Tv-kanavapaketit Kuluttajaviraston tarkkailussa

Kuluttajavirasto on puuttunut maksullisten tv-kanavapakettien markkinointiin, jossa on toisinaan annettu väärä kuva kanavapaketin sisällöstä ja hinnasta.

Kuluttajavirasto on puuttunut maksullisten tv-kanavapakettien sekavaan markkinointiin. Viraston mielestä kuluttajien pitää saada helposti käsitys palvelun hinnasta. Nyt hinta on usein pilkottu erilaisiin avaus-, kuukausi- ja korttimaksuihin. Tästä syystä varsinaista kokonaishintaa on hankala hahmottaa.

Epäkohtien korjaamiseksi Kuluttajavirasto on ohjeistanut yrityksiä markkinoinnista. Kanavapakettien markkinointia koskevat samat säännöt kuin muidenkin palveluiden markkinointia. Kuluttajan on saatava tietää, kenen kanssa hän tekee sopimuksen, mitä palvelu sisältää ja millaisia ehtoja palveluun liittyy. Markkinoinnissa on myös kerrottava selkeästi kuluttajan valintapäätökseen vaikuttavat asiat.

Asiakkaan kannalta ratkaiseva tieto on lisäksi se, onko kyseessä määräaikainen sopimus ja kuinka kauan se on voimassa.Monet yritykset tarjoavat kanavapaketin tilaajalle lisäetuna maksutonta kokeilujaksoa. Kuluttajavirasto muistuttaa, että tällaista kokeilujaksoa ei voi mainostaa ilmaisena, jos asiakas joutuu edun saadakseen ensin sitoutumaan maksulliseen tilaukseen.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat