VW-skandaali: Dieselpäästöjä mitataan jatkossa tosielämän olosuhteissa

Pohjois-Amerikan ympäristöviranomaiset ovat huolissaan, että päästöissä huijaaminen on vallitseva käytäntö koko autoteollisuudessa.

The New York Times kertoo, että sekä Yhdysvaltain että Kanadan ympäristöviranomaiset tulevat merkittävästi laajentamaan tieolosuhteissa tekemiään päästötestauksia.

Molempien viranomaisten tekemät sattumanvaraiset testaukset tulevat koskemaan kaikkien valmistajien dieselmalleja.

– Odotamme jännityksellä, löydämmekö muitakin ohjelmistoja, Yhdysvaltain ympäristöviranomaisen (EPA) Christopher Grundler kertoi The New York Timesille.

Aiemmin dieselautojen päästöjä on testattu laboratorio-olosuhteissa, mikä mahdollisti myös Volkswagenin syyskuussa paljastuneen päästöhuijauksen.

Ensimmäiset Volkswagenin brändeihin kohdistuneet testaukset saatiin päätökseen viime viikolla, jolloin EPA löysi huijausohjelmiston jopa kymmenestä tuhannesta Volkswagenista, Audista ja Porschesta, joiden osallisuus skandaalissa ei ollut aiemmin käynyt ilmi. Volkswagen kiistää ohjelmiston vaikuttaneen päästöihin.

Huijausohjelmistoa ei ole toistaiseksi löydetty muiden valmistajien autoista, mutta kestää viikkoja ennen kuin kaikki autot on testattu. Grundler kertoi testausten kohdistuvan vuosimallien 2015 ja 2016 dieselautoihin.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja