Huima ero! Junien myöhästely väheni rajusti viime vuodesta – järkälemäinen lumensyöjäjuna voisi ratkaista raiteiden lumiongelmia tulevina talvina

0:32
Lumensyöjä pääsi pohjoisessa tositoimiin, eli keräämään lunta sisäänsä.

Venäjältä vuokralla olevan lumensyöjäjunan testit Suomessa ovat tuottaneet hyviä tuloksia. Rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin Väylävirastosta sanoo, että Suomen raiteille olisi hyvä saada raskasta puhdistuskalustoa. Se luultavasti vähentäisi junien myöhästymisiä. 

Suomi aloitti raskaan puhdistuskaluston testaamisen raiteilla 19. helmikuuta. Venäläisellä SM-7-junalla oli tarkoitus kokeilla, miten hyvin kalusto soveltuu Suomeen. Venäläislaite toimii siten, että junan etuosassa olevat harjat keräävät lunta raiteilta junan sisään. Lumi säilötään perässä tuleviin vaunuihin. Sen jälkeen lumi voidaan purkaa vaunuista joko ratapihan purkualueelle tai radan varteen. 

Myöhästymiset voisivat vähentyä rajusti

Raskasta raiteiden puhdistustekniikkaa ei ole vielä Suomessa. Täällä raiteet puhdistetaan esimerkiksi kaivinkoneiden ja aurojen avulla. Kevyt kalusto aiheuttaa ongelmia etenkin isoilla ratapihoilla. Lumisella säällä vilkkaasti liikennöityjen ratapihojen putsaamiseen menee aikaa, mikä aiheuttaa myöhästymisiä.

Hyvänä esimerkkinä myöhästymisten määrästä toimii viime vuosi. Vuoden 2019 tammikuussa kaukoliikenteen henkilöjunista vain 58,4 prosenttia oli määräasemalla täsmällisesti oikeassa aikataulussa tai korkeintaan viisi minuuttia myöhässä. Tämän vuoden tammikuussa vastaava luku on toisenlainen. Aikataulussa tai lähes aikataulussa kulki tammikuussa liki 90 prosenttia kaukoliikenteen henkilöjunista. 

Rautatieliikenteen asiantuntija Jukka Ronni Väylävirastosta sanoo, että viime vuoden myöhästymisistä lähes 14 prosenttia oli radanpidosta johtuvia. Niitä pystyttäisiin siis vähentämään nykyistä paremmalla raiteiden puhdistustekniikalla, kuten lumensyöjällä. Sää vaikuttaa Suomessa huomattavasti junaliikenteen täsmällisyyteen. 

– Vuosi sitten tammikuussa oli pitkä pakkas- ja runsas lumisadejakso, joten silloiset luvut ovat poikkeuksellisen alhaisia. Toisaalta tänä vuonna luvut ovat keskimääräistä parempia, kun suuresta osasta Suomea puuttuu lumi ja pakkanen.

Lumensyöjän hankkimisesta ei päätöstä

Markku Nummelin kertoo, että venäläistä lumensyöjää oli tarkoitus testata nimenomaan ongelmia aiheuttavilla isoilla ratapihoilla, mutta lumipulan vuoksi se ei ollut mahdollista. Testit siirrettiin muun muassa Kainuuseen ja Kemiin.

Testijakso vahvisti sitä käsitystä, että raskas kalusto toimii raiteiden puhdistamisessa tehokkaasti ja sellaista tulisi hankkia Suomeen.

Nummelinin mukaan päätöstä raskaan kaluston hankkimisesta ei ole tehty. Suomi arvioi venäläislaitteen lisäksi myös muita vaihtoehtoja ja tekee päätöksen mahdollisesta hankinnasta myöhemmin. Silloin selvinnee myös investoinnin suuruusluokka. 

– Emme ole vielä kyselleet hintoja, Nummelin sanoo. 

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

    MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.