Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

USU: Huolestuttavia tietoja Suomen väylistä – rahat loppumassa

Suomessa on hieman yli 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä. Niistä noin viidesosa on huonokuntoisia.
Suomessa on hieman yli 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä. Niistä noin viidesosa on huonokuntoisia.All Over Press
Julkaistu 12.09.2025 06:16

MTV UUTISET – STT

Suomen väyläverkon korjausvelkaa ei pystytä pitämään aisoissa nykyisellä Väyläviraston rahoituksella. 

Asiasta kertoo viraston johtava asiantuntija Vesa Männistö Uutissuomalaiselle.

Pelkästään tieverkon kunnossapitoon tarvittaisiin 200–300 miljoonaa euroa lisää vuosittain. Rataverkosta puuttuu vajaat sata miljoonaa.

Korjausvelka kasvoi toissa vuonna alle kolmesta miljardista yli neljään miljardiin euroon yleisen kustannustason nousun myötä. Viime vuonna korjausvelan kasvu saatiin pysäytettyä ensimmäistä kertaa moneen vuoteen hallituksen myöntämän 250 miljoonan euron lisärahoituksen avulla.

Tänä vuonna korjausvelka taas kasvaa, samoin ensi vuonna. Männistö ennustaa Uutissuomalaiselle, että tänä vuonna korjausvelka kasvaa 4,3 miljardiin.

Suomessa on hieman yli 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä. Niistä noin viidesosa on huonokuntoisia. Esimerkiksi vähäliikenteisillä teillä on korjausvelkaa noin 1,5 miljardia eikä siitä oikein tahdo päästä Männistön mukaan eroon.

Rataverkossa ja vesiväylillä korjausvelan tilanne ei ole aivan yhtä paha kuin tieverkossa.

Lisää aiheesta:

Maanteiden korjausvelka 10 000 kilometriä, mutta mihin budjetti riittää? Tällaisia vaikutuksia huonokuntoisilla teillä onMaanteitä päällystetään kesällä poikkeuksellisen vähän: Huonokuntoisia teitä olisi korjattavana yli viisinkertainen määräVain valtaväylät pystytään pitämään hyvässä päällysteessä ensi vuonna, arvioi VäylävirastoAsiantuntijat varoittavat Suomen tieverkoston rapistumisesta, määrärahat uhkaavat laskea – "Ollaan aika tuhon tiellä"Teiden kunnossapidosta haettiin säästöjä riihessä, korjausvelka uhkaa vain kasvaa – "Tie on vähän kuin talo ja päällyste on katto"Reikäiset maantiet eivät ole jääneet autoilijoilta huomaamatta – rahaa päällystykseen vähemmän kuin vuosikausiin: "Tänä vuonna näyttää todella huonolta"
LiikenneAutotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen21:00
    Orpon hallitus

    Länsiradan toteutuminen käytännössä varmistui: Lohja ja Salo mukaan

  • Eilen16:15
    Rattiraivo

    Syyttäjä: Mies ajoi väkijoukkoon Liverpoolin mestaruusparaatissa, koska halusi päästä kohteeseensa – 134 loukkaantui, joukossa vauva

  • Eilen11:17
    Metro

    Helsingin metrossa häiriö

  • 13.12.18:07
    Sää

    Tarkkuutta liikenteessä: Tiet voivat olla huomenna petollisia

  • 13.12.11:59
    Pysäköinti

    Kauppakeskusten pysäköintialueet ruuhkautuvat joulun alla – autoilija, osaatko toimia?