Koronavirusepidemia on pidentänyt etuushakemuksien käsittelyajan reilusti yli lakisääteisen 30 päivän monissa työttömyyskassoissa. Syy on suomalaisten työntekijöiden ennennäkemätön lomautustahti.
Suurimmista kassoista Yleinen työttömyyskassa YTK käsittelee juuri nyt 4. toukokuuta saapuneita ensihakemuksia, eli sellaisia, joissa hakija oli juuri jäänyt lomautetuksi tai työttömäksi.
Palvelualojen ammattiliitto PAMin työttömyyskassalla käsittelyssä ovat 3. toukokuuta saapuneet ja Korkeasti koulutettujen Koko-kassalla 13. toukokuuta saapuneet hakemukset.
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n kassan tilanne on ainoana suurista alle 30 päivän rajan. Nyt käsiteltävät ensihakemukset ovat saapuneet 31. toukokuuta.
Hakemuspiikki johtuu nimenomaan lomautuksista, sillä muiden työttömäksi jääneiden määrässä ei työ- ja elinkeinoministeriön tilaston mukaan ole suurta eroa tyypilliseen vuosittaiseen vaihteluun.
Pahin ohi lähiviikkoina
Suomen suurimmassa kassassa YTK:ssa ensihakemusten määrä ylitti jo huhtikuussa viime vuoden kokonaismäärän, noin 45 000. Huhtikuun hakemusmäärä oli kymmenkertainen normaaliin verrattuna. YTK reagoi kaksinkertaistamalla hakemusten käsittelijöiden määrän jo keväällä.
– Rekrytoimme sata ihmistä, ja saimme heidät nopeasti töihin, mutta varsinainen hyöty on saatu irti toukokuussa, sanoo YTK:n asiakkuus- ja viestintäjohtaja Ilona Kangas.
Kovimmin ja nopeimmin epidemian vaikutukset iskivät palvelualoille, kun osaa yhteiskunnasta ryhdyttiin laittamaan säppiin. PAMin jäsenistä oli toukokuussa enimmillään päivärahan saajina joka viides.
– Meille oli toukokuun loppuun mennessä tullut 30 000 alkavan työttömyyden tai lomautuksen hakemusta. Viime vuonna niitä tuli yhteensä 18 500, vertailee liiton työttömyyskassan johtaja .
