Urheiluharrastuksen ja rytmihäiriöiden väliltä löytyi yllättävä yhteys – tästä tunnistat flimmerin

Urheilijoiden riski sairastua eteisvärinään oli 2,5 kertaa suurempi kuin muiden, kertoo tutkimus.

Urheilijoiden riski sairastua eteisvärinä-rytmihäiriöön on muihin verrattuna yli kaksi kertaa suurempi, tuore katsaustutkimus osoittaa. Erityisesti tämä nähdään alle 55-vuotiailla.

Tiedot käyvät ilmi katsauksesta, jossa analysoitiin 13 tutkimuksen ja 70 000 osallistujan tietoja. Osallistujista hieman alle 7 000 oli urheilijoita ja harrastivat esimerkiksi pyöräilyä, juoksua, uintia, hiihtoa tai jalkapalloa.

Eteisvärinää kutsutaan myös flimmeriksi. Se on yleisin sydämen rytmihäiriö. Eteisvärinässä sydämen rytmi muuttuu nopeaksi ja epäsäännölliseksi.

Riski 2,5 kertaa suurempi, mutta käytännössä ei kovin suuri

Urheilijoiden riski sairastua eteisvärinään oli 2,5 kertaa suurempi kuin verrokkien, tulokset osoittivat. Alle 55-vuotiaat sairastuivat todennäköisemmin kuin vanhemmat, jotka hekin sairastuivat todennäköisemmin kuin verrokit, jotka eivät urheilleet.

Käytännössä riski ei kuitenkaan ole kovin suuri, koska eteisvärinät ovat suhteellisen harvinaisia nuoremmissa ikäluokissa.

Liikunta valtaosalle ihmisistä vain hyväksi

Samansuuntaisia havaintoja on tehty aiemminkin ja eteisvärinän lisäksi äkilliset sydänkuolemat ja sydäninfarktit ovat jonkin verran yleisempiä urheilijoilla ja raskasta liikuntaa harrastavilla.

Äkkikuolemien osalta riskit nähdään lähinnä keski-ikäisillä miehillä, joilla on riskitekijöitä entuudestaan.

Havainnot eivät muuta sitä, että liikunta on valtaosalle ihmisistä vain hyväksi.

Katso myös: Uusi verianalyysi lupaa paljastaa sydämen iän ja riskin sairastua kansantauteihin, mutta mitä se paljasti? Toimittaja testasi! Juttu jatkuu videon jälkeen.

6:10

Eteisvärinä suurentaa aivoverenkiertohäiriöiden vaaraa

Eteisvärinää potee joka kymmenes yli 65-vuotias. Alle 40-vuotiaista siihen sairastuu vuosittain noin yksi tuhannesta. Eteisvärinä suurentaa varsinkin aivoverenkiertohäiriöiden vaaraa ja aiheuttaa muun muassa sydämen tykytystä, hengenahdistusta ja väsymystä.

Tutkimus julkaistiin British Journal of Sports Medicine -lehdessä.

Katso myös: Personal trainer Tomin nopealla kuminauhatreenillä pääset tehokkaasti kuntoon:

4:10

Copyright 2021 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Osittainen lähde: Eteisvärinä/Käypä hoito

Lue myös:

    Videot

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja