Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkija klikkiotsikoista: Voivat aiheuttaa jopa vihan tunteita

JSN antoi keskiviikkona kaksi langettavaa päätöstä, jotka liittyvät Ylen ja Iltalehden otsikoihin.
JSN antoi keskiviikkona kaksi langettavaa päätöstä, jotka liittyvät Ylen ja Iltalehden otsikoihin.Tomi Natri /All Over Press
Julkaistu 11.02.2024 15:40

MTV UUTISET – STT

JSN antoi keskiviikkona kaksi langettavaa päätöstä, jotka liittyvät Ylen ja Iltalehden otsikoihin.

Ylen saama päätös käsitteli juttua otsikolla "Palanut sähköautorahtialus hinataan satamaan", jossa kerrottiin JSN:n mukaan harhaanjohtavasti palaneen rahtilaivan rahtina olleen enimmäkseen sähköautoja. Tämä oli JSN:n mukaan asiavirhe. Otsikolle ei myöskään ollut JSN:n mukaan katetta jutussa.

Iltalehden saamassa päätöksessä JSN totesi, että otsikko antoi harhaanjohtavasti sen kuvan, että lintuinfluenssa tarttuu herkästi ihmisiin. Jutun otsikko oli "THL:n johtaja: Näin herkästi lintuinfluenssa tarttuu ihmisiin".

–  Kannatan ja suosin sitä, että otsikolla tehdään asiasta kiinnostava ja saadaan ihmiset klikkaamaan juttu auki, sanoo Julkisen sanan neuvoston JSN:n puheenjohtaja Eero Hyvönen STT:lle.

–  Tässä tapauksessa kyseessä oli huono klikkiotsikko.

MTV sai aiemmin vapauttavan päätöksen samankaltaisesta otsikosta, joka kuului: "Miksi sähköauto ei mene läpi katsastuksesta? Näin moni auto on hylätty akkukotelon lommojen vuoksi tänä vuonna". Jutun ingressistä kävi ilmi, että yhtään sähköautoa ei ollut hylätty otsikossa kuvatusta syystä.

Hyvösen mukaan Iltalehden jutussa vastaus otsikossa esitettyyn kysymykseen on enemmän laadullinen kuin määrällinen. MTV:n jutussa vastaus kysymykseen annettiin jo ingressissä. Lisäksi Iltalehden jutussa kyse on terveyteen liittyvistä asioista, jolloin on vielä tavallista tärkeämpää, että lukijat saavat täsmällistä ja tarkkaa tietoa otsikosta alkaen.

Iltalehden vastaava päätoimittaja Perttu Kauppinen perustelee JSN:lle lähettämässään päätoimittajan vastauksessa otsikkoa sillä, että otsikoiden, iltapäivälehtien lööppien ja kansiotsikoiden tärkeä funktio on myös tarjoilla uutinen houkuttelevasti, mikä usein tarkoittaa, ettei uutisen koko asiasisältöä paljasteta otsikossa. Kantelut taas lähtevät siitä olettamasta, että otsikon tulisi kertoa koko uutinen.

Ei heppoisia otsikoita

Turun yliopiston tutkijatohtori Pauliina Tuomi sanoo, että ihmisen terveyden näkökulmasta lintuinfluenssa, erityisesti koronapandemian jälkeen, on niin merkittävä tekijä, että sen kohdalla ei ole juurikaan pelivaraa tehdä raflaavia otsikoita.

– Pitkään on puhuttu, että otsikot viihteellistyvät, että saadaan kuluttajan huomio. Sitä ei kuitenkaan voi tehdä niin heppoisesti kuin välillä tehdään, Tuomi sanoo.

Tuomi on julkaissut viime vuoden lopulla tutkijakollegoidensa kanssa tutkimuksen, jossa selvitettiin, miten tavalliset ihmiset suhtautuvat nyky-yhteiskunnan viihteellistymiseen. Tuomen mukaan hän ajatteli aluksi, että suurin osa vastaajista suhtautuisi klikkiotsikoihin olankohautuksella, mutta tulos oli kaikkea muuta.

– Iso osa vastaajista koki hyvinkin syviä tunnevaihteluita: vihaa, ärtymystä ja surua. He kokivat, että tunteita piti saada purkaa jonkun kanssa, Tuomi kertoo.

Tuomen mukaan vastaajat kokivat, että osa medioista "sortuu" klikkiotsikointiin, mikä vähentää kyseisen median uskottavuutta.

– Viihteellisyyden tuomisen asiauutisointiin ajateltiin olevan kaupallista ja hinnalla millä hyvänsä -myyntiä, Tuomi sanoo.

Lisää aiheesta:

Missä kulkee yksityisyyden raja, ja mokasiko Seiska pahasti?Julkisen sanan neuvostolta langettava päätös kuudelle lehdelleKommentti: Yksi lause olisi pelastanut juttujaan sepitelleen toimittajan ja mediapomotTarinoita sepittäneen toimittajan jutut tarkempaan syyniin – Aamulehti pestaa selvityshenkilönAamulehden entinen vastaava päätoimittaja: Kuuselan koko ura pyritty vetämään likakaivoonHesarille ja Iltalehdelle langettavat päätökset Julkisen sanan neuvostolta – MTV:lle vapauttava
MediaYhteiskuntaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Media
  • 7.12.10:29
    Hongkong

    Kiina uhkaili länsimedioita Hongkongin tulipalouutisoinnista – lähes 160 kuoli, näin karmealta palopaikalla näyttää nyt

  • 5.12.15:08
    STT

    STT:n toiminta jatkuu, yhtiö käynnistää muutosneuvottelut

  • 3.12.10:51
    Yle

    Suomalaiset luottavat verkossa eniten Yleen ja sanomalehtiin

  • 21.11.14:47
    Poliisi

    Epämieluisa Sumuverho-palkinto Pohjanmaan poliisille – Karfien tapauksen tutkinnanjohtaja lopetti vastaamasta puhelimeen

  • 20.11.19:24
    Journalismi

    MTV Uutisten toimittajalle Päivi Mäki-Petäjälle Tiedon harava -palkinto: "Maailman tärkeimpiä aiheita"