Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkija: Näin muotimainonta vaikuttaa lapsiimme

Kuva viattomasta, kauniista ja suloisesta lapsesta kääntää aikuisen katseen itseensä ja pyrkii herättämään myötätunnon tuntemuksia, joita brändi hyödyntää, Annamari Vänskä kirjoittaa kirjassaan Muodikas lapsuus.
Kuva viattomasta, kauniista ja suloisesta lapsesta kääntää aikuisen katseen itseensä ja pyrkii herättämään myötätunnon tuntemuksia, joita brändi hyödyntää, Annamari Vänskä kirjoittaa kirjassaan Muodikas lapsuus.Shutterstock
Julkaistu 28.06.2013 16:59(Päivitetty 05.07.2013 10:17)

Aktiivinen tyttö on mainoskuvissa yhä harvinainen vieras. Tutkija Annamari Vänskän mukaan mainoksissa sukupuolet esitetään hyvin stereotyyppisessä valossa.

Vaatteiden ympärillä käytävää keskustelua pidetään usein pinnallisena. Tosiasiassa muodilla on paljonkin merkitystä. Mainoskuvat muokkaavat valintojamme ja sitä mitä seuraamme. Siksi jokaisen olisi hyvä miettiä, kenen ajatuksia ostamme, kun ostamme vaatteita ja katsomme mainoskuvia.

– Ajatus siitä miten lasta esitetään, ei olisi sinänsä niin hätkähdyttävää, ellei siihen useasti liittyisi myös ajatusta siitä, miten lasta kohdellaan, lasten mainoskuvia tutkinut Annamari Vänskä sanoo.

Vänskä huomauttaa, että tapa jolla lapset muotikuvissa esitetään, on hyvin stereotyyppinen. Vänskän mukaan mainoksissa eri sukupuolet esitetään hyvin ahtaissa rooleissa.

– Meillä Suomessa on totuttu siihen, että tytöt ovat aktiivisia toimijoita, jotka saavat tehdä samoja asioita kuin pojatkin. Kansainvälisessä mainosmateriaalissa ero siinä mitä pojat voivat tehdä ja mitä tytöt voivat tehdä, on paljon suurempi, Vänskä kertoo.

1800-luvulla ja 1900-luvun alun maallistuneessa kulttuurissa valkoisista vaatteista tuli porvarillisuuteen kuuluvia merkkejä.Shutterstock

Poika on muotikuvissa usein aktiivisempi sukupuoli.Shutterstock

Tyypillinen sukupuolittunut asetelma mainoksissa on, että siinä missä pojat esitetään aktiivisina toimijoina, tytöt laitetaan useasti vain hymyilemään kameralle.

– Variaatiota ei kauheasti ole. Tyttöihin liittyy ajatus siitä, että he ovat se sukupuoli, joka on esillä ja joiden kautta asioita esitetään, Vänskä huomauttaa.

Mainokset asettavat mentaalisia rajoja

Moni kansainvälinen, Suomessa seurattu brändi, tulee kulttuurisesta taustasta, jossa sukupuolen roolit ovat huomattavasti kaksijakoisemmat kuin pohjoismaissa. Mainosten kieli on kuitenkin maiden rajat ylittävää.

– Monesti ajattelemme, että mainokset ovat vain mainoksia, ne ovat niin pinnallisia. Näin ei kuitenkaan ole. Mainokset vaikuttavat esimerkiksi siihen, että on olemassa tiettyjä vaatekappaleita, joita pojat eivät voi käyttää ollenkaan tai tytöt eivät voi käyttää, Vänskä sanoo.

Tutkijan mielestä olisi hyvä, että emme muodostaisi turhia mentaalisia rajoja itsellemme.

– Haluaisin nähdä enemmän mainoskuvastoa, jossa valintoja olla tyttö tai poika olisi enemmän. Toivoisin että olisi jollain tavalla itsestään selvää, että valintoja voi tehdä monella tavalla.

– Miksi pojat eivät voisi pukeutua hameisiin? David Beckhamkin on pukeutunut sariin, joten luulisi että olisimme niin pitkällä, että pikkupoikakin voisi kulkea mekossa ilman että se herättää ahdistusta aikuisissa, Vänskä sanoo.

Vänskän mielestä mainoskuvasto on muuttunut viime aikoina konservatiivisempaan suuntaan.

– Nimenomaan se materialisoituu mainoskuvissa ja sukupuolittuneissa vaatteissa. Jos ajattelemme vaikkapa 70-lukua, niin roolit tytöille ja pojille olivat avoimempia. Nyt on menossa aikakausi, jossa roolijakoa vahvistetaan, Vänskä kertoo.

Katso Muotititietoinen: Vieraana Samu-Jussi Koski

Katsomo-videon id

Lue myös:

AVA, Maarit Rasi

Kuva: Shutterstock

Lisää aiheesta:

Miksi pojille tarjotaan somessa kovan miehen mallia? "On vaikea olla porukassa se, kuka vastustaa"Moni suomalaistyttö tuntee olevansa ruma ilman kuvanmuokkausta – "Mielestäni aivan järkyttävää", toteaa psykologi ilmiöstä, johon simppeli kuvateksti voisi auttaaTutkimus: Sosiaalinen media aiheuttaa ulkonäköpaineita etenkin nuorille naisilleOletko huolissasi, jos lapsi leikkii "väärän sukupuolen" leluilla? Psykologi kertoo kantansa tyttöjen ja poikien leluihinKirja-arvio: Sinua on petetty – tasa-arvo ei olekaan toteutunut - Tuleva sisäministeri Maria Ohisalo sanoo toipuvansa kiltin tytön syndroomastaMiten pukeutua kuin ikäisensä? Kysymyksessä lähinnä naisten ongelma: "Nuoruuden hehku ja kehon kiinteys katoavat"
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 10:21
    Sienet

    Kärpässieniä syönyt puukotti veljeään – "Se trippi oli aika erikoinen"

  • 09:42
    Takaisinvedot

    Vauvanvaatteissa vakava vaara – ota nämä heti pois käytöstä!

  • 08:23
    Halpa vs. kallis

    Kauppojen halvimmat juustot testissä – tämä edam voitti

  • 06:27
    Halloween

    Tiesitkö? Vuoden yksinäisin päivä lähestyy – ainakin amerikkalaisille

  • Eilen18:50
    Syöpä

    Rinnat pitää tutkia joka kuukausi – näin teet sen oikein kotona