Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Huima ero! Junien myöhästely väheni rajusti viime vuodesta – järkälemäinen lumensyöjäjuna voisi ratkaista raiteiden lumiongelmia tulevina talvina

0:32Uusi lumensyöjä pääsi tositoimiin Suomen rautateilläLumensyöjä pääsi pohjoisessa tositoimiin, eli keräämään lunta sisäänsä.
Julkaistu 28.02.2020 06:13

Eevi Kinnunen

eevi.kinnunen@mtv.fi

Venäjältä vuokralla olevan lumensyöjäjunan testit Suomessa ovat tuottaneet hyviä tuloksia. Rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin Väylävirastosta sanoo, että Suomen raiteille olisi hyvä saada raskasta puhdistuskalustoa. Se luultavasti vähentäisi junien myöhästymisiä. 

Suomi aloitti raskaan puhdistuskaluston testaamisen raiteilla 19. helmikuuta. Venäläisellä SM-7-junalla oli tarkoitus kokeilla, miten hyvin kalusto soveltuu Suomeen. Venäläislaite toimii siten, että junan etuosassa olevat harjat keräävät lunta raiteilta junan sisään. Lumi säilötään perässä tuleviin vaunuihin. Sen jälkeen lumi voidaan purkaa vaunuista joko ratapihan purkualueelle tai radan varteen. 

Lue lisää: Venäläinen lumensyöjä hyökkää Suomen rautateille – näin lumensyöjäjuna haukkaa tiensä läpi nietosten

Myöhästymiset voisivat vähentyä rajusti

Raskasta raiteiden puhdistustekniikkaa ei ole vielä Suomessa. Täällä raiteet puhdistetaan esimerkiksi kaivinkoneiden ja aurojen avulla. Kevyt kalusto aiheuttaa ongelmia etenkin isoilla ratapihoilla. Lumisella säällä vilkkaasti liikennöityjen ratapihojen putsaamiseen menee aikaa, mikä aiheuttaa myöhästymisiä.

Hyvänä esimerkkinä myöhästymisten määrästä toimii viime vuosi. Vuoden 2019 tammikuussa kaukoliikenteen henkilöjunista vain 58,4 prosenttia oli määräasemalla täsmällisesti oikeassa aikataulussa tai korkeintaan viisi minuuttia myöhässä. Tämän vuoden tammikuussa vastaava luku on toisenlainen. Aikataulussa tai lähes aikataulussa kulki tammikuussa liki 90 prosenttia kaukoliikenteen henkilöjunista. 


Rautatieliikenteen asiantuntija Jukka Ronni Väylävirastosta sanoo, että viime vuoden myöhästymisistä lähes 14 prosenttia oli radanpidosta johtuvia. Niitä pystyttäisiin siis vähentämään nykyistä paremmalla raiteiden puhdistustekniikalla, kuten lumensyöjällä. Sää vaikuttaa Suomessa huomattavasti junaliikenteen täsmällisyyteen. 

– Vuosi sitten tammikuussa oli pitkä pakkas- ja runsas lumisadejakso, joten silloiset luvut ovat poikkeuksellisen alhaisia. Toisaalta tänä vuonna luvut ovat keskimääräistä parempia, kun suuresta osasta Suomea puuttuu lumi ja pakkanen.

Lumensyöjän hankkimisesta ei päätöstä

Markku Nummelin kertoo, että venäläistä lumensyöjää oli tarkoitus testata nimenomaan ongelmia aiheuttavilla isoilla ratapihoilla, mutta lumipulan vuoksi se ei ollut mahdollista. Testit siirrettiin muun muassa Kainuuseen ja Kemiin.

Testijakso vahvisti sitä käsitystä, että raskas kalusto toimii raiteiden puhdistamisessa tehokkaasti ja sellaista tulisi hankkia Suomeen.

Nummelinin mukaan päätöstä raskaan kaluston hankkimisesta ei ole tehty. Suomi arvioi venäläislaitteen lisäksi myös muita vaihtoehtoja ja tekee päätöksen mahdollisesta hankinnasta myöhemmin. Silloin selvinnee myös investoinnin suuruusluokka. 

– Emme ole vielä kyselleet hintoja, Nummelin sanoo. 

Lisää aiheesta:

Käsittämättömän talven vaikutus: Junaliikenteessä tehtiin tammikuussa täsmällisyysennätys!Talvi on Suomessa katastrofaalista aikaa junille, mutta miksi? Tässä neljä pääsyytä kaaokseen!Kasvusta tuli ongelma VR:lle: Junamatkailu niin suosittua, että raiteilla ruuhkaa ja liki kaikki kalusto käytössä – liikenne tökkii myös ikuisten ratatöiden ja nopeusrajoitusten takiaVR taistelee aikaa vastaan läpi vuoden – MTV selvitti tilastolliset syyt junien myöhästymiseenPakkasen, lumen ja tuulen luja liitto nujertaa urheimmankin junanTuulikone ja lämpöallas – Liikennevirastolla uudet keinot junien aikatauluongelmiin
LiikenneVenäjäJunatTalviKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen15:45
    Teboil

    Teboileja katoaa kartalta, henkilöstölle pidettiin info – kysyimme tankkaajilta, hiertääkö Putinin sotakassan kartuttaminen

  • Eilen15:13
    Vantaa

    Vantaan ratikan hinta noussut 750 miljoonaan – selvästi muita kaupunkeja kalliimpi

  • Eilen12:53
    Venäjä

    Tutkija: Lukashenka mielistelee Putinia nyt tavalla, joka voi aiheuttaa Venäjälle ison ongelman

  • Eilen11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • Eilen11:14
    Joensuu

    Iäkäs nainen kuoli Joensuussa – epäilty BMW-yliajaja otettiin kiinni