Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uusi auto ei aina tuo tullessaan hyviä valoja – älä hämäänny hienoista termeistä, vaan huomioi nämä asiat

Julkaistu 12.01.2018 17:51

TEPPO VESALAINEN, AUTOLIITON KOULUTUSPÄÄLLIKKÖ

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Ovatko uusien autojen valot oikeasti kaikki surkeita?

Vastaus: Automainoksissa näkee mitä hienoimpia nimiä nykyautojen valojärjestelmille. Ostajan ei kuitenkaan tule antaa näiden valojärjestelmien eksoottisten nimien hämätä itseään – sama pätee valonlähteeseen.

Hyvät valot auttavat kuljettajaa havaitsemaan ajamisen kannalta olennaiset asiat ajoissa. Toisaalta hyvät valot parantavat myös muiden mahdollisuuksia havaita kyseinen ajoneuvo.

Valojen toimintaperiaate pitää tuntea

Hyvätkään valot eivät auta, jos kuljettaja käyttää valojärjestelmää väärin. Tästä hyvä esimerkki on päiväajovaloilla ajaminen olosuhteissa, joissa tarvittaisiin ajovaloja. Päiväajovalo ei valaise edessä olevaa tietä normaalin ajovalon tavoin. Lisäksi monissa autoissa päiväajovaloilla ajettaessa eivät esimerkiksi auton takavalot pala ollenkaan.

Valojen toimintaperiaatteen lisäksi on tärkeää kiinnittää huomiota niiden toimintaan ja puhtauteen. Jos autosta on parkkipolttimo valmiiksi pimeänä ja samalta puolelta hajoaa ajovalonpolttimo, näyttää auto muiden tienkäyttäjien silmissä helposti mopolta tai moottoripyörältä. Tämä saattaa johtaa kohtalokkaisiin arviointivirheisiin.

Eri valonlähteet

Parhaat valot, joilla olen ajanut, ovat olleet xenonit – huonoimmat puolestaan ledit. Tässä on kuitenkin erittäin paljon automerkki ja -mallikohtaisia eroja, joten yksiselitteisesti en voi kehua jotain valonlähdettä tai mollata toista. Jokaisella valonlähteellä toteutetuista järjestelmistä löytyy varmasti sekä hyviä että huonoja valoja.


Mielenkiintoista on, että edelleen hyvät halogenvalot päihittävät monta uudempaa valonlähdettä mennen tullen.

Valonpesimet

Suomen oloissa näen isona ongelmana sen, että nykyautoissa ei vaadita valonpesimiä, jos valon kirkkaus on 2 000 lumenia tai vähemmän. Tämä tuntuu varsin erikoiselta yhtälöltä: pienempi valon määrä – ei pesimiä.

Henkilökohtaisesti en ostaisi ainakaan Etelä-Suomen kuraisiin talviin autoa, jossa valonpesureita ei ole.

Valojen suuntaus

On tärkeää, että auton valot ovat oikein suunnattu. Varsinainen valojen suuntaus edellyttää asianmukaisia työkaluja ja testilaitteita eli sitä ei pidä lähteä tekemään ilman näitä ja tarvittavaa osaamista.

Useasti auton huolto-ohjelmaan kuuluu valojen suuntauksen tarkastus. Mikäli oman auton valot tuntuvat heikoilta, kannattaa autoa huoltoon viedessä vielä varmistaa, että asia tulee tarkastettua. Mikäli säädölle todetaan olevan tarvetta, siitä usein veloitetaan erikseen. Tämä on kuitenkin investointi, joka kannattaa.

Korkeuden säätö

Oikein suunnatutkin valot voivat näyttää liian lähelle tai pitkälle, mikäli niiden korkeutta ei säädetä kuormitusta vastaavaksi. Valojen korkeudensäätölaite on ollut autoissa pakollinen 1.7.1995 alkaen. Liian lähelle alas näyttävät valot eivät valaise riittävästi ja liian korkealle säädetyt valot puolestaan häikäisevät kohtuuttomasti muuta liikennettä.

Mikäli auton kojelaudassa on valojen korkeudensäätökatkaisija, on kuljettajan huolehdittava, että säätö on kuormituksen mukainen. Ohjeet säätämiseen annetaan auton käyttöohjekirjassa.

Jos valojen kirkkaus on yli 2000 lumenia tai kyseessä on led-moduulilla toteutetut valot, on korkeudensäädön oltava automaattinen. Tällöin se tapahtuu automaattisesti kuormituksen muuttuessa.

Koeaja autoa pimeällä tieosuudella ennen ostopäätöstä

Sillä ei ole merkitystä, onko autossa halogen-, xenon- vai led-valot. Sen sijaan sillä on merkitystä, valaisevatko valot hyvin vai huonosti.

Parhaan käsityksen auton valojen hyvyydestä tai heikkoudesta saa ajamalla autolla pimeällä tieosuudella. Suosittelenkin aina pyytämään auton yön yli koeajoon, jolloin on mahdollista kokeilla myös sen valojen toimivuutta. Mikäli autoliike ei tähän suostu, kannattaa vaihtaa merkkiä ja etsiä liike, joka suostuu. Koeajolla on syytä testata erikseen sekä kauko- että lähivalojen kantamaa.

Uuden auton oston ollessa ajankohtaista pitää huolehtia, että autoliikkeen koeajoautossa on täsmälleen sama valojärjestelmä kuin siinä, jota on tilaamassa. Saman automerkin ja -mallin eri varusteversioissa valojärjestelmät saattavat vaihdella. Jos koeajoautossa on halogenvalot, ja on tilaamassa autoa varustetasolla, johon kuuluvat ledit, ei valoista voi vetää koeajon perusteella minkäänlaisia johtopäätöksiä.

teppoboxi

***

7:34Millainen auto sopii ikäihmiselle?

Lisää aiheesta:

Ajatko uudehkolla autolla? Jos polttimo palaa, voi hihojenkin kärähtäminen olla lähellä: "Ei yleensä voi edes vaihtaa"Miksi monissa uusissa autoissa on niin kamalan huonot valot?Mitä ikääntyvän autoilijan tulisi huomioida autovalinnassaan? Tästä vinkit autokaupoilleUusien autojen "älykkäät" valojärjestelmät voivat provosoida vastaantulijoita – "Yöllisten teidemme valosoturit vastaavat haasteeseen"Miten ottaa hyöty irti lyhyestä koeajosta? Älä luota pelkkään perstuntumaan, huomioi nämä asiatAsiantuntijan vinkit auton valojen kunnossapitoon: Tiesitkö tätä valojen korkeussäädöstä?
Teppo VesalainenLiikenneturvallisuusAuton hallintaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Teppo Vesalainen
  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 11.10.12:15
    Liikenneturvallisuus

    Auto poistettu liikennekäytöstä? Huomioi tämä: "Ei pidä missään tapauksessa..."

  • 4.10.11:55
    Auton toiminta

    Laitatko auton piuhan päähän, vaikka lämmitin ei oikeasti toimi? Näin tarkastat, pelittääkö moottorilämmitin