UMK kasvoi jätti-ilmiöksi – laajentumisessa iso ongelma: Näin tuotanto vastaa

Windows95manin kalsarit jakavat mielipiteitä – Töllötuomarit: ”Saako hän esiintyä noissa housuissa?” 5:09
MTV Uutisten Töllötuomarit Katri Utula ja Katja Lintunen haluavat UMK:n laajenevan Ruotsin tavoin entistäkin suuremmaksi ilmiöksi, joka sisältäisi useamman suoran lähetyksen.

Windows95man:n UMK-voittoa seurasi parhaimmillaan lähes 2 miljoonaa suomalaista. Ilmiöstä on kasvanut jo niin suuri, että MTV Uutisten Töllötuomarit kaipaavat ilmiön laajentumista. Mitä tähän vastaa UMK-tuotanto?

Uuden Musiikin Kilpailun katsojaluvut ja somesuosio ovat omaa luokkaansa, sillä lauantain finaalilähetystä seurasi keskimäärin noin 1,25 miljoonaa katsojaa ja finaalissa ääniä annettiin peräti lähes 225 000.

MTV Uutisten Töllötuomarit Katri Utula ja Katja Lintunen toivovat, että UMK:sta saataisiin nauttia jatkossa enemmän kuin yhden finaalilähetyksen verran vuodessa.

UMK:sta on noussut ihan järjetön ilmiö, ja mielestäni tätä pitäisi laajentaa, Lintunen sanoo.

Nyt meillä on vain yksi UMK-finaali. Voisiko meillä olla vaikkapa kaksi semifinaalia, joista kansa saisi valita finalistit? Utula jatkaa.

Töllötuomarit pohtivat UMK:n laajentumisen mahdollisuutta jo aiemmin tammikuussa, kun finalistit julkaistiin. Hakijoita oli tänä vuonna peräti 419, ja vain seitsemän artistia pääsi suoraan UMK-raadin päätöksellä finaaliin.

Yle ei saa käyttää sponsoreita

Nyt Töllötuomarit selvittivät UMK-tuotannolta, voisiko UMK:sta kasvaa Ruotsin Melodifestivalenin kaltainen show, jossa esikarsintoja olisi useampia. Tällä tavoin ilmiöstä saisi enemmän irti ja kansa saisi päättää, ketkä pääsevät UMK-finaaliin.

Tuotanto paljasti, että Ruotsissa SVT saa käyttää sponsoreita, mutta Yle ei saa. Joten siitä tulisi liian kallista, jos tällaisia isoja tapahtumia järjestetään kerralla useampia, Utula kertoo.

Myös jokaisen yksittäisen lavashow’n rakentaminen maksaa niin paljon, ettei UMK-artistien määrää livetapahtumissa voi juuri lisätä. 

Tuplamäärä kilpailijoita olisi jo iso kuluerä, UMK-tuottaja Anssi Autio Yleltä sanoo.

UMK-äänestyksestä saatavat rahat menevät suoraan Nenäpäivä-keräykseen, eivätkä Nokia Arenan lipputulot kata kuin murto-osan UMK-show'n kuluista. Ylen luovien sisältöjen ja median johtaja Ville Vilénkertoi Helsingin Sanomille UMK:n maksaneen reilut miljoona euroa. 

Töllötuomareilla on kuitenkin idea, miten UMK:ta voisi laajentaa niin, että katsojat voivat osallistua tapahtumaan laajemmin.

Autio kommentoi myös äänestykseen liittyneitä ongelmia. Hän vakuuttaa, että äänestysongelmista huolimatta Windows95man olisi joka tapauksessa voittanut, sillä äänisaalis muihin oli niin selkeä.

– Yritimme estää edellisvuoden äänestysongelmat nostamalla kapasiteettia tuplasti viime vuodesta, mutta on erittäin valitettavaa, että siitä huolimatta sovellus meni jälleen hetkellisesti tukkoon, Autio sanoo.

Katso videolta, miten Töllötuomarit laajentaisivat UMK:ta ja mitä mieltä he ovat Windows95manin kalsareista.

Lue myös:

    Uusimmat