Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkijoilla ei lupaa tarkastaa autojen ohjelmistoja – painostiko VW hallitusta?

Volkswagenin päästöskandaali voi vaikuttaa jopa EU-lainsäädäntöön.
Volkswagenin päästöskandaali voi vaikuttaa jopa EU-lainsäädäntöön.Shutterstock
Julkaistu 24.11.2015 08:15

Ville Järveläinen

Saksan tekninen tutkimuslaitos syyttää maan hallitusta autovalmistajien vaatimuksiin taipumisesta.

Tutkimuslaitoksen mukaan paine autovalmistajien suunnalta on mahdollistanut sen, etteivät tutkijat ole voineet tarkastaa autoihin asennettuja ohjelmistoja.

Saksan hallitus harkitsee laajentavansa autoja tarkastavien puolueettomien teknisten tutkijoiden oikeuksia.

TÜV-Nord AG:n hallituksen puheenjohtaja Guido Rettig kertoi Die Welt -sanomalehdelle, että he ovat vuosia vaatineet auton ohjelmistoja yhdeksi tarkastusten osa-alueeksi.

– Valmistajat ovat väittäneet ohjelmistojen olevan yrityssalaisuuksia, Rettig kertoi lehdelle.

– Meillä ei valitettavasti ole ollut lain tarjoamaa mahdollisuutta tarkastaa autoon asennettuja ohjelmistoja, mistä johtuen tutkijamme eivät ole voineet havaita typenoksidipäästöjä manipuloivaa ohjelmistoa, Rettig lisäsi.

Saksan liikenneministeriön edustajan mukaan he ovat olleet tietoisia ongelmasta jo aiemmin.

Ministeriö on perustanut komitean, joka tutkii, onko autoihin asennettujen ohjelmistojen tarkastaminen mahdollista saada osaksi EU-lainsäädäntöä.

Reutersin mukaan Euroopan unionin maissa autovalmistajien on mahdollista valita käyttämänsä tyyppihyväksynnän tekevä viranomainen vapaasti.

Lähde: Reuters

Lisää aiheesta:

Volkswagen ei julkista rikostutkinnan tuloksia uusien syytteiden pelossaSaksan viranomaiset: Fiatista löydetty päästöjä manipuloiva laiteKL: Kaikki saksalaisvalmistajat huijanneet päästötesteissä – hallitus tiesi, mutta ei puuttunutOpel keksi selityksen päästöhuijausohjelmistolleen – toinenkin malli syyniinUSA:n ympäristöviranomaiset: Ei edistystä Volkswagenin kanssaVW-skandaali: Dieselpäästöjä mitataan jatkossa tosielämän olosuhteissa
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki