Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Ovatko uusien autojen valot oikeasti kaikki surkeita?
Vastaus: Automainoksissa näkee mitä hienoimpia nimiä nykyautojen valojärjestelmille. Ostajan ei kuitenkaan tule antaa näiden valojärjestelmien eksoottisten nimien hämätä itseään – sama pätee valonlähteeseen.
Hyvät valot auttavat kuljettajaa havaitsemaan ajamisen kannalta olennaiset asiat ajoissa. Toisaalta hyvät valot parantavat myös muiden mahdollisuuksia havaita kyseinen ajoneuvo.
Valojen toimintaperiaate pitää tuntea
Hyvätkään valot eivät auta, jos kuljettaja käyttää valojärjestelmää väärin. Tästä hyvä esimerkki on päiväajovaloilla ajaminen olosuhteissa, joissa tarvittaisiin ajovaloja. Päiväajovalo ei valaise edessä olevaa tietä normaalin ajovalon tavoin. Lisäksi monissa autoissa päiväajovaloilla ajettaessa eivät esimerkiksi auton takavalot pala ollenkaan.
Valojen toimintaperiaatteen lisäksi on tärkeää kiinnittää huomiota niiden toimintaan ja puhtauteen. Jos autosta on parkkipolttimo valmiiksi pimeänä ja samalta puolelta hajoaa ajovalonpolttimo, näyttää auto muiden tienkäyttäjien silmissä helposti mopolta tai moottoripyörältä. Tämä saattaa johtaa kohtalokkaisiin arviointivirheisiin.
Eri valonlähteet
Parhaat valot, joilla olen ajanut, ovat olleet xenonit – huonoimmat puolestaan ledit. Tässä on kuitenkin erittäin paljon automerkki ja -mallikohtaisia eroja, joten yksiselitteisesti en voi kehua jotain valonlähdettä tai mollata toista. Jokaisella valonlähteellä toteutetuista järjestelmistä löytyy varmasti sekä hyviä että huonoja valoja.

