Pystyvätkö tienkäyttäjät kantamaan vastuunsa, jos talvirenkaiden käyttö muutetaan kelikohtaiseksi?

Tieliikennelain uudistus etenee eduskuntaan. Luvassa on enemmän vastuuta tienkäyttäjille ja valmistautumista robottiautoihin.

Tielläliikkujien arjessa monin tavoin näkyvä tieliikennelain uudistus etenee eduskuntaan. Hallitus antoi asiasta esityksensä torstaina.

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Kimmo Kiiski kertoo, että esitys sisältää muun muassa ehdotuksen, jonka mukaan rikesakosta luovutaan liikenteen vähäisten rikkomusten osalta ja tilalle tulee hallinnollisesti kevyempi liikennevirhemaksu.

Lisäksi hallitus haluaisi poistaa talvirenkaiden käyttövaatimuksen sitomisen kalenterikuukausiin. Tulevaisuudessa talvirenkaita olisi käytettävä silloin, kun keliolosuhteet niitä edellyttävät.

Uudistus on muutenkin antamassa aiempaa enemmän vastuuta tienkäyttäjille. Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen pitää järkevänä henkenä sitä, että tienkäyttäjiin luotetaan. Hän kuitenkin muistuttaa, että vastuuta annettaessa on muistettava, että tienkäyttäjien on pystyttävä kantamaan se.

– Pitää ymmärtää, että tienkäyttäjinä on ihan koko kansa. Meillähän jo ihan tuollaiset ekaluokkalaiset voivat kulkea itsenäisesti liikenteessä, Tarvainen pohtii.

Uudistuksella valmistaudutaan myös liikenteen automaation etenemiseen, kuten robottiautoihin.

Lain tuomat muutokset näkyisivät teillä ympäri Suomen, sillä uudistuksessa ehdotetaan sulkuviivan värin muuttamista keltaisesta valkoiseksi. Perusteena on ollut muun muassa valkoisen värin takaisinheijastavuus ja se, että tietokoneen on helpompi lukea valkoista viivaa.

Linjaus kypäristä ja heijastimista ennallaan

Lakiuudistus pyrkii yhdenmukaistamaan ja selkeyttämään liikenteen sääntelyä. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan laissa on pyritty huomioimaan erityisesti jalankulkijat ja pyöräilijät.

– Turvallinen, sujuva ja sen myötä ekologinen liikenne edellyttävät, että tienkäyttäjät tuntevat riittävässä määrin tieliikenteen pelisäännöt ja ymmärtävät niiden tarkoituksen, Berner sanoo tiedotteessa.

Valmistelun aikana keskustelua herättänyt osuus heijastimista ja pyöräilykypäristä on säilymässä entisellään, eli laki suosittelisi jatkossakin niiden käyttöä, mutta käyttämättä jättämisestä ei rangaista.

Hallitus päätti pitää vanhan suosituslinjauksen mukana lakiuudistuksessa, vaikka perustuslakivaliokunta on linjannut, että suositusluontoiset pykälät eivät kuulu lainsäädäntöön. Muun muassa tästä syystä esitys onkin menossa eduskunnassa myös perustuslakivaliokunnan käsiteltäväksi.

Liikenneturvan Tarvainen kertoo ilahtuneensa siitä, että kypärä- ja heijastinlinjausten esitetään pysyvän entisellään.

– Me olemme nähneet hyvää kehitystä tässä nykylain mukaisessa mallissa, Tarvainen sanoo.

***

Miksi poliisi paljastaa valvontapaikat etukäteen? 7:08

Lue myös:

    Uusimmat