Mainos

"Vaikuttaa koko kiinteistön arvoon" – naapuri osti sähköauton ja haluaa latauspisteen, mutta kuka maksaa?

1:00

Sähköautojen yleistyminen pakottaa monet taloyhtiöt miettimään suhtautumistaan sähköautojen lataamiseen. Elokuusta lähtien taloyhtiöille on ollut tarjolla julkista tukea latausjärjestelmien hankintaan, mutta kustannuksia valuu myös taloyhtiöille. LähiTapiola kokosi yleiset kysymykset ja vastaukset aiheesta.

Erityisesti ladattavien hybridiautojen yleistyminen näkyy taloyhtiöissä yleistyvinä kysymyksinä latausjärjestelmiin liittyen. Sähköautoja ajaa Suomen teillä Trafin rekisteritietojen mukaan yli 11 000, kun vielä vuodenvaihteessa niitä oli noin 7 000. Trafin heinäkuussa julkaiseman kyselytutkimuksen mukaan 16 prosenttia suomalaisista suunnittelee siirtyvänsä seuraavan viiden vuoden aikana vaihtoehtoisen käyttövoiman henkilöautoon, joista selvästi suosituin vaihtoehto on ladattava hybridiauto.

Katso pääkuvan videolta, miten upealta Peugeotin sähköautokonsepti näyttää.

– Käytännössä kaikissa taloyhtiössä on lämmitystolppavalmius ja varsin usein tämä mielletään soveltuvaksi myös sähköautojen lataamiseen. Auton lataaminen on perinteisestä pistorasiasta mahdollista, mutta kovin hidasta. Siksi taloyhtiöissä käytännössä tutkitaankin usein varsin nopeasti muita vaihtoehtoja autojen lataukseen, kertoo LähiTapiolan moottoriajoneuvovakuuttamisen johtaja Tapani Alaviiri.

Parkkipaikoilta löytyvän tavanomaisen lämmitystolpan pistokkeesta eli ammattikielellä Schuko-töpselistä voi ladata niin hybridiautoa kuin täyssähköä. Asiantuntijoiden suosituksissa tällaista latausta suositetaan turvallisuussyistä vain rajatulla virtamäärällä ja tilapäiseen käyttöön.

LähiTapiolan koti- ja kiinteistövakuutusten ohjeistuksena on, että jos kiinteistön sähköverkkoa käytetään sähköauton lataukseen, on ennen latausta tarkistettava olemassa olevien asennusten soveltuvuus ja latauslaitteet on huollettava säännöllisesti. Tarkastuksista on esitettävä sähköasennusliikkeen kirjallinen todistus pyydettäessä.

Mitä taloyhtiön pitää huomioida?

Taloyhtiöille ja pientaloille sähköautojen latausratkaisuja toimittavan Plugit Finlandin operatiivinen johtaja Marcus Suvanto listaa asioita, joita taloyhtiöiden pitäisi huomioida latausratkaisuja pohtiessa.

– Taloyhtiössä hanke alkaa asiantuntijan kartoituksesta. Selvitetään nykyinen sähköistys ja sen soveltuvuus latauskäyttöön. Tyypillisesti ratkaisu taloyhtiön laajempaan tarpeeseen löytyy latausjärjestelmästä, joka mahdollistaa kuormituksen hallinnan. Käytännössä siis varmistetaan, että yhdenaikainen latausteho pysyy niissä rajoissa, missä kiinteistö sen sallii, Suvanto sanoo.

Suvannon mukaan latauslaitteiden vaatima infrastruktuuri koostuu kiinteistön sähkökeskuksesta latauspisteisiin vedettävistä syöttökaapeleista sekä latausjärjestelmää ohjaavasta yksiköstä. Niiden avulla taataan nopea ja turvallinen lataaminen.

Suvannon mukaan taloyhtiöissä asiaa pohtivien täytyy myös päättää investoiko nyt suoraan ratkaisuun joka vastaa myös lähivuosien kasvavaan tarpeeseen vai halutaanko palvella vain alkuvaiheen tarvetta esimerkiksi muutamalle ladattavalle hybridiautolle.

– Mikäli latauspisteiden kaapelointi joudutaan uusimaan, ovat esimerkiksi kaivuutyöt suuri kustannuserä ja niiden osuus kustannuksista on lähes sama riippumatta siitä, että kuinka tehokas latausjärjestelmä asennetaan. Kustannuksia taloyhtiö voi jakaa eri tavoin. Yhtenä mallina taloyhtiö voi halutessaan kustantaa perusinfran ja jättää yksittäisten asukkaiden maksettavaksi latauksen yhdistämisen parkkipaikkaan. Myös latauksesta syntyviä kustannuksia voidaan jakaa taloyhtiössä eri tavoin, Suvanto kertoo.

Suvanto suosittelee varmistaamaan, että investoinnit tehtäisiin mielummin ajatellen kiinteistön elinkaarta, kuin muutaman seuraavan vuoden tarvetta.

Mitä latausjärjestelmä maksaa?

Esimerkiksi helsinkiläinen taloyhtiö asentaa 20 parkkipaikalle Plugitin latausjärjestelmän. Parkkipaikkakohtainen kustannus on noin 1 500 eurosta jopa 3 000 euroon per latauspiste sisältäen asennustyöt. Latausjärjestelmän kustannusten hintahaarukkaan vaikuttaa merkittävästi sähköinfran lähtötaso ja sijaitsevatko parkkiruudut ulkona vai parkkihallissa.

– Perusinfratöiden ja näihin liittyvien asennustöiden kustannukset tyypillisesti jaetaan kaikkien osakkaiden kesken. Tämä tulee myös herättämään keskustelua taloyhtiöissä. Uskon, että se kuitenkin vaikuttaa koko kiinteistön arvoon ja houkuttelevuuteen tulevaisuudessa yhä enemmän. Nyt jo osalle asunnonhakijoista sähköautojen latausjärjestelmä on valintakriteeri, Suvanto sanoo.

Kustannusten kattamiseen on tarjolla myös julkista tukea. ARA on tarjonnut latausjärjestelmien hankintaan tukea jo elokuusta 2018 lähtien.

Lähde: LähiTapiola

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja