Vaaleissa menestyvät ehdokkaat, jotka mainostavat sekä perinteisillä tavoilla että somessa.
Eduskuntavaaleissa valitut kansanedustajat ja heidän varaedustajansa käyttivät kampanjoissaan yhteensä noin 860 000 euroa nettimainontaan. Summa on kolmanneksen suurempi kuin vuoden 2019 vaaleissa valituilla edustajilla. Asia ilmenee edustajien tekemistä vaalirahailmoituksista.
Sen sijaan tv-mainontaan käytettiin reilu neljännes vähemmän rahaa kuin edellisissä vaaleissa. Keväällä valitut edustajat ja varaedustajat maksoivat televisiomainoksista noin 635 000 euroa.
Eri mainoslajeista nimenomaan nettimainonta kasvatti osuuttaan suhteellisesti eniten. Televisiomainonnassa puolestaan tapahtui suhteellisesti suurin pudotus. Nettimainontaan satsattiin nyt noin 210 000 euroa enemmän kuin neljä vuotta sitten, kun taas televisiomainoksiin käytettiin noin 240 000 euroa edellisvaaleja vähemmän.
Vaikka luvut ovat lähellä toisiaan, kyse ei todennäköisesti ole siitä, että tv-rahat olisivat siirtyneet täysimääräisesti nettiin. Näin arvioi valtio-opin professori Åsa von Schoultz Helsingin yliopistosta. Hän on tutkinut muun muassa vaalikampanjointia.
– Käsittääkseni lähes jokainen ehdokas käytti rahaa mainostamiseen internetissä. Sen sijaan tv-mainonta on aina ollut vain pienen joukon käytössä eikä läheskään yhtä laajaa, von Schoultz sanoo STT:lle.
– Kyse ei siis ole siitä, että ennen kaikki ehdokkaat olisivat mainostaneet televisiossa mutta siirtyneet nyt sosiaaliseen mediaan.
Somenäkyvyys on eduksi
Vaaleissa menestysreseptiin kuuluu sekä perinteistä tienvarsimainontaa että somepäivityksiä.
