Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Turun lentokentällä suuronnettomuuden vaara – kone joutui laskeutuessa sivuluisuun, pyörähti ympäri ja lähetti hätämerkin

1:40Itämeren lentoturvallisuus on parantunut
Julkaistu 23.10.2018 13:20

Salla Laurila

Onnettomuustutkintakeskus sai valmiiksi Turussa viime vuoden lokakuussa sattuneen vaaratilanteen tutkimuksen.

Tukholmasta Turkuun 25. lokakuuta 2017 matkalla ollut kone oli joutua suuronnettomuuteen laskeutuessaan lentokentälle.

88 matkustajan ja neljän miehistön jäsenen koneen laskeutuessa sen nopeus ei pienentynyt odotetusti, jolloin kone lähti loivasti sivuluisuun oikea kylki edellä ja osui kiitotien oikealla reunalla olleisiin kiitotien reunavaloihin.

– Lentokoneen ollessa kääntyneenä poikittain sivuluissa, oli sen maanopeus vielä 78 km/h. Lentokone pysähtyi noin 160 metriä ennen kiitotien päätyä keskilinjan lähettyville siten, että se oli pyörähtänyt 196 astetta vastapäivään tulosuuntaansa nähden. Lämpötila oli tapahtumahetkellä lähellä nollaa, kiitotiellä oli yli 10 mm sohjoa. Tuuli kaakosta oli kova ja puuskainen, tutkimusraportissa luonnehditaan tapahtumia.

Loskan paksuudesta ei ilmoitettu

Kone lähetti sivuluisun aikana mayday-hätämerkin. Onnettomuustutkintakeskus arvioi, että sattumuksessa oli vaara suuronnettomuuteen tai vakavaan onnettomuuteen.

Onnettomuustutkintakeskus antoi tapauksen johdosta neljä suositusta, jotta vastaavilta vaaratilanteilta voitaisiin välttyä. Sen mukaan Finavian olisi syytä tarkistaa kiitotieolosuhteiden kunnossapitoa ja reagointia muuttuviin olosuhteisiin.

– Nopeasti muuttuvissa sääolosuhteissa lentokoneen ohjaamomiehistön aiemmin saama tieto kiitotieolosuhteista voi poiketa huomattavasti laskeutumishetkellä vallitsevista olosuhteista. Tapahtumassa loskan paksuus kiitotiellä kasvoi selvästi, mutta siitä ei ilmoitettu edelleen eikä kiitotietä kunnostettu.

Koneen moottorijarrutuksen toiminnassa epäselvyyttä

Lisäksi Onnettomuustutkintakeskus antoi suosituksia Kanadan ja Irlannin ilmailuviranomaisille koskien lentokoneen valmistanutta Bombardieria ja CityJet-yhtiötä.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että CityJetin suoritusarvolaskentaan käytetyt taulukot ovat monimutkaisia ja vaikeasti luettavia.

Onnettomuustutkintakeskus kehottaa Bombardieria informoimaan koneen moottorijarrutuksen toimintalogiikasta, sillä onnettomuuden vaarassa olleen CRJ900 -tyyppisen lentokoneen moottorijarrutus ei toimi, kun se valitaan lentokoneen ollessa ilmassa.

Lisäksi Kanadan viranomaisen kehotetaan valvovan, että Bombardier osoittaa, että vesiliirron alkamisnopeudet on määritelty riittävän luotettavalla tarkkuudella.


– Vesi- tai loskaliirron riskiä ei aina tunnisteta tai mielletä olevan, koska tavallisesti kiitotie-esiintymien paksuudet ovat pieniä. Käytetyt vesiliirron alkamisnopeudet on usein laskettu kaavalla, joka ei välttämättä sovellu nykyaikaisille lentokoneiden renkaille.

Hätäkeskus aliarvioi onnettomuuden potentiaalin

Myös hätäkeskuksen suositellaan selvittävän yhdessä Sisäministeriön kanssa, miten nopea hälytystieto lennonjohdosta saadaan hätäkeskukseen nykyajan teknisillä ratkaisuilla, sillä Turun lennonjohto ilmoittaa hätäkeskukseen puhelimitse.

– Lennonjohtaja ei voi keskeyttää lennonjohtotyön vaatimia tehtäviä hätäpuhelun ajaksi, jolloin puhelimella tehdyn hätäilmoituksen käsittelyaika pitenee ja aiheuttaa viivettä hälytykseen. Lisäksi Hätäkeskus aliarvioi tapahtuman onnettomuuspotentiaalin. Se teki hälytyksen tehtävälajina ilmaliikenneonnettomuus, pieni. Hälytyksestä jätettiin ensihoito pois keskustelematta pelastustoiminnan johtajan kanssa. 

Lisää aiheesta:

Helsinki-Vantaan onnettomuudesta uutta tietoa: "Potkurin paloja löytyi 30 metrin päästä"Otkesin selvitys valmis: Nämä tekijät aiheuttivat matkustajakoneen vaaratilanteen Helsinki-VantaallaYllättävän pieni moka lentokoneen ohjaamossa voi johtaa katastrofiin – valtaisaan turmaan johtanut erehdys on sattunut kahdesti myös SuomessaMatkustajat olivat vaarassa imeytyä lentokoneen moottoriin evakuoinnin aikana Helsinki-Vantaalla, selviää Otkesin tutkinnasta – myös Finavian toiminnassa puutteita: "Evakuointitilanne on aina vakava"Turun lentokentällä tapahtui syksyllä 2017 vaaratilanne, joka sai viranomaiset reagoimaan – "Se olisi voinut päätyä lento-onnettomuudeksi"Ruotsalainen kone laskeutui Kokkola-Pietarsaaren kentälle ilman lupaa, vaikka kiitotiellä oli työkoneita – vakavasta vaaratilanteesta pyyhkeitä lennonjohdon koulutukselle
TurkuLento-onnettomuudetLentäminenKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Turku
  • 05:17
    Junat

    Ministeri: Tunnin junasta ehkä sopu perjantaina

  • Eilen15:16
    Anneli Auer

    Auer-käräjät: Aikuistuneen lapsen mukaan sijaisvanhemmat manipuloivat ja pelottelivat kertomaan valheita äidistä – MTV seurasi

  • ke16:25
    Anneli Auer

    Auer-käräjät: Lapset kuvailevat isän veren keräämistä purkkiin ja kilpien rakentamista murhaa varten– MTV seurasi

  • ti15:09
    Anneli Auer

    Auer-puolustus: Muutamassa kuukaudessa empaattisesta isosiskosta tuli narsistinen paholainen – MTV seurasi

  • ma17:20
    Telakkateollisuus

    Turun telakka purki työehtoja polkeneiden yritysten sopimukset