Venäjältä vuokralla olevan lumensyöjäjunan testit Suomessa ovat tuottaneet hyviä tuloksia. Rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin Väylävirastosta sanoo, että Suomen raiteille olisi hyvä saada raskasta puhdistuskalustoa. Se luultavasti vähentäisi junien myöhästymisiä.
Suomi aloitti raskaan puhdistuskaluston testaamisen raiteilla 19. helmikuuta. Venäläisellä SM-7-junalla oli tarkoitus kokeilla, miten hyvin kalusto soveltuu Suomeen. Venäläislaite toimii siten, että junan etuosassa olevat harjat keräävät lunta raiteilta junan sisään. Lumi säilötään perässä tuleviin vaunuihin. Sen jälkeen lumi voidaan purkaa vaunuista joko ratapihan purkualueelle tai radan varteen.
Lue lisää: Venäläinen lumensyöjä hyökkää Suomen rautateille – näin lumensyöjäjuna haukkaa tiensä läpi nietosten
Myöhästymiset voisivat vähentyä rajusti
Raskasta raiteiden puhdistustekniikkaa ei ole vielä Suomessa. Täällä raiteet puhdistetaan esimerkiksi kaivinkoneiden ja aurojen avulla. Kevyt kalusto aiheuttaa ongelmia etenkin isoilla ratapihoilla. Lumisella säällä vilkkaasti liikennöityjen ratapihojen putsaamiseen menee aikaa, mikä aiheuttaa myöhästymisiä.
Hyvänä esimerkkinä myöhästymisten määrästä toimii viime vuosi. Vuoden 2019 tammikuussa kaukoliikenteen henkilöjunista vain 58,4 prosenttia oli määräasemalla täsmällisesti oikeassa aikataulussa tai korkeintaan viisi minuuttia myöhässä. Tämän vuoden tammikuussa vastaava luku on toisenlainen. Aikataulussa tai lähes aikataulussa kulki tammikuussa liki 90 prosenttia kaukoliikenteen henkilöjunista.