Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vaihtoautojen räätälöity tuonti kasvaa – ulkomaille valuu jo miljardi euroa vuodessa

2:06Vaihtoautojen räätälöity tuonti ulkomailta luo Suomeen uutta yritystoimintaaVaihtoautojen räätälöity tuonti ulkomailta luo Suomeen uutta yritystoimintaa – katso Seitsemän uutisten juttu aiheesta.
Julkaistu 25.04.2021 20:25
Toimittajan kuva

Keimo Lehtiniemi

keimo.lehtiniemi@mtv.fi

Käytettyjen autojen tuonti ulkomailta kasvaa kohisten ja toiminta muuttuu yhä ammattimaisemmaksi. Räätälöity tuonti asiakkaan tarpeiden mukaan synnyttää samalla uutta yritystoimintaa Suomeen.

Autoja on tuotu ulkomailta aina, mutta kolme vuotta sitten tuonti lähti selvään kasvuun. Tuonti on karkeasti tuplaantunut lyhyessä ajassa. Vuonna 2020 Suomeen tuotiin jo 50 000 käytettyä vaihtoautoa. Niistä 5000 oli pakettiautoja.

– Ennen se oli vähän sellainen huviretki Saksaan ja tuliaisena tuotiin auto. Nyt toiminta on ammattimaistunut ja päämaa juuri nyt on Ruotsi, huomauttaa Autotuojat- ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Alkuvuodesta uuden autoliikkeen Joensuuhun perustanut Joni Ahonen korostaa, että toiminta on ammattimaistunut myös lähtömaassa, siellä mistä autoja haetaan.

– Esimerkiksi Saksassa on yrityksiä, jotka ostavat ajoneuvoja puhtaasti ulkomaille myyntiä varten. Siellä on huomattu, että Suomessa ja Itä-Euroopan maissa on kysyntää, Ahonen arvioi.

– Toiminta on hyvin läpinäkyvää. Autot dokumentoidaan hyvin tarkasti, jopa kiveniskuja myöten.

Päästöt huolena

Kallio arvioi, että ammatikseen vaihtoautoja Suomeen tuovia yrityksiä on jo kolminumeroinen luku. Osa on hyvinkin pieniä mikroyrityksiä eikä kokonaismäärästä ole tarkkaa arviota.

Suomeen ulkomailta tulevat vaihtoautot ovat yhä uudempia.

– Autoveron takia Suomessa ostetaan kalliita autoja uutena suhteessa vähemmän kuin esimerkiksi Ruotsissa. Käytettyjen ostoon menee miljardi euroa vuodessa ulkomaille, Kallio muistuttaa.

Nykytilanteessa valtiolle syntyy verotappioita. Kallio sanoo, että valtio suorastaan kannustaa tuomaan käytettyjä autoja ulkomailta.

– Kun autoveroa määritetään, käytettyjen tuonnissa sovelletaan 1015 prosentin epävarmuusvähennystä.

Autoverotus on päästöpohjainen. Vero kevenee merkittävästi, kun tehokkaan ja isopäästöisen auton tuo maahan käytettynä.

Kallio ei pidä ilmiötä toivottavana, mutta ymmärtää liiketoiminnan, koska kysyntää on paljon.

– Tuontiautot ovat usein isoja dieseleitä, joiden päästöarvot ovat korkeita ja käyttöikä pitkä. Ilmastosyistä se ei ole toivottava suunta, Kallio alleviivaa.

Yhä useampi hybridi

Vaihtoautojen tuonti nostaa osaltaan myös Suomen autokannan ikää, jota osassa maata pidetään ongelmana jo nyt.

Puhtaasti räätälöityyn tuontiin keskittyvä autokauppias ei hätkähdä väitteistä.

– Nykyisin kysytyimmät tuontiautot ovat vähäpäästöisiä vaihtoehtoisella polttoaineella toimivia ajoneuvoja, hybridejä. Meidän leveysasteella ei vielä hirveästi ole kaasukäyttöisiä, kun tankkauspisteistä on pulaa, mutta sähköpolttoaineyhdistelmät ovat yleisiä, Joni Ahonen listaa.

Tero Kallio ihmettelee miksi Suomesta ei viedä autoja ulkomaille. Ruotsista vietiin vuonna 2019 noin 110 000 autoa ja samaan aikaan sinne tuotiin vain 10 000 autoa.

– Suomesta voitaisiin viedä esimerkiksi Baltiaan, Puolaan ja ItäEurooppaan, Kallio uskoo.

Neliveto paku Ruotsista

Räätälöity tuonti ulkomailta kohdistuu pääosin käyttöautoihin. Asiakas määrittelee tarpeensa ja toimintaan erikoistunut autoliike etsii parhaan vaihtoehdon.

– Suurin asiakasryhmä on perheet, jotka etsivät tilavia farmareita tai vastaavia, Ahonen miettii.

Suomessakin vaihtoautoja riittää, mutta ulkomailta haetaan alhaisemmilla kilometrimäärillä parempia varusteita. Myös hinta on kilpailukykyinen. Joskus Suomesta ei löydy sopivaa autoa.

– Me etsittiin perhe- ja työkäyttöön sekä harrastuksiin sopivaa viisipaikkaista pakettiautoa nelivedolla. Vaihtoehtoja ei Suomessa ollut, mutta Ruotsista löytyi, sähkömiehenä työskentelevä Sami Kuronen kertoo.

– Yleensä varustelutaso on Suomen vaihtoautoissa huonompi ja niillä on enemmän ajettuja kilometrejä takana, pohtii perheensä hybridin hankinnassa mukana ollut Arto Koukku.

Lisävarusteista näyttää tulleen merkittävä tekijä vaihtoautokaupassa. Suomalaiset ovat yhä tietoisempia lisävarusteiden merkityksestä jälleenmyyntiarvoon.

– Asiakkaat tiedostavat tarkasti millaisia lisävarusteita toivovat. Varusteiden vaikutuksen huomaa myös selkeästi merkkikohtaisesti, koska yhdessä automerkissä tietty varuste painaa enemmän kuin toisessa, huomauttaa Kamux Lempäälän myyntipäällikkö Arttu Purtanen yhtiön tiedotteessa.

Automatiikkaa edesauttavien lisävarusteiden kysynnän uskotaan lisääntyvän entisestään.

– Kaikki ajamista avustavat toiminnot tulevat olemaan yhä kysytympiä, Purtanen arvioi.

Uusien kauppa piristymässä

Koronapandemian aikana vaihtoautokauppa on käynyt kohtuullisen hyvin, paikoin jopa ennätysmäisesti. Sen sijaan uusien kauppa on kitunut.

Maaliskuussa rekisteröinnit kääntyivät pitkästä aikaa kasvuun, mutta ensimmäisen kvartaalin myyntimäärä jää vielä niukasti viime vuoden vastaavista luvuista.

– Koronatilanne leikkaa vielä ensirekisteröintejä, mutta näkymät ovat jo selvästi viime vuotta paremmat. Ensimmäistä kertaa sitten viime vuoden tammikuun ensirekisteröintien määrä kasvoi yli 10 000 henkilöautoon, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliiton tiedotteessa.

Ladattavien autojen kysyntä kasvoi maaliskuussa selvästi alkuvuoteen nähden. Lähes kolmannes uusista henkilöautoista oli ladattavia. Ladattavien hybridien osuus oli 21,1 prosenttia ja täyssähköautojen 7,6 prosenttia. 

Lisää aiheesta:

Uusien autojen keskihinta nousi parissa vuodessa yli kymppitonnilla – tässä syyHeikko kruunu houkuttelee ostamaan käytetyn auton Ruotsista – polttomoottorien vetovoimaa saattaa selittää Ukrainan sotaAutomyyjä paljastaa, miten saada paras vaihtoarvo omasta menopelistä: "Laskee aina hintaa"Hybridiautojen suosio jatkaa kasvuaan, mutta hämääkö yksi termi ostajia? – ”Sen käyttö tulisi kieltää”Perusautojen myynti hiipuu, mutta Ferrari-kauppiaalla menee lujaa: “Naapurikateutta esiintyi 1970-luvulla, nykyään osataan iloita toisen puolesta”Suomeen tuodaan yhä enemmän käytettyjä autoja ulkomailta – myynti viisinkertainen uusiin verrattuna
AutokauppaAuton varusteetAutotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Autokauppa
  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 1.9.15:50
    Autot

    Uusien henkilöautojen kauppa ei edelleenkään piristy – täyssähköisten autojen osuus kuitenkin noussut

  • 31.8.19:08
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon

  • 22.8.05:37
    Romutuspalkkio

    Tänne päättyy tuhansien suomalaisten autojen tie – katso, kuinka viimeinen matka etenee

  • 3.8.15:15
    Kuluttajariidat

    Asiakas osti käytetyn Volvon, jossa ilmenikin runsaita öljyvuotoja – vaati kaupan purkamista