Tuulikone ja lämpöallas – Liikennevirastolla uudet keinot junien aikatauluongelmiin

Suomen junaliikenteen sujumisesta vastaavat virkamiehet odottavat lunta. Lumentulo ei sinänsä ole hyvä raideliikenteen kannalta, mutta virkamiehistö haluaa kokeilla uutta tapaa pitää Helsingin tärkeät ratapihat lumesta puhtaina. Viime talvi kun ei tätä mahdollistanut.  

- Toista talvea tässä lunta odotellaan, huokaa Liikenneviraston ylitarkastaja Juha-Matti Vilppo.  

Virasto menetti lumenläjitysalueensa Helsingissä tärkeiden ratapihojen läheisyydessä Keski-Pasilan rakennustöiden takia. Uusi lumensulatuskenttä odottaa junalla tuotavia lumilasteja Ilmalassa.  

Lämmitettävässä altaassa voidaan käsitellä runsaslumisena talvena 100000 kuutiometriä lunta. Liikennevirasto on varautunut yhteensä 200000 kuutiometriin. Sulamisvedet valuvat suoraan hulevesiviemäreihin.   

- Ratapihojen lumi on melko puhdasta, Vilppo kertoo.  

- Sulamisvesien pitoisuuksia kuitenkin myös valvotaan.  

Säästöjäkin voi tulla. Sulatuskentän käyttö on selvästi edullisempaa kuin kuskata lumet kuorma-autoilla kaupungin ulkopuolelle, Liikennevirasto arvioi.  

Ongelmallista voi olla, että ratapihat on putsattava yöllä muutamassa tunnissa.  

Uusi konsti on herättänyt kiinnostusta myös kaupungeissa, jotka pohtivat lumensulatusasioita, Vilppo sanoo. Sulatuskenttä vie energiaa, mutta samaa kaukolämpöä käyttää myös VR, joten ympäristövaikutus ja lasku pienenevät. Kovilla pakkasilla lunta ei sulateta.  

Japanilaisia pöllähdyksiä raiteilla  

Vantaalla Tikkurilan pohjoispuolella, jossa kehärata erkanee pääradasta, voi kuulua talvella erikoisia posahduksia raiteilta. Radalle on asennettu puhalluslaitteisto, joka puhaltaa junista pudonneet jääkökkäreet ja lumen vaihteen päältä pois aina junan ajettua ohi.  

Tekniikka on toiminut hyvin Japanissa, kertoo Liikenneviraston yksikön päällikkö Jukka P. Valjakka.  

- Tämä on ensimmäinen kokeilu, mutta tällaisia on mietitty asennettavaksi myös Pohjois-Suomeen, Valjakka sanoo.  

Vasta Suomen talvi kertoo, miten laite selviää esimerkiksi märästä lumesta.  

Liikennöinnistä vastaavalla VR:llä ei ole uusia poppakonsteja talven varalle. Sen sijaan se tuo talviseen koeajoon ensimmäiset uudet sähköveturit. VR on tilannut 80 Vectron-veturia, ja ensimmäisten pitäisi olla liikenteessä vuonna 2017.  

Lue myös:

    Uusimmat