Toisaalta verkossa myös haastetaan epärealistisia kauneusihanteita, muistuttavat Turun yliopiston tutkijat.
Nyt se on todistettu myös tieteellisesti: sosiaalinen media aiheuttaa ulkonäköpaineita erityisesti nuorille naisille. Turun yliopistossa tehdyn tutkimuksen perusteella palvelualustoissa on lisäksi eroa, sillä kuvanjakopalvelu Instagramissa ulkonäköpaineita koetaan sukupuolesta riippumatta enemmän kuin Facebookissa.
Instagramia käyttävistä naisista yli viidennes koki somen aiheuttavan ulkonäköpaineita, miehistä noin kymmenen prosenttia, kertovat tutkimusryhmään kuuluvat erikoistutkija Erica Åberg ja yliopisto-opettaja Aki Koivula.
Lisäksi Instagramin käyttäjillä oli noin viisi prosenttiyksikköä korkeampi todennäköisyys kokea somesta johtuvia ulkonäköpaineita kuin niillä, jotka käyttävät pelkästään Facebookia.
Toisin kuin tosielämässä, ulkonäköstressiltä eivät somessa suojele edes laajat sosiaaliset verkostot eli suuri seuraajien lukumäärä, vaan pikemminkin päinvastoin. Naisilla ulkonäköpaineiden kokeminen oli todennäköisempää, jos heillä oli yli 200 Instagram-seuraajaa.
Tutkijoiden mukaan suuren seuraajamäärän vaikutusta naisiin selittää esimerkiksi se, että heitä sosiaalistetaan vertailemaan itseään muihin naisiin.
Tutkimuksen vastauksessa näkyi suuria eroja ikäluokkien välillä. Kun kaikista vastaajista liki 16 prosenttia koki ulkonäköpaineita somen takia, 16–24-vuotiaista niitä koki puolet ja 25–34-vuotiaistakin liki kolmannes.
Pitkä liuta odotuksia
Ystävykset Azra Göcer ja osaavat suoralta kädeltä luetella nipun naisiin kohdistuvia kauneusihanteita. Niihin kuuluvat joko kurvikkuus tai aasialaisittain laihuus, pitkänhuiskea olemus, paksut huulet, pieni nenä, tuuheat ripset, oikealla tavalla kiharat tai sitten aivan suorat hiukset. Kulmakarvojakin on mahdollista kohentaa vaikka tatuoinnilla.
