Mainos

Ulkonäön muutos on pitkäaikaissairaalle kova paikka

Sairauden ja lääkkeiden aiheuttama ulkonäön muutos on monille potilaille iso ongelma.

Kuopion yliopistossa tänään tarkastettava väitöstutkimus osoittaa, että potilas saattaa pitää ulkonäön muuttumista, kuten hiustenlähtöä, yhtenä sairautensa raskaimmista puolista.

- Esimerkiksi suurina annoksina käytetty kortisoni saattaa turvottaa ja lihottaa joissakin tapauksissa niin pahasti, ettei henkilöä välttämättä enää tunnista. Muutos on vaikea paikka varsinkin murrosikäisille mutta myös monille aikuisille naisille, kertoo yhteiskuntatieteiden maisteri Heli Kantola.

Tutkimuksen mukaan pitkäaikaisten sairauksien ulkonäkövaikutuksiin ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Potilas tarvitsisi enemmän tietoa sairaudestaan ja tukea.

Kantola tarkasteli väitöstutkimuksessaan vakavan sairastamisen merkitystä elämänkulussa. Esimerkkinä hän käytti autoimmuunisairauteen SLE:hen sairastuneita.

(MTV3 - STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.