Windows95man:n UMK-voittoa seurasi parhaimmillaan lähes 2 miljoonaa suomalaista. Ilmiöstä on kasvanut jo niin suuri, että MTV Uutisten Töllötuomarit kaipaavat ilmiön laajentumista. Mitä tähän vastaa UMK-tuotanto?
Uuden Musiikin Kilpailun katsojaluvut ja somesuosio ovat omaa luokkaansa, sillä lauantain finaalilähetystä seurasi keskimäärin noin 1,25 miljoonaa katsojaa ja finaalissa ääniä annettiin peräti lähes 225 000.
MTV Uutisten Töllötuomarit Katri Utula ja Katja Lintunen toivovat, että UMK:sta saataisiin nauttia jatkossa enemmän kuin yhden finaalilähetyksen verran vuodessa.
– UMK:sta on noussut ihan järjetön ilmiö, ja mielestäni tätä pitäisi laajentaa, Lintunen sanoo.
– Nyt meillä on vain yksi UMK-finaali. Voisiko meillä olla vaikkapa kaksi semifinaalia, joista kansa saisi valita finalistit? Utula jatkaa.
Töllötuomarit pohtivat UMK:n laajentumisen mahdollisuutta jo aiemmin tammikuussa, kun finalistit julkaistiin. Hakijoita oli tänä vuonna peräti 419, ja vain seitsemän artistia pääsi suoraan UMK-raadin päätöksellä finaaliin.
Yle ei saa käyttää sponsoreita
Nyt Töllötuomarit selvittivät UMK-tuotannolta, voisiko UMK:sta kasvaa Ruotsin Melodifestivalenin kaltainen show, jossa esikarsintoja olisi useampia. Tällä tavoin ilmiöstä saisi enemmän irti ja kansa saisi päättää, ketkä pääsevät UMK-finaaliin.

