Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tuulikone ja lämpöallas – Liikennevirastolla uudet keinot junien aikatauluongelmiin

Lehtikuva
Julkaistu 11.11.2015 14:59

MTV UUTISET - STT

Suomen junaliikenteen sujumisesta vastaavat virkamiehet odottavat lunta. Lumentulo ei sinänsä ole hyvä raideliikenteen kannalta, mutta virkamiehistö haluaa kokeilla uutta tapaa pitää Helsingin tärkeät ratapihat lumesta puhtaina. Viime talvi kun ei tätä mahdollistanut.  

- Toista talvea tässä lunta odotellaan, huokaa Liikenneviraston ylitarkastaja Juha-Matti Vilppo.  

Virasto menetti lumenläjitysalueensa Helsingissä tärkeiden ratapihojen läheisyydessä Keski-Pasilan rakennustöiden takia. Uusi lumensulatuskenttä odottaa junalla tuotavia lumilasteja Ilmalassa.  

Lämmitettävässä altaassa voidaan käsitellä runsaslumisena talvena 100000 kuutiometriä lunta. Liikennevirasto on varautunut yhteensä 200000 kuutiometriin. Sulamisvedet valuvat suoraan hulevesiviemäreihin.   

- Ratapihojen lumi on melko puhdasta, Vilppo kertoo.  

- Sulamisvesien pitoisuuksia kuitenkin myös valvotaan.  

Säästöjäkin voi tulla. Sulatuskentän käyttö on selvästi edullisempaa kuin kuskata lumet kuorma-autoilla kaupungin ulkopuolelle, Liikennevirasto arvioi.  

Ongelmallista voi olla, että ratapihat on putsattava yöllä muutamassa tunnissa.  

Uusi konsti on herättänyt kiinnostusta myös kaupungeissa, jotka pohtivat lumensulatusasioita, Vilppo sanoo. Sulatuskenttä vie energiaa, mutta samaa kaukolämpöä käyttää myös VR, joten ympäristövaikutus ja lasku pienenevät. Kovilla pakkasilla lunta ei sulateta.  

Japanilaisia pöllähdyksiä raiteilla  

Vantaalla Tikkurilan pohjoispuolella, jossa kehärata erkanee pääradasta, voi kuulua talvella erikoisia posahduksia raiteilta. Radalle on asennettu puhalluslaitteisto, joka puhaltaa junista pudonneet jääkökkäreet ja lumen vaihteen päältä pois aina junan ajettua ohi.  

Tekniikka on toiminut hyvin Japanissa, kertoo Liikenneviraston yksikön päällikkö Jukka P. Valjakka.  

- Tämä on ensimmäinen kokeilu, mutta tällaisia on mietitty asennettavaksi myös Pohjois-Suomeen, Valjakka sanoo.  

Vasta Suomen talvi kertoo, miten laite selviää esimerkiksi märästä lumesta.  

Liikennöinnistä vastaavalla VR:llä ei ole uusia poppakonsteja talven varalle. Sen sijaan se tuo talviseen koeajoon ensimmäiset uudet sähköveturit. VR on tilannut 80 Vectron-veturia, ja ensimmäisten pitäisi olla liikenteessä vuonna 2017.  

Lisää aiheesta:

Kun lumi täyttää maan, Helsingin kaupunki saa kaivaa kunnolla kuvettaan – tämän verran maksaa yksi myräkkäHuima ero! Junien myöhästely väheni rajusti viime vuodesta – järkälemäinen lumensyöjäjuna voisi ratkaista raiteiden lumiongelmia tulevina talvinaKäsittämättömän talven vaikutus: Junaliikenteessä tehtiin tammikuussa täsmällisyysennätys!Venäläinen lumensyöjä hyökkää Suomen rautateille – tämä erikoinen juna ahmii tiensä läpi nietostenHelsingin lumia ei tuhota vain mereen kippaamalla – täyteen sullotut junavaunut kuskaavat valkoista erityiselle kentälle: Tavoitteena sulattaa 100 000 kuutiota luntaPakkasen, lumen ja tuulen luja liitto nujertaa urheimmankin junan
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen22:40
    Politiikka

    KSML: Maria Kaisa Aula on pyytänyt eroa

  • Eilen21:16
    Kotimaa

    Huolestuttava ilmiö leviää Kaustisen kirjastossa

  • Eilen20:42
    Räjähdykset

    Turvallisuusasiantuntija Joroisten räjähdyksestä: Olisi voinut käydä paljon pahemmin

  • Eilen19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • Eilen19:03
    Sää

    Markus Mäntykannas kommentoi kylmää käännettä: Suomi jakautuu kahtia