Lentovero toisi muutaman kympin lisän lipun hintaan – lentoliikenteessä Suomi on maailman toiseksi suurin päästöjen aiheuttaja asukaslukuun nähden: "En syyllistäisi suomalaisia"

Loppuuko lentäminen verottamalla? 12:25
Kansalaisaloitteen alulle panija Vesa Kakkurinniemi ja Finnairin kestävän kehityksen johtaja Anne Larilahti vierailivat Huomenta Suomessa keskustelemassa lentoverosta.

Kansalaisaloite lentoveroista keräsi tarvittavat 50 000 allekirjoitusta lokakuun loppuun mennessä ja on näin ollen etenemässä eduskunnan käsittelyyn. Lentovero toisi tullessaan muutaman kympin lisän lipun hintaan.

Kansalaisaloitetta perusteltiin lentämisen vaikutuksella ilmastonmuutokseen.

– Ilmastonmuutos on menossa sellaisessa vaiheessa, että tarvitsemme todella nopeita päästövähennyksiä. Kymmenessä vuodessa jopa 15 prosenttia päästöistä pitää leikata, sanoo lakialoitteen vireille panija Vesa Kakkurinniemi Huomenta Suomessa.

Finnairin mukaan lentovero ei ole tehokkain keino

Finnairilta kerrotaan, että veroa on kokeiltu monessa eri maassa, mutta se ei ole saanut aikaiseksi merkittäviä päästövähenemisiä.

– Ilmastokriisi on siinä vaiheessa, että tarvitaan tehokkaita keinoja, mutta meidän näkökulmastamme lentovero ei ole se kaikkein tehokkain keino, sanoo Finnairin kestävän kehityksen johtaja Anne Larilahti.

– Näkisimme tehokkaampina keinoina uudet teknologiat ja biopolttoaineet, hän jatkaa.

Lentoliikenteessä Suomi on maailman toiseksi suurin päästöjen aiheuttaja asukaslukuun suhteutettuna. Edelle menee vain Singapore.

– En lähtisi nyt syyllistämään suomalaisia. Finnairillakin puolet liikenteestä on niin sanottua transfer-liikennettä eli kun esimerkiksi saksalainen liikemies haluaa mennä Japaniin, niin polttoainetehokkain ja lyhin reitti kulkee Helsingin kautta, Larilahti sanoo.

– Myös Suomen maantieteellinen asema tuo meille haasteita. Olemme käytännössä saari. Jos täältä haluaa ulkomaille, niin muut vaihtoehdot, kuin lentäminen, ovat vähissä, hän jatkaa.

Muutamia kymppejä lisää lipun hintaan

Mikäli lentovero otettaisiin käyttöön, puhuttaisiin muutamien kymppien lisästä kuluttajan maksamaan lentolipun hintaan.

– Ruotsissa pitkä kaukolento on ollut neljäkymmentä euroa. Keskipitkä lento on sitten noin kaksikymmentä euroa. Aika edullisia hintoja nämä ovat, toteaa Kakkurinniemi.

Finnairilla on jo käytössään järjestelmä, jolla kuluttaja voi maksaa vapaaehtoisen maksun keventääkseen omaatuntoaan lentoa varatessaan.

– Rahat menevät silloin Mosambikiin tehokkaampiin keittimiin tai toisena vaihtoehtona voi ostaa biopolttoainetta, Larilahti valottaa.

Lue myös:

    Uusimmat