Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkimus: Vain muutama ehdokas pystyi vaikuttamaan median agendaan eduskuntavaaleissa

Facebook/Colourbox
Julkaistu 07.04.2016 06:01

MTV UUTISET

Tuoreen tutkimuksen mukaan viime eduskuntavaalien media-agendaan pystyi vaikuttamaan vain kourallinen ehdokkaita. 

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteinen Digivaalit 2015 -tutkimushanke selvitti, kuka vaikutti verkkojulkisuuden agendaan viime eduskuntavaalien alla.

– Tutkimukset sosiaalisen median julkisuudesta osoittavat lähes poikkeuksetta verkon toisintavan olemassa olevia valtarakenteita. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi pääministeri saa myös verkossa enemmän huomiota ja vaikutusvaltaa kuin riviedustaja. Tutkimuksemme perusteella asetelma ei ole agendan hallinnassa näin yksinkertainen, summaa tutkija Matti Nelimarkka. 

Oppositio vahvoilla

Tutkijat kehittivät vaikuttajaindeksin, joka mittaa ehdokkaan kykyä vaikuttaa toisaalta perinteisen median agendaan ja toisaalta kansalaisten sosiaalisessa mediassa käymään keskusteluun ja sen agendaan. 

Ehdokkaiden joukosta nousi esille vain kourallinen vaikuttajia, joita tutkimuksessa nimitetään supervaikuttajiksi. 

– Erityisesti perinteisen median kohdalla löytyi vain muutamia ehdokkaita, jotka pystyivät toistuvasti viesteillään vaikuttamaan median agendaan. Sen sijaan ehdokkaita, jotka onnistuivat ainakin jonkin verran vaikuttamaan Twitter-keskustelun agendaan, löytyi enemmän, todetaan tutkimuksesta kertovassa tiedotteessa.

Vaikuttajuutta kummassakin media-aineistossa selittää parhaiten ehdokkaan oma aktiivisuus sosiaalisessa mediassa. Tunnistetut supervaikuttajat ovat tyypillisesti verkossa aktiivisia oppositiopuolueiden poliitikkoja.

– Tässä mielessä verkko näyttäytyy areenana, jossa aktiivisella viestinnällä perinteisiä valtarakenteita voi myös ohittaa, summaa tutkija Salla-Maaria Laaksonen.

Vuoropuhelu vähäistä

Lisäksi tutkijat osoittivat, että ehdokkaat käyttivät verkkoa yhä pääasiassa markkinointiin ja yksisuuntaiseen viestintään. Ehdokkaiden ja kansalaisten välinen verkkokeskustelu oli melko vähäistä.

Tutkimuksessa käytettiin perinteisen median aineistona suurimpien kotimaisten verkkolehtien politiikkaa käsitteleviä uutisia (n=7500). Sosiaalisesta mediasta kerättiin sekä kaikkien ehdokkaiden viestit että yleistä vaalikeskustelua Twitteristä ja Facebookista. Sosiaalisen median aineisto sisälsi noin 1,5 miljoonaa yksittäistä viestiä. 

Lisää aiheesta:

Kevään vaalikampanjoihin poltettiin aiempaa enemmän rahaa – perinteisen ja digitaalisen mainonnan yhdistäminen tuotti menestystäUusien ehdokkaiden voi olla tavallista hankalampi tulla valituksi kuntavaaleissa – näkyvyydestä somessa hyötyäKoronarajoitukset voivat hankaloittaa uusien ehdokkaiden läpipääsyä kuntavaaleissa – sosiaalisen median merkitys korostumassaVaalihäirintää pidetään Suomessa laajana ongelmana, jonka arvioidaan tulevaisuudessa vain yleistyvän: "Eniten havaittu virheellisen informaation levittämistä"Tutkimus: Lähes puolet kansanedustajista joutunut vihapuheen kohteeksi – useat jättäneet politiikan sen vuoksiVaalikampanjointi käy yhä kalliimmaksi – viime vaaleissa kansanedustajan paikka irtosi keskimäärin 40 000 euron budjetilla
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 14:56
    Finnair

    Yle: Perussuomalaisten venytyskohu myrkkyä Finnairille – "Älkää matkustako tähän maahan"

  • 14:27
    Rikos

    Valtorin ex-toimitusjohtajalle sakkoja virkavelvollisuuden rikkomisesta

  • 12:58
    Politiikka

    Sofia Virralta täyslaidallinen rasismikohusta: "Ei seuraamuksia, ei kurinpitoa, ei johtajuutta"

  • 12:31
    Politiikka

    Hallituskumppanit tyrmäävät silmienvenyttelyn: Näin kommentoi PS-ryhmyri Jani Mäkelä

  • 12:11
    Turvapaikanhakijat

    Turvapaikan saaneet lapset sai palauttaa Suomesta Venäjälle, EIT linjasi