Urheiluvälineliikkeille sapiskaa harhaanjohtavasta markkinoinnista – lupailtu olemattomia alennuksia

Kuluttaja-asiamies on määrännyt seitsemälle urheiluvälineliikkeelle kiellon harhaanjohtavasta markkinoinnista. Mainoksissa on luotu mielikuvia suurista alennuksista, jotka eivät ole aina olleet todellisia.

Liikkeet eivät olleet korjanneet markkinointiaan lupauksistaan huolimatta.

Seurannan perusteella kuluttaja-asiamies on määrännyt kiellot Intersport Finland Oy:lle, L-Fashion Group Oy:lle, Partioaitta Oy:lle, Scandinavian Outdoor Oy:lle, SGN Sportia Oy:lle, Sportia-Lahti Oy:lle ja Stadium Oy:lle.

Kieltoja on tehostettu 100 000 euron uhkasakoilla.

Kuluttaja-asiamies seurasi useiden urheiluvälinealan yritysten verkkosivuja elokuusta 2016. Kuluttaja-asiamies huomauttaa, että erilaisilla vertailuhinnoilla ja alennusprosenteilla yritetään luoda käsitystä huomattavista alennuksista. Tuotteita ei välttämättä kuitenkaan tarjottu ilmoitetuilla vertailuhinnoilla, eivätkä alennusprosentit olleet todellisia.

Toisinaan tuotteiden hintoja nostettiin lyhyeksi ajaksi ja sen jälkeen mainostettiin kuluttajille pitkään jatkuvaa alennusmyyntiä.

Jos yritykset vastustavat niille määrättyjä kieltoja tai niiden havaitaan toistavan lainvastaista markkinointiaan, kuluttaja-asiamies voi viedä asian markkinaoikeuteen.

Lue myös:

    Uusimmat