Autojätit kertovat Ukrainan sodan vaikutuksista toimitus- ja tuotantoketjuihinsa.
Venäjän ja Ukrainan välisen sodan haitat leviävät kulovalkean tavoin maailman autoteollisuuden toimitus - ja tuotantoketjuihin. Esimerkiksi saksalainen Volkswagen ja ranskalainen Renault kertovat jo suunnittelevansa tuotannon leikkauksia sekä seisokkeja, uutistoimisto Reuters kertoo.
Analytiikkayhtiöt J.D. Power ja LMC Automotive ovat leikanneet arvioitaan vuoden 2022 globaalista automyynnistä 400 000 autolla alaspäin 85,8 miljoonaan ajoneuvoon. Laskuihin oli jo aiemmin sisällytetty teollisuudenalaa kiusaavan sirupulan vaikutukset.
– Ukrainan konfliktin vakavuus ja kesto luovat entistä enemmän paineita jo valmiiksi korkeisiin ajoneuvojen hintoihin ja hidastuneisiin toimituksiin, globaalia automarkkinaa seuraavan LMC:n Jeff Schuster sanoo.
– Öljyn ja alumiinin hintojen nousu tuskin houkuttaa asiakkaita muutenkaan autokaupoille, vaikka tilanne vähän helpottaisikin. Olemme tehneet merkittäviä alaskirjauksia Ukrainaa ja Venäjää koskeviin ennusteisiimme konfliktin eskaloituessa ja sanktioiden iskiessä Venäjään.
Toimitusvaikeudet näkyvät jo
Volkswagen kertoi viime perjantaina joutuvansa pysäyttämään kahden tehtaansa tuotannon muutamaksi päiväksi. Syyksi yhtiö mainitsi Ukrainassa valmistettujen komponenttien toimitusviivästykset.
Ranskalainen Renault kertoi keskeyttävänsä joitakin Venäjän-tehtaittensa toimintoja logististen pullonkaulojen vuoksi. Päätös tehtiin tuotannon kannalta keskeisten komponenttien toimitusvaikeuksien vuoksi.