Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tieliikennelaki muuttumassa: Talvirenkaiden käyttöön voi tulla joustoa ja keltainen viiva muuttua valkoiseksi

Tien keskiviivaa Suonenjoella 1. heinäkuuta 2011.
Tien keskiviivaa Suonenjoella 1. heinäkuuta 2011. Lehtikuva
Julkaistu 02.10.2017 03:00

MTV UUTISET - STT

Tieliikennelakiin kaavaillaan muutoksia, jotka vaikuttaisivat monin tavoin tielläliikkujien arkeen. Uudistus on lähdössä eduskunnan käsiteltäväksi lähiviikkoina.

Lakipaketti sisältää paljon tavalliseen tielläliikkujaan vaikuttavia asioita, kuten mahdolliset muutokset talvirengaspakkoon, heijastinta ja pyöräilykypärää koskeviin suosituksiin sekä liikennesääntöihin, joihin haetaan selkeyttä ja ajanmukaisuutta. Lisäksi keltaisesta sulkuviivasta saattaa tulla valkoinen.

Lakiluonnosta viilataan parhaillaan keväällä saatujen lausuntojen pohjalta.

Pian koittavan talvirengaskauden osalta lakiluonnos antaisi autoilijalle tulevina talvina aiempaa enemmän mahdollisuuksia keli- ja tilannekohtaiseen harkintaan. Luonnoksen mukaan talvirenkaita pitäisi käyttää marraskuusta maaliskuuhun, jos keliolosuhteet sitä edellyttävät. Taustalla on muun muassa talvien lämpeneminen.

– Ei tarvitsisi ajaa talvirenkailla joulukuussa, jos on kesäkeli, liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo.

Pykälät heijastimesta ja pyöräilykypärästä pois?

Heijastimen ja pyöräilykypärän osalta pohdittavana on ollut, pitäisikö niiden käyttämättä jättäminen sanktioida vai jättää ne kokonaan pois laista. Käyttämättä jättämisestä ei nykyisellään rangaista, ja perustuslakivaliokunta on linjannut, etteivät suositusluonteiset pykälät kuulu lainsäädäntöön.

Jos suositukset poistettaisiin laista, vaihtoehdoksi luonnoksessa esitetään valistusta ja kampanjointia muun muassa kouluissa ja päiväkodeissa.

Liikenneturva ei innostu kypärän ja heijastimen käyttöä koskevien sääntöjen poistamisesta.


– Se voisi pidemmällä aikavälillä jopa vähentää pyöräilykypärän ja heijastimen käyttöä, tai että se jumiutuu nykytasolle, toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen sanoo.

Sanktiointiin liittyy hankalia näkökulmia, kuten valvonnan resurssien rajallisuus ja se, että kaupunkipyöriä käytetään spontaanisti. Lisäksi alle 15-vuotiaat lapset eivät ole rangaistusvastuun piirissä.

Keltaiset viivat valkeiksi?

Jokaiselle autoilijalle näkyvä muutos olisi keltaisen sulkuviivan värin vaihtaminen valkoiseksi. Lakiluonnoksessa esitetään tätä. Perusteina ovat muun muassa valkoisen värin takaisinheijastuvuus ja se, että tietokoneen on helpompi lukea valkoista viivaa. Valkoinen viiva on käytössä myös kansainvälisesti.

Autoliiton mukaan esitys valkoisista viivoista ei ota huomioon Suomen talvea eli sitä, että ihmissilmälle keltainen erottuu talvikelillä valkeaa paremmin.

– Jos on lumisemmat kelit, ajokaistojen väliin jää luminen polanne. Jos sieltä alta näkyy paikka paikoin tiemerkintöjä vähän, niin kumpi näkyy paremmin, keltainen vai valkoinen sulkuviiva, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kysyy.

Robottiautojen tulo vaatii suuria muutoksia

Tieliikennelain uudistuksen taustalla on myös isompi tavoite valmistautua digitalisaation ja automaation etenemiseen eli muun muassa robottiautoihin.

Käytännössä tämä näkyy esimerkiksi siinä, ettei lakiluonnoksessa määritellä kuljettajaa ihmiseksi, vaan se jättää mahdollisuuden myös sille, että tietokone kuljettaa autoa. Samoin tienkäyttäjä voi olla myös sellainen toimija, joka voi kuljettaa ajoneuvoa tien ulkopuolella etäohjauksessa. Uusimmat automallit on esimerkiksi mahdollista pysäköidä älykännykän avulla auton ulkopuolelta.

Kiiskin mukaan automatisaatio luo painetta katsoa sääntöjä aivan uudesta näkökulmasta ja tehdä paljon suuremmankin mittakaavan uudistusta. Tämänhetkinen työ on murrosvaiheen työtä, jossa etsitään sopivaa välimaastoa nykytilanteen ja lähivuosina kiihtyvän automaation välillä.

Luottamusperiaate vai ennakointivelvoite?

Tieliikennelain uudistuksessa on pohdittavana lukuisien yksityiskohtien lisäksi mielipiteitä jakava periaatteellinen kysymys: missä määrin tienkäyttäjä voi luottaa muiden noudattavan sääntöjä.

Nykyisellään puhutaan oikeuskäytännön pohjalta luottamusperiaatteesta eli siitä, että tienkäyttäjä voi luottaa siihen, että muut noudattavat liikennesääntöjä.

Uudessa laissa puhutaan yhtenä periaatteena ennakointivelvoitteesta, joka korostaa ennakointia vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Autoliitto tulkitsee ennakointivelvoitteen korostavan sen huomioimista, ettei toinen osapuoli välttämättä noudatakaan liikennesääntöjä. Autoliittoa huolestuttaa, että ennakointivelvoitteen nostaminen näin vahvasti lakiin lisäisi tulkinnanvaraisuutta onnettomuustilanteissa ja saattaisi johtaa esimerkiksi syyllisyyden jakamiseen puoliksi.

– Se voisi aiheuttaa myös sen, että liikennevakuutuksista korvattavien vahinkojen määrä kasvaisi ja tämä heijastuisi liikennevakuutusmaksuihin, koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo.

Liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, että luottamusperiaatetta ei haluttu nostaa esitykseen, koska kaiken lähtökohtana on se, että liikennesääntöjä noudatetaan.

Hän korostaa, että periaatteet alkavat, kun säännöt loppuvat. Periaatteita tarvitaan, koska kaikkea mahdollista elävässä elämässä tapahtuvaa ei ole mahdollista kirjoittaa pykäliksi.

– Rangaistusvastuuta ei suoranaisesti voi perustaa periaatteisiin, se on selkeää. Mutta konfliktitilanteissa periaatteet tulevat sovellettaviksi tänäkin päivänä, ja niillä on ja pitää olla merkitystä oikeudellisessa tulkinnassa. 

Lisää aiheesta:

Viimeinen muistutus: Suomen tieliikenteessä koittaa maanantaina uusi aika – ota uudet pelisäännöt haltuunUusi tieliikennelaki muuttaa tienkäyttäjien elämää parin viikon päästä – tässä tärkeimmät muutoksetLiikennesääntöihin tulee useita muutoksia – näissä kohdissa kannattaa olla tarkkana: "Helposti tulee havainnoitua vain sitä vanhaa tuttua suuntaa"Uusi laki lisää jokaisen tienkäyttäjän vastuuta: "Tähän asti on riittänyt, että teet oman suoritteesi hyvin"Pystyvätkö tienkäyttäjät kantamaan vastuunsa, jos talvirenkaiden käyttö muutetaan kelikohtaiseksi?Uusi tieliikennelaki muuttaisi väistämisvelvollisuutta – asiantuntija hämmästelee myös nastarengaskieltoa
Auto 2016Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Auto 2016
  • 24.05.201806:36
    Trumpin Yhdysvallat

    Yhdysvallat suunnittelee autoille tuontitulleja – syynä kansallinen turvallisuus

  • 22.04.201803:00
    Kotimaa

    Tutka ja kamera vakiovarusteeksi joka autoon? EU kaavailee autoihin pakollista turvateknologiaa

  • 25.03.201815:38
    Kotimaa

    Poliisin kuva muistuttaa, että harjauksen laiminlyönti voi tietää autoilijalle rangaistusta – ”Syytä ei ole, mutta selityksiä löytyy!”

  • 01.10.201719:51
    Kotimaa

    Pimeässä on ratkaisevaa, näkyykö 50:n vai 350:n metrin päähän – nuoria ja yrityksiä houkutellaan heijastimen käyttöön kännykkäsovelluksella

  • 22.03.201718:39
    Talous

    Valmet Automotivelle jättisopimus: Tuhat uutta työpaikkaa Uuteenkaupunkiin