Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ukrainan sota ja Venäjä-pakotteet voivat olla kova paikka autoteollisuudelle – "Se, mitä Kiina tulee tekemään..."

Katso:Katso päivän tärkeimmät uutiset LivestäSUORA LÄHETYS: MTV Uutiset seuraa Ukrainan tilannetta.
Julkaistu 24.02.2022 12:55

Ville Järveläinen

Ukrainan sodan pelätään näkyvän myös autojen tuotannossa sekä hinnoissa, mutta analyytikoiden mukaan todellista vaikutusta on vielä vaikea tarkkaan arvioida. Koronapandemiasta toipuvaan ja edelleen komponenttipulan kourissa kärvistelevään autoteollisuuteen odotetaan Venäjän sotatoimien seurauksena kuitenkin uutta iskua.

Venäjän vastaisilla pakotteilla voi olla merkittäviäkin vaikutuksia autoteollisuuteen niin Euroopassa, Yhdysvalloissa kuin Aasiassakin, sillä Venäjä on maailman suurimpia nikkelin ja palladiumin tuottajia.

Nikkeliä hyödynnetään muun muassa sähköautojen litiumioniakuissa, palladiumia puolestaan polttomoottoriautojen katalysaattoreissa.

Vaikka Venäjän autoteollisuus onkin tunnettu sen omista automerkeistä, on maahan sijoitettu runsaasti myös ulkomaista autotuotantoa, sillä tehtaitaan siellä operoivat muun muassa Stellantis, Renault, Volkswagen ja .

Toyota

Lue myös: Venäläiset Opelit saapuvat Eurooppaan

Yhdysvaltalainen uutiskanava NBC kertoo, että yhden venäläisvalmisteisen auton komponenteista neljännes on tuontitavaraa. Riippuvuus muualta maailmasta tuotavista osista asettaa maassa toimivat autotehtaat haavoittuvaiseen asemaan pakotteiden kiristyessä.

Venäläinen autovalmistaja GAZ on jo julkisesti todennut, että Venäjän vastaiset pakotteet voivat johtaa sen koko tuotannon keskeytymiseen.

Avtovaz puolestaan ilmoitti etsivänsä vaihtoehtoisia toimitusreittejä komponenteille, kuten puolijohteille.

Haittaa polttomoottoriautojen tuotannolle?

Autoteollisuudelle voi aiheutua harmia myös silloin, jos Venäjän presidentti Vladimir Putin katkaisee vastavuoroisesti esimerkiksi palladiumin toimitukset länteen.

Tutkimusyhtiö Guidehouse Insightsin johtava autoanalyytikko Sam Abuelsamid totesi NBC:lle, että venäläisten palladiumlähteiden ehtyessä valmistajien olisi etsittävä vaihtoehtoisia reittejä metallin saamiseksi tai keskeytettävä polttomoottoriautojen valmistus.

Palladiumia saadaan myös Etelä-Afrikasta ja Zimbabwesta, mutta ongelmaksi voi muodostua myös sen hinnan kohoaminen. NBC:n mukaan palladiumin hinta oli noussut tuntuvasti jo ennen Venäjän hyökkäystä, mikä on aiheuttanut polttomoottoriautojen hintoihin korotuspainetta. Esimerkiksi isommissa katumaastureissa palladiumin hinnannousu tuntuu jo vajaan parin sadan euron verran joulukuun puoliväliin verrattuna.

Sähköautojen akuissa tarvittavaa nikkeliä puolestaan saadaan esimerkiksi Indonesiasta ja Filippiineiltä, mutta Abuelsamidin mukaan myös näistä maista tuotavan nikkelin kysyntä on jo valmiiksi kovaa ja hinnat nousussa.

Lue myös: Valta on vaihtunut 90 vuoden jälkeen: Yhdysvalloissa on uusi kuningasauto, eikä se tule edes Amerikasta

"Jos tilanne on se..."

Venäjän vastaiset pakotteet tulevat myös AutoTrends-konsulttiyhtiön johtajan Joe Phillippin mukaan vaikuttamaan sekä eurooppalaisiin että joihinkin aasialaisiin autovalmistajiin.

Stellantis-konserni oli juuri kriisin alussa tehostanut lännessä myytävien pakettiautojensa tuotantoa Moskovan liepeillä sijaitsevassa tehtaassaan. Se valmistautui myös viemään tehtaassa valmistettuja vaihteistoja maailmalle.

Konsernin toimitusjohtaja Carlos Tavares ilmoitti keskiviikkona, että strategiaa on mietittävä uudelleen.

– Jos tilanne on se, ettemme voi varustaa tehdastamme, on meidän joko siirrettävä valmistusta muualle tai supistettava tuotantoamme, Tavares sanoi.

NBC:n mukaan myös Volkswagen ilmoitti arvioivansa tilannetta aktiivisesti.

Mitä Kiina tekee?

Abuelsamidin mukaan Venäjän liittolaisten, esimerkiksi Kiinan, toiminnasta ei ole vielä tällä hetkellä varmuutta.

– Se, mitä Kiina tulee tekemään, on iso kysymysmerkki.

Mikäli Venäjän vastaiset pakotteet kovenevat, saattaa Kiinakin reagoida, Abuelsamid epäilee.

– He saattavat vastata katkaisemalla monien tarvitsemiemme [länsimaisen autoteollisuuden] asioiden toimitukset.

Lue myös: Biden: Puolet Yhdysvalloissa myydyistä autoista pitää olla päästöttömiä vuoteen 2030 mennessä

Lähde: NBC

Lisää aiheesta:

Venäjän autokauppa syöksyy – jäävätkö Ladat ilman tavanomaisimpiakin turvavarusteita?Täyskäännös: Renault lähtee kuin lähteekin Venäjältä – miten Ladan käy?Purevatko pakotteet? Ladan tuotanto seisAikovatko itäsuosikit Kia ja Hyundai ottaa osaa Venäjä-boikottiin? Yhtiöt varovaisia sanoissaan: "Toivomme tilanteen ratkeavan"Ukrainan sodalla on seurauksensa autoteollisuuteen: Autojättien suunnitelmissa seisokit ja tuotannon leikkauksetAutoteollisuus aivan uuden ongelman äärellä: Alumiinin hinta ampaisi ennätyslukemiin Venäjän hyökättyä Ukrainaan
AutoteollisuusUkrainan sotaAutoilun kustannuksetTalousAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autoteollisuus
  • 24.9.17:20
    Uusikaupunki

    Yle: Syy Valmet Automotiven suuriin neuvotteluihin selvisi, Mersujen tuotanto loppuu

  • 22.9.14:57
    Romutuspalkkio

    Tällainen on auton hankkimiseen kannustava uusi romutuspalkkio – arvo jopa 2 500 euroa

  • 21.9.07:35
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 5.9.09:20
    Mercedes-Benz

    Huhumylly jauhaa: Mercedes-Benz saattaa lopettaa näiden automallien valmistuksen