Sähköautojen yleistyminen pakottaa monet taloyhtiöt miettimään suhtautumistaan sähköautojen lataamiseen. Elokuusta lähtien taloyhtiöille on ollut tarjolla julkista tukea latausjärjestelmien hankintaan, mutta kustannuksia valuu myös taloyhtiöille. LähiTapiola kokosi yleiset kysymykset ja vastaukset aiheesta.
Erityisesti ladattavien hybridiautojen yleistyminen näkyy taloyhtiöissä yleistyvinä kysymyksinä latausjärjestelmiin liittyen. Sähköautoja ajaa Suomen teillä Trafin rekisteritietojen mukaan yli 11 000, kun vielä vuodenvaihteessa niitä oli noin 7 000. Trafin heinäkuussa julkaiseman kyselytutkimuksen mukaan 16 prosenttia suomalaisista suunnittelee siirtyvänsä seuraavan viiden vuoden aikana vaihtoehtoisen käyttövoiman henkilöautoon, joista selvästi suosituin vaihtoehto on ladattava hybridiauto.
Katso pääkuvan videolta, miten upealta Peugeotin sähköautokonsepti näyttää.
– Käytännössä kaikissa taloyhtiössä on lämmitystolppavalmius ja varsin usein tämä mielletään soveltuvaksi myös sähköautojen lataamiseen. Auton lataaminen on perinteisestä pistorasiasta mahdollista, mutta kovin hidasta. Siksi taloyhtiöissä käytännössä tutkitaankin usein varsin nopeasti muita vaihtoehtoja autojen lataukseen, kertoo LähiTapiolan moottoriajoneuvovakuuttamisen johtaja Tapani Alaviiri.
Parkkipaikoilta löytyvän tavanomaisen lämmitystolpan pistokkeesta eli ammattikielellä Schuko-töpselistä voi ladata niin hybridiautoa kuin täyssähköä. Asiantuntijoiden suosituksissa tällaista latausta suositetaan turvallisuussyistä vain rajatulla virtamäärällä ja tilapäiseen käyttöön.
LähiTapiolan koti- ja kiinteistövakuutusten ohjeistuksena on, että jos kiinteistön sähköverkkoa käytetään sähköauton lataukseen, on ennen latausta tarkistettava olemassa olevien asennusten soveltuvuus ja latauslaitteet on huollettava säännöllisesti. Tarkastuksista on esitettävä sähköasennusliikkeen kirjallinen todistus pyydettäessä.