Aktiivinen tyttö on mainoskuvissa yhä harvinainen vieras. Tutkija Annamari Vänskän mukaan mainoksissa sukupuolet esitetään hyvin stereotyyppisessä valossa.
Vaatteiden ympärillä käytävää keskustelua pidetään usein pinnallisena. Tosiasiassa muodilla on paljonkin merkitystä. Mainoskuvat muokkaavat valintojamme ja sitä mitä seuraamme. Siksi jokaisen olisi hyvä miettiä, kenen ajatuksia ostamme, kun ostamme vaatteita ja katsomme mainoskuvia.
– Ajatus siitä miten lasta esitetään, ei olisi sinänsä niin hätkähdyttävää, ellei siihen useasti liittyisi myös ajatusta siitä, miten lasta kohdellaan, lasten mainoskuvia tutkinut Annamari Vänskä sanoo.
Vänskä huomauttaa, että tapa jolla lapset muotikuvissa esitetään, on hyvin stereotyyppinen. Vänskän mukaan mainoksissa eri sukupuolet esitetään hyvin ahtaissa rooleissa.
– Meillä Suomessa on totuttu siihen, että tytöt ovat aktiivisia toimijoita, jotka saavat tehdä samoja asioita kuin pojatkin. Kansainvälisessä mainosmateriaalissa ero siinä mitä pojat voivat tehdä ja mitä tytöt voivat tehdä, on paljon suurempi, Vänskä kertoo.


