Mikä on tehokkain tapa tehdä taskuparkki, jos tehokkuutta mitataan sillä, millä pysäköintitavalla autojen määrä kadunvarressa saadaan maksimoitua? Maaliskuussa julkaistu australialaistutkimus valottaa asiaa.
Sydneyn yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin, mikä on paras tapa autojen taskuparkkeeraamiseen, jos niitä halutaan mahduttaa kadun varteen mahdollisimman paljon.
Moni ymmärrettävästi pyrkii pysäköimään autonsa mahdollisimman keskelle kahden ajoneuvon väliin jäävää tilaa, mutta tutkimuksessa havaittiin, että tämä ei suinkaan ole paras keino mahduttaa mahdollisimman montaa autoa perätysten. Liikkeellelähtöä vapaan tilaan keskelle pysäköiminen sen sijaan helpottaa, mutta tätä kulmaa ei tutkimuksessa sen suuremmin huomioitu.
– Kannustan pysäköimään keskelle ruutua tai mikäli sellaista ei ole maalattu, kahden auton väliin jäävän vapaan tilan keskelle – olettaen, että jäljellä oleva tila on ikään kuin yhdelle autolle tarkoitettu. Kun on pelivaraa sekä auton etu- että takapäässä, onnistuu liikkeellelähtö helpommin, vaikka tilanne jommankumman pään osalta muuttuisikin pysäköinnin aikana. Tällä tavalla myös puskurit säästyvät kolhuilta varmemmin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.
Lue myös: Se tavallinenkin taskuparkki pelottaa monia, mutta uusi tieliikennelaki sallii myös tällaisen tyylin – kannattaa opetella!
Vesalainen opastaa artikkelin yläpuolella olevalla videolla, miten taskuparkki tehdään oikeaoppisesti.
Neljä eri pysäköintitapaa
Australialaistutkimuksessa verrattiin, miten neljä eri pysäköintitapaa vaikutti parkkiin mahtuvien autojen määrään.
