Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

VW-skandaali: Dieselpäästöjä mitataan jatkossa tosielämän olosuhteissa

Laboratorio-olosuhteissa suoritetut testaukset mahdollistivat Volkswagenin päästöhuijauksen.
Laboratorio-olosuhteissa suoritetut testaukset mahdollistivat Volkswagenin päästöhuijauksen.villorejo / Shutterstock.com
Julkaistu 09.11.2015 09:12

Ville Järveläinen

Pohjois-Amerikan ympäristöviranomaiset ovat huolissaan, että päästöissä huijaaminen on vallitseva käytäntö koko autoteollisuudessa.

The New York Times kertoo, että sekä Yhdysvaltain että Kanadan ympäristöviranomaiset tulevat merkittävästi laajentamaan tieolosuhteissa tekemiään päästötestauksia.

Molempien viranomaisten tekemät sattumanvaraiset testaukset tulevat koskemaan kaikkien valmistajien dieselmalleja.

– Odotamme jännityksellä, löydämmekö muitakin ohjelmistoja, Yhdysvaltain ympäristöviranomaisen (EPA) Christopher Grundler kertoi The New York Timesille.

Aiemmin dieselautojen päästöjä on testattu laboratorio-olosuhteissa, mikä mahdollisti myös Volkswagenin syyskuussa paljastuneen päästöhuijauksen.

Ensimmäiset Volkswagenin brändeihin kohdistuneet testaukset saatiin päätökseen viime viikolla, jolloin EPA löysi huijausohjelmiston jopa kymmenestä tuhannesta Volkswagenista, Audista ja Porschesta, joiden osallisuus skandaalissa ei ollut aiemmin käynyt ilmi. Volkswagen kiistää ohjelmiston vaikuttaneen päästöihin.

Huijausohjelmistoa ei ole toistaiseksi löydetty muiden valmistajien autoista, mutta kestää viikkoja ennen kuin kaikki autot on testattu. Grundler kertoi testausten kohdistuvan vuosimallien 2015 ja 2016 dieselautoihin.

Lähde: The New York Times

Lisää aiheesta:

Päästöhuijausautot pajalle: Volkswagen lupasi, ettei kulutus nouse, mutta tuoreet testit kertovat muutaVolkswagen pyytää anteeksi "harkintakyvyn puutetta": Apinat laitettiin hengittämään dieselauton pakokaasujaSaksan viranomaiset: Fiatista löydetty päästöjä manipuloiva laiteKL: Kaikki saksalaisvalmistajat huijanneet päästötesteissä – hallitus tiesi, mutta ei puuttunutUSA:n ympäristöviranomaiset: Ei edistystä Volkswagenin kanssaVolkswagen vääristellyt myös kulutuslukemia – mukana bensiinimoottoreita
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 02.12.202415:16
    Ulkomaat

    Tuhannet työntekijät lakkoon Volkswagenin tehtailla Saksassa