Suomen junaliikenteen sujumisesta vastaavat virkamiehet odottavat lunta. Lumentulo ei sinänsä ole hyvä raideliikenteen kannalta, mutta virkamiehistö haluaa kokeilla uutta tapaa pitää Helsingin tärkeät ratapihat lumesta puhtaina. Viime talvi kun ei tätä mahdollistanut.
- Toista talvea tässä lunta odotellaan, huokaa Liikenneviraston ylitarkastaja Juha-Matti Vilppo.
Virasto menetti lumenläjitysalueensa Helsingissä tärkeiden ratapihojen läheisyydessä Keski-Pasilan rakennustöiden takia. Uusi lumensulatuskenttä odottaa junalla tuotavia lumilasteja Ilmalassa.
Lämmitettävässä altaassa voidaan käsitellä runsaslumisena talvena 100000 kuutiometriä lunta. Liikennevirasto on varautunut yhteensä 200000 kuutiometriin. Sulamisvedet valuvat suoraan hulevesiviemäreihin.
- Ratapihojen lumi on melko puhdasta, Vilppo kertoo.
- Sulamisvesien pitoisuuksia kuitenkin myös valvotaan.
Säästöjäkin voi tulla. Sulatuskentän käyttö on selvästi edullisempaa kuin kuskata lumet kuorma-autoilla kaupungin ulkopuolelle, Liikennevirasto arvioi.
Ongelmallista voi olla, että ratapihat on putsattava yöllä muutamassa tunnissa.
Uusi konsti on herättänyt kiinnostusta myös kaupungeissa, jotka pohtivat lumensulatusasioita, Vilppo sanoo. Sulatuskenttä vie energiaa, mutta samaa kaukolämpöä käyttää myös VR, joten ympäristövaikutus ja lasku pienenevät. Kovilla pakkasilla lunta ei sulateta.
