutta – asiantuntija: "Rohkeat kokeilut todella tärkeitä"Vain pieni osa ruokakaupasta käy netin kautta – kasvuprosentit kuitenkin koviaVerkkokauppa.comin tulos tippui kolmanneksen
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen21:38
    Kuopio

    Mikä värishow! Puijon torni verhoutui mestarin väreihin

  • Eilen20:43
    OP

    OP:n palvelujen häiriöt ohi

  • Eilen20:03
    Poliisi

    Jyväskylässä kadonnut nainen on löytynyt

  • Eilen19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • Eilen18:36
    Viiden jälkeen

    Suomalaisissa tuberkuloosiparantoloissa elettiin villiä nuoruutta: "Monelle se oli elämän paras yhteisö"