Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vääntö pyöräilykypärän pakollisuudesta jatkuu: "Tämäntyyppinen säännös on aina kompromissi"

6:55Onko pyöräily turvallista?
Julkaistu 16.06.2018 13:39

MTV UUTISET-STT

Kiistelty kypäräsäännös roikkuu mukana tieliikennelakiehdotuksessa. 

Hallituksen antamassa esityksessä uudeksi tieliikennelaiksi kiistanalainen kypäränkäyttösuositus on ennallaan. Esimerkiksi Liikenneturva haluaisi tehdä kypärän käytöstä pakollista, kun taas Pyöräliitto poistaisi maininnan laista kokonaan.

Uuden lain päävalmistelijana toiminut liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että ratkaisuun päädyttiin lausuntopalautteen perusteella.

–  Tämäntyyppinen säännös on aina kompromissi. Se ei pakota, se ei velvoita, mutta se suosittaa. Asiasta keskustellaan paljon jatkuvasti, hän sanoo.

Liikenneturva on kampanjoinut pitkään ja näkyvästi kypärän käytön puolesta.

Pyöräliitto vastustaa kypäräsäännöstä vedoten muun muassa siihen, ettei kypärälakien hyödyistä ole näyttöä. Liiton mukaan ihmisten patistaminen kypärän käyttöön vähentää pyöräilyn houkuttelevuutta.

– Autojen ajonopeus on tärkein turvallisuuteen vaikuttava seikka. Lain tehtävänä on suojella heikompaa osapuolta, ja toimenpiteet pitäisi kohdistaa vaaran aiheuttajaan eli autoiluun, Pyöräliiton hallituksen jäsen Marjut Ollitervo sanoo.

Kaupunkiliikenteen asiantuntijan Kalle Vaismaan mielestä pääasia on, ettei tieliikennelakiin tullut kypäräpakkoa.

– Kypäräpakko vähentää pyöräilyä ihan selkeästi, hän toteaa.

Lisää aiheesta:

MTV:n tiedot: Pyörille ja potkulaudoille on tulossa tiukka promilleraja – seurauksena voi olla myös rikosrekisterimerkintäAsiantuntijan pokka petti Huomenta Suomessa, kun toimittaja kysyi, miten polkupyöräilyn promilleraja toimii muuallaKypärä on kaupunkipyöräilijällä suorastaan harvinaisuus – "Hankala yhtälö ratkaista täysin"Pystyvätkö tienkäyttäjät kantamaan vastuunsa, jos talvirenkaiden käyttö muutetaan kelikohtaiseksi?Tieliikennelaki muuttumassa: Talvirenkaiden käyttöön voi tulla joustoa ja keltainen viiva muuttua valkoiseksi Pyöräliitolta yllättävä kannanotto kypäräpakkoon: "Ei tarvitse pykäliä ja määräyksiä"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen22:12
    Teatteri

    Kuolema odotti tuhansia suomalaisia Neuvostoliitossa – näytelmä nostaa esiin vaietun historian

  • Eilen22:07
    Kadonneet

    Nainen katosi Inarissa: Etsinnät lopetettu tuloksettomina

  • Eilen21:21
    Tulipalot

    Kerrostalopalo saatu sammutettua Ikaalisissa: 18 asukasta evakuoitu

  • Eilen19:59
    Viro

    Viron ruokojoukkue valmis auttamaan Suomea himmeliennätyksessä

  • Eilen18:22
    Sää

    Talvi valtaa koko Suomen: "Ei millään tavalla pitäisi olla kesärenkaita käytössä"