Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uutissuomalainen: Suomen väyläverkostossa hurja korjausvelka

Suomessa on hieman yli 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä. Niistä noin viidesosa on huonokuntoisia.
Suomessa on hieman yli 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä. Niistä noin viidesosa on huonokuntoisia.All Over Press
Julkaistu 12.09.2025 06:16

MTV UUTISET – STT

Suomen väyläverkon korjausvelkaa ei pystytä pitämään aisoissa nykyisellä Väyläviraston rahoituksella. Asiasta kertoo viraston johtava asiantuntija Vesa Männistö Uutissuomalaiselle.

Pelkästään tieverkon kunnossapitoon tarvittaisiin 200–300 miljoonaa euroa lisää vuosittain. Rataverkosta puuttuu vajaat sata miljoonaa.

Korjausvelka kasvoi toissa vuonna alle kolmesta miljardista yli neljään miljardiin euroon yleisen kustannustason nousun myötä. Viime vuonna korjausvelan kasvu saatiin pysäytettyä ensimmäistä kertaa moneen vuoteen hallituksen myöntämän 250 miljoonan euron lisärahoituksen avulla.

Tänä vuonna korjausvelka taas kasvaa, samoin ensi vuonna. Männistö ennustaa Uutissuomalaiselle, että tänä vuonna korjausvelka kasvaa 4,3 miljardiin.

Suomessa on hieman yli 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä. Niistä noin viidesosa on huonokuntoisia. Esimerkiksi vähäliikenteisillä teillä on korjausvelkaa noin 1,5 miljardia eikä siitä oikein tahdo päästä Männistön mukaan eroon.

Rataverkossa ja vesiväylillä korjausvelan tilanne ei ole aivan yhtä paha kuin tieverkossa.

Lisää aiheesta:

Maanteitä päällystetään kesällä poikkeuksellisen vähän: Huonokuntoisia teitä olisi korjattavana yli viisinkertainen määräVain valtaväylät pystytään pitämään hyvässä päällysteessä ensi vuonna, arvioi VäylävirastoAsiantuntijat varoittavat Suomen tieverkoston rapistumisesta, määrärahat uhkaavat laskea – "Ollaan aika tuhon tiellä"Teiden kunnossapidosta haettiin säästöjä riihessä, korjausvelka uhkaa vain kasvaa – "Tie on vähän kuin talo ja päällyste on katto"Reikäiset maantiet eivät ole jääneet autoilijoilta huomaamatta – rahaa päällystykseen vähemmän kuin vuosikausiin: "Tänä vuonna näyttää todella huonolta"Tiestö rapistuu 900 kilometrin vuosivauhdilla
LiikenneAutotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen18:58
    Autot

    Näin paljon maksaa erityiskilpi autoon

  • Eilen18:20
    Lentokentät

    Kaikilla lentokentillä ei enää tarvitse pakata nestettä pikkupussiin – huomaa kuitenkin nämä poikkeukset

  • Eilen16:01
    Liikennevalvonta

    Pyöräilijän härski temppu toi läjän päiväsakkoja – muut joutuivat hätäjarruttamaan

  • ke17:50
    Ukrainan sota

    Suomalaismatkustajat eivät Puolan tilannetta hätkähtäneet, mutta tulevaisuus jännittää: "Riippuu, mitä Venäjä päättää tehdä"

  • ke11:52
    Julkinen liikenne

    Mies masturboi yöbussissa ja uhkaili matkustajia Helsingissä – lausui kylmäävän kommentin