Ukrainan sodalla on seurauksensa autoteollisuuteen: Autojättien suunnitelmissa seisokit ja tuotannon leikkaukset

Autojätit kertovat Ukrainan sodan vaikutuksista toimitus- ja tuotantoketjuihinsa.

Venäjän ja Ukrainan välisen sodan haitat leviävät kulovalkean tavoin maailman autoteollisuuden toimitus - ja tuotantoketjuihin. Esimerkiksi saksalainen Volkswagen ja ranskalainen Renault kertovat jo suunnittelevansa tuotannon leikkauksia sekä seisokkeja, uutistoimisto Reuters kertoo.

Analytiikkayhtiöt J.D. Power ja LMC Automotive ovat leikanneet arvioitaan vuoden 2022 globaalista automyynnistä 400 000 autolla alaspäin 85,8 miljoonaan ajoneuvoon. Laskuihin oli jo aiemmin sisällytetty teollisuudenalaa kiusaavan sirupulan vaikutukset.

– Ukrainan konfliktin vakavuus ja kesto luovat entistä enemmän paineita jo valmiiksi korkeisiin ajoneuvojen hintoihin ja hidastuneisiin toimituksiin, globaalia automarkkinaa seuraavan LMC:n Jeff Schuster sanoo.

– Öljyn ja alumiinin hintojen nousu tuskin houkuttaa asiakkaita muutenkaan autokaupoille, vaikka tilanne vähän helpottaisikin. Olemme tehneet merkittäviä alaskirjauksia Ukrainaa ja Venäjää koskeviin ennusteisiimme konfliktin eskaloituessa ja sanktioiden iskiessä Venäjään.

Toimitusvaikeudet näkyvät jo

Volkswagen kertoi viime perjantaina joutuvansa pysäyttämään kahden tehtaansa tuotannon muutamaksi päiväksi. Syyksi yhtiö mainitsi Ukrainassa valmistettujen komponenttien toimitusviivästykset.

Ranskalainen Renault kertoi keskeyttävänsä joitakin Venäjän-tehtaittensa toimintoja logististen pullonkaulojen vuoksi. Päätös tehtiin tuotannon kannalta keskeisten komponenttien toimitusvaikeuksien vuoksi.

Renault ei varsinaisesti viitannut Venäjän aloittamaan hyökkäykseen, mutta totesi, että syynä ovat Venäjän ja sen naapurimaiden tiukentuneet tarkistukset rajoilla, joita komponenttirekkojen on ylitettävä.

– Keskeytykset johtuvat läpikulkumaiden entistä tiukemmasta rajakontrollista ja perinteisten kuljetusreittien muutoksista, yhtiön Venäjän toiminnot kertoivat.

Renault on eräs eniten Venäjälle sijoittaneista eurooppalaisista yrityksistä. Yhtiön ydinliikevaihdosta Venäjän toimintojen osuus on Citibankin mukaan kahdeksan prosentin luokkaa.

Venäjän hyökkäyksen aiheuttama kriisi on altistanut Renaultia vielä tavanomaistakin enemmän.

Ford seuraa tilannetta

Yhtiö muun muassa omistaa keskisellä Venäjällä Togliattissa sijaitsevan Avtovazin tehtaan, joka kykenee valmistamaan vuodessa jopa 650 000 henkilöautoa. Jo aiemmin Renault kertoi sulkevansa tehtaan tuotantolinjoja ainakin maanantain ajaksi komponenttitoimitusten viivästysten vuoksi.

Amerikkalaisella autonvalmistajalla Fordilla on Venäjällä kolme tehdasta. Yhtiö kertoo olevansa "syvästi huolissaan" vallitsevasta tilanteesta.

Ford kertoo varautuvansa kaikkiin liiketoimintaansa vaikuttaviin seurauksiin.

Ukrainassa toimiva kansainvälinen komponenttitoimittaja Aptiv kertoo siirtäneensä viime kuukausien kuluessa osan komponenttituotantoaan pois maasta, jotta mahdolliset "häiriöt kyetään paremmin hallitsemaan".

Ajoneuvojen johdinsarjoja valmistama japanilainen Sumito Electic Industries lopettaa toimintansa Ukrainassa sijaitsevissa tehtaissaan. Tuotannon siirtämisestä muualle neuvotellaan yhtiön asiakkaiden kanssa.

Japanilaisyritys on työllistänyt Ukrainassa kaikkiaan 6 000 ihmistä.

Traktoreita ja maatalouslaitteita valmistava Deere & Co kertoi perjantaina sulkeneensa Ukrainassa sijaitsevan toimipisteensä jo muutamaa viikkoa aiemmin ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä.

Yhtiö työllistää Ukrainassa 40 henkeä.

Raaka-ainepula huolettaa

Autonvalmistajia yleisemminkin huolettaa eräiden avainraaka-aineiden saatavuus. Niitä ovat muun muassa palladium, platina ja rhodium, joita käytetään ajoneuvojen katalysaattorien valmistukseen.

Piinaa lisää, että hyökkäyssotaa käyvä Venäjä on maailman suurimpia palladiumin tuottajia. Maa tuottaa Alix Partnersin Mark Wakefieldin mukaan 38 prosenttia maailman palladiumista.

– On vaikea kuvitella sellaista globaalin autoteollisuudentoimijaa, jolle Venäjä ei toimittaisi palladiumia, hän sanoi.

Aivan seinään tuotanto ei palladiumin puutteen vuoksi kuitenkaan aja, sillä Wakefieldin mukaan tätä arvokasta metallia on varastoitu Lontooseen.

– Palladium päätyy valmiiseen autoon kuusi kuukautta kestävän prosessin päätteeksi, Wakefield kertoo.

Alumiini tiukassa

Alumiinin markkinahinta oli nousussa jo ennen Venäjän ja Ukrainan välisen konfliktin alkua. Japanin suurin teräksenvalmistaja Nippon Steel kertoi varautuvansa vaihtoehtoisten raaka-ainetoimittajien etsimiseen siinä tapauksessa, että Venäjän ja Ukrainan rautamalmitoimitukset häiriintyisivät.

Nippon Steel ostaa noin 14 prosenttia rautamalmitarpeestaan Venäjältä ja Ukrainasta. Mikäli se vaihtaa alihankkijoikseen Brasilian ja Australian, toimitushäiriöt jäisivät tarkkailijoiden mukaan minimaalisiksi.

Lue myös:

    Uusimmat