Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uudet nokialaiset eivät juhlineet ruotsalaisessa talvirengastestissä – tässä selitys

7:47Kitkat vai nastat? Näin valitset oikean talvirenkaanNastat vai kitkat? Katso videolta, kummat kannattaa valita!
Julkaistu 15.10.2021 06:27

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Vaikka kokonaiskilpailussa ei hurraata suomalaisille renkaille huudeltukaan, oli Nokian Renkaiden uutuusnastarengas paras jäällä ja lumella tehdyissä testeissä.

Nokian Hakkapeliitta 10 -nastarengas jäi viidennelle sijalle Teknikens Världin talvirengasvertailussa.

Ruotsalaislehden testissä sekä kitka- että nastarenkaat olivat samassa kategoriassa. Voittajaksi rankattiin Continental ContiViking Contact 7 -kitkarengas (123 pistettä), kakkonen oli Goodyear UltraGrip Ice 2- kitkarengas (120), kolmas Pirelli Ice Zero 2 -nastarengas (117) ja neljäs Michelin X-Ice Snow -kitkarengas (115).

Nokian nastallinen Hakkapeliitta 10 jakoi viidennen sijan yhdessä Pirelli Ice Zero FR -kitkarenkaan kanssa (molemmille 114 pistettä).

Lue myös: Mitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testi

Laskutapa ratkaisee

Toisin kuin Ruotsissa, Hakkapeliitta 10 -nastarengas voitti Tekniikan Maailman tämän syksyn .

talvirengastestin

Sijoitusten suuria eroja kahdessa eri vertailussa selittävät pitkälti erilaiset tavat laskea loppupisteet. TM:n testissä jääkokeiden painoarvo loppuarvosanassa on 40 prosenttia, lumen 20 prosenttia, märän asfaltin 15 prosenttia, kuivan asfaltin 10 prosenttia ja taloudellisuuden ja mukavuuden 15 prosenttia.

Renkaan suoriutuminen kunnon talvessa ja vaihtelevissa keleissä teiden jäätymisineen nousee TM:n testissä ratkaisevaksi. Tosin lehden nettisivuilla julkaistuissa taulukoissa osa-alueiden painotuksia voi muuttaa omia ajo-olosuhteitaan ja mieltymyksiään mukaileviksi, jolloin lopputuloskin voi muuttua.

Ruotsalaisvertailussa ei painotuksia

Teknikens Värld ei painota testin eri osa-alueita, vaan laskee niistä saadut pisteet suoraviivaisesti yhteen. Osioissa on jonkin verran eroa verrattuna TM:n vertailuun, mutta ruotsalaislehdenkin vertailussa Nokian Hakkapeliitta 10 oli paras jäällä ja lumella keräten niistä huippupisteet. Lehti pitääkin Hakkapeliittaa parhaana valintana vaativimpiin talviolosuhteisiin.

Pelkkiin loppusijoituksiin ei kannata tuijottaa, vaan lehti neuvoo renkaiden ostajaa ”tekemään läksynsä”, eli tutkimaan testin eri osioista saadut pisteet, ja valitsemaan renkaansa sen mukaan.

Teknikens Världin vertailussa parhaat kitkarenkaat peittosivat nastat esimerkiksi ajamisen vakaudessa, renkaan äänettömyydessä ja polttoainetaloudessa. Näistä kerättyjen muhkeiden pistesaaliiden lisäksi kärkikitkojen suoritukset olivat tasaisen varmoja lumella. Jäällä parhaatkaan kitkarenkaat eivät kuitenkaan yltäneet täysiin pisteisiin.

Märällä tai kuivalla tiellä vertailun voittaneet kitkarenkaat eivät yllättäen olleet kovin paljon parhaita nastarenkaita parempia.

Lue myös: "Pidän ohjetta varsin vaarallisena" – tässä asiassa asiantuntija ei luottaisi auton käyttöoppaaseen

Lisää aiheesta:

Moottori selvitti, pärjäävätkö edulliset nastarenkaat laadukkammille kitkoille – "Pito voi loppua yllättäen täysin"Moottorin kesäkumitesti paljasti: Rengasmerkinnöillä todella on väliäJos pelätty nastarengaspula iskee, tässä ovat parhaat kitkarenkaat – Moottorin testin megayllätys tulee kaukaa idästäMoottori testasi: Millaiset nastarenkaat sähköautoon kannattaa hankkia?TM: Suomalainen Lappi Jää-Ahma -halpisrengas lupaa paljon – näin se pärjää jääpidon kuningasta vastaanUudet Hakkapeliitat jäivät TM:n talvirengastestissä kolmanneksi – kitkoilla ei mitään jakoa nastoja vastaan
RenkaatNokian RenkaatKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.12:41
    Autot

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?