Mainos

Univaikeuksia? Vältä näitä kolmea ajatusta ennen nukkumaanmenoa

Monella meistä on vaikeuksia saada iltaisin tarpeeksi aikaisin unta, etenkin näin valoisana kesäaikana. Vältä stressiä aiheuttavien aiheiden käsittelyä ennen nukkumaanmenoa, niin olet seuraavana päivänä huomattavasti pirteämpi ja energisempi.

Jos mietit stressaavia, huolta-aiheuttavia asioita ennen nukkumaanmenoa, nukut luultavasti huonosti. Unohda etenkin kolme seuraavaa pahaa tapaa, jotta nukkuisit yösi paremmin, ja olisit kokonaisuudessa tyytyväisempi arkeesi.

Murehdit päivällä käytyä riitaa

Vanha sanonta "älä koskaan mene nukkumaan vihaisena" ei ole pelkkä klisee, vaan asia on todistettu myös tutkimusten kautta todeksi. Massachusettsin yliopiston tutkijat ovat todenneet, että negatiiviset tunteet eivät vain siirry uniin, vaan unet myös vahvistavat tunteita.

Toisin sanoen nukkuminen riidan jälkeen ei rauhoita sinua, vaan päinvastoin. Ratkaise siis ristiriidat mielellään jo ennen nukkumaanmenoa.

Tarkistelet ja mietit sähköpostejasi

Käyt läpi työsähköpostejasi, ja mietit, mihin niistä seuraavana päivänä ehdit vastailla. Tai luet Facebook-ilmoituksia, tai selaat Instagram-tiliäsi.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että kirkkaan näytön tuijottaminen ennen nukkumaanmenoa voi heikentää unen laatua. Parasta on, jos pidät läppärisi ja älypuhelimesi kokonaan poissa makuuhuoneesta.

Käyt mielessäsi tekemättömien asioiden listaasi

Älä mieti tekemättömiä asioita väsyneenä ennen nukkumaanmenoa, jolloin et pysty tekemään niille kuitenkaan mitään. Lupaa itsellesi, että teet listan keskeneräisistä hommista seuraavana päivänä.

Väsyneenä asiat voivat saada väärät mittasuhteet – älä turhaan masennu ja ahdistu tekemättömistä töistä ja keskeneräisistä projekteista sillä hetkellä, kun sinun olisi jo aika siirtyä unten maille.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.