Tutkijat: Alle puolet kehostasi on oikeasti "ihmistä"

Yli puolet ihmiskehon solukosta on jotakin muuta kuin "ihmistä".

Arvaatko, kuka maailman ihmisistä on kuuluisin psykopaatti? Vastaus videolla!

Tunnetko itsesi tänään aivan omaksi itseksesi? Sinua saattaa itse asiassa olla vähemmän kuin luuletkaan, sanovat tutkijat. Yli puolet ihmiskehosta on jotakin muuta kuin "ihmistä", kertoo BBC.

Ihmissoluja on vain 43 prosenttia

Ihmissoluja on vain 43 prosenttia kehon kaikista soluista. Muut solut ovat mikroskooppisen pienien uudisasukkaiden – siis esimeriksi bakteerien, virusten ja sienten!

Eniten mikrobistoa löytyy suolistosta, mutta muutkin kehon alueet ovat täynnä erilaista elämää – vaikka peseytyisit miten.

Ihmisen mikrobiston ymmärtäminen voi auttaa edistämään esimerkiksi allergioiden ja Parkinsonin taudin hoitoa.

– Kehosi ei ole vain sinä, kertoo professori Ruth Ley.

– Olet enemmän mikrobi kuin ihminen.

"Uudisasukkaat" ovat terveydelle tärkeitä

Vasta viime aikoina on alettu ymmärtää, miten suurta roolia mikrobisto näyttelee esimerkiksi suoliston hyvinvoinnissa ja sairauksilta suojautumisessa.

– Meistä tekee minun mielestäni ihmisen oman DNA:mme ja suolistomikrobiemme DNA:n yhdistelmä, professori Sarkis Mazmanian sanoo.

Esimerkiksi ruokavalio vaikuttaa siihen, millaisia bakteereja suolissa kasvaa.

Ley korostaa, että "uudisasukkaat" ovatkn ihmisen terveydelle tärkeitä.

Jos koet jo olevasi niin sanotusti alakynnessä, tämä tieto ei varmaankaan auta: geeniosastolla ihmisellä menee vielä huonommin, sillä ihmisen perimästä löytyy noin 20 000 geeniä, mutta kehon mikrobistolla niitä on 20 miljoonaa.

Lähde: Bbc.com, Yle.fi