Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
0:15Lentokone tyhjennettiin savun takia Helsinki-Vantaan lentokentälläVideo: Lentokone tyhjennettiin savun takia Helsinki-Vantaan lentokentällä viime elokuussa.
Julkaistu 19.06.2019 15:03
Toimittajan kuva

Lisa Kärnä

lisa.karna@mtv.fi

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tutkintansa Helsinki-Vantaan lentokentällä viime elokuussa savun takia evakuoidusta matkustajakoneesta. Otkes kertoo päätöksessään, että lentomatkustajien evakuoinnissa oli vakavia puutteita. 

Czech Airlinesin reittilento OK481 Helsingistä Prahaan jouduttiin evakuoimaan viime vuoden elokuussa matkustamoon ilmestyneen savun takia. Kone oli tapahtumahetkellä rullaamalla kohti kiitotietä ja sen kyydissä oli 135 matkustajaa sekä viisi miehistön jäsentä. 

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan 26 matkustajaa sai evakuoinnin aikana lieviä vammoja. 

Otkes kertoo tiedotteessaan, että rullauksen aikana havaittu savu ja haju johtuivat lentokoneen ilmastointiyksikön jäähdytyskoneiston rikkoutumisesta.

Tapahtuneen turvallisuustutkinta kuitenkin paljasti vakavia puutteita sekä matkustamohenkilökunnan aloittaman evakuoinnin harjoittelussa että pelastushenkilökunnan saapumisessa lentokentän liikennealueella olevalle onnettomuuspaikalle.

Henkilökunnan koulutuksessa oli puutteita

Otkesin mukaan matkustamomiehistö oli aloittanut evakuoinnin ilman, että matkustamon päällikkö olisi antanut evakuointikuulutusta eivätkä kaikki olleet ymmärtäneet evakuointisignaalin merkitystä. 

Otkes kertoo tiedotteessaan, ettei matkustamomiehistön aloittamaa evakuointia yleensä harjoitella, koska koulutuksissa päällikkö antaa käskyn evakuoinnin aloittamisesta.

Tämä tilanne oli siis miehistölle poikkeuksellinen ja harjoittelematon.

– Tutkinnassa ilmeni, että lentoyhtiöiden tulisi kouluttaa henkilökuntaansa säännöllisesti myös yllättäviin evakuointitilanteisiin, toteaa ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen tiedotteessa. 

"Matkustajille aiheutui välitön vaara imeytyä moottoriin"

Tilanteen yllätyksellisyyden ja evakuointipaineen vuoksi matkustamon päällikkö oli pyrkinyt toimimaan nopeasti, eikä ollut tehnyt evakuointiin liittyviä toimenpiteitä evakuointitilanteen tarkistuslistan mukaisessa järjestyksessä. 

Päällikkö oli esimerkiksi kytkenyt evakuointisignaalin päälle, vaikka koneen moottorit olivat vielä käynnissä. 

– Lentokoneen matkustajille aiheutui välitön vaara imeytyä moottoriin, kun lentokoneen ovet avattiin moottorin ollessa vielä käynnissä, toteaa puolestaan Onnettomuuskeskuksen johtaja, professori .

Matkustajat olivat vaarassa imeytyä lentokoneen moottoriin evakuoinnin aikana Helsinki-Vantaalla, selviää Otkesin tutkinnasta – myös Finavian toiminnassa puutteita: "Evakuointitilanne on aina vakava"

Veli-Pekka Nurmi

Nurmen mukaan matkustamomiehistön aloittamassa evakuoinnissa moottoreita ei heti sammuteta, sillä lentokoneen valmistajan laatiman evakuointitilanteen tarkistuslistassa moottoreiden sammutus on vasta viides kohta.

Puutteita myös lentokentän järjestelyissä

Tutkinnan aikana Otkesille selvisi myös, että Helsinki-Vantaan lentoasemalla ei ole toimivaa menettelyä, jolla pelastusyksiköt, ambulanssit ja poliisipartiot pääsevät viipymättä liikennealueella olevalle onnettomuuspaikalle.

Koska lentoliikenteen annettiin jatkua, viranomaiset joutuivat kulkemaan tapahtumapaikalle huoltotietä pitkin, joka viivästytti niiden saapumista paikalle.

 – Finavian järjestelyissä oli puutteita siinä, miten pelastuslaitos pääsee saapumaan lentokentän liikennealueella olevalle onnettomuuspaikalle. Tutkinnan kuluessa pelastusjärjestelyjä Helsinki-Vantaan lentokentällä on jo parannettu, Nurmi toteaa. 

"Evakuointitilanne on aina vakava"

Tapahtumat lentokoneen evakuoinnissa saatiin selville Finavian turvakameroiden tallenteista. 

Lentotallentimista eli ns. mustasta laatikosta saatiin oleellista tietoa muun muassa ohjaamo- ja matkustamomiehistön välisestä keskustelusta alkutilanteessa ja sen aikana. Muun muassa lentokoneen ovien avaaminen ja tarkka moottoreiden sammutusaika saatiin myös selville tallenteista.

– Tällaisia evakuointeja on Suomessa sattunut hyvin harvoin, nyt tapauksia on kuitenkin ollut kaksi reilun vuoden sisään. Matkustajien on noudatettava evakuointikäskyjä ja jätettävä matkatavarat paikoilleen, onnettomuustilanteessa matkatavaroiden itsekäs noukkiminen voi johtaa loukkaantumisiin ja jopa kuolemiin. Evakuointitilanne on aina vakava, Aaltonen kertoo tiedotteessa. 

Lisää aiheesta:

Helsinki-Vantaan onnettomuudesta uutta tietoa: "Potkurin paloja löytyi 30 metrin päästä"Ruotsalainen kone laskeutui Kokkola-Pietarsaaren kentälle ilman lupaa, vaikka kiitotiellä oli työkoneita – vakavasta vaaratilanteesta pyyhkeitä lennonjohdon koulutukselleHelsinki-Vantaalla eilen sattunut vaaratilanne puhututtaa asiantuntijoita – tuliko tieto liian myöhään? "Tähän päivään mennessä sellaista puhelua ei ole tullut"Matkustajakone teki hätälaskun Turkuun savuhavainnon takia, osa matkustajista jäi noukkimaan matkatavaroita – tutkinta paljasti vakavia puutteita evakuoinnissaTurun lentokentällä suuronnettomuuden vaara – kone joutui laskeutuessa sivuluisuun, pyörähti ympäri ja lähetti hätämerkinHelsinki-Vantaalla oli peräkkäisinä päivinä suuronnettomuus lähellä – matkustajakoneelle annettiin lähtölupa kiitotielle, jossa jo kolme konetta töissä
LentokoneetOnnettomuudetHelsinki-VantaaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • Eilen19:38
    Lento-onnettomuudet

    Pakkolaskun tehneen lentokoneen luultiin törmänneen meteoriittiin – oikea syy onkin ehkä ihan muu

  • ma20:27
    Yhdysvallat

    Sotilaskone oli törmätä autoihin – kuljettaja kuvasi kaiken

  • 26.10.06:16
    Liettua

    Pallo-ilmiö jatkuu Liettuassa: Vilnan lentoliikenne keskeytettiin

  • 25.10.07:27
    Liettua

    Tutkassa näkyi "kymmeniä palloja": Lennot jatkuvat taas Liettuassa oudon episodin jälkeen

  • 24.10.18:16
    Hävittäjät

    Kanada pohtii F35-kaupan perumista – tilalle Gripeneitä Ruotsista?