Sosiaalinen media vahvistaa asemaansa tiedon välityksessä.
Reuters-instituutin kyselytutkimuksesta selviää, että aikuisväestöstä 75 prosenttia luottaa useimpiin seuraamiinsa uutisiin. Samaan aikaan sosiaalinen media vahvistaa asemaansa.
Tutkimuksesta selviää myös, että oikeiston ja vasemmiston välinen ero luottamuksessa on kasvanut.
Hyvin oikealle kallistuvat luottavat harvemmin uutisiin kuin lähemmäs vasemmistoa tai poliittista keskustaa asennoituvat.
Media-alan tutkimussäätiön johtaja Noora Alanne uskoo, että luottamus uutismedioihin voisi kasvaa läpinäkyvyyttä lisäämällä.
– Voitaisiin vielä enemmän journalismin ja median saralla tehdä töitä sen eteen, että olisi läpinäkyvämpi se prosessi, miten journalismia tehdään, Alanne sanoo.
Tutkimus paljastaa myös, että sosiaalisen median rooli uutislähteenä on noussut 10 vuoden aikana erityisesti nuorten keskuudessa. Alanteen mukaan uutismediat ovat reagoineet tähän.
Helsingin Sanomien päätoimittaja Antero Mukka sanoo, että erilaisten yleisöjen tunnistaminen on tärkeää.


