Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tutkintansa Helsinki-Vantaan lentokentällä viime elokuussa savun takia evakuoidusta matkustajakoneesta. Otkes kertoo päätöksessään, että lentomatkustajien evakuoinnissa oli vakavia puutteita.
Czech Airlinesin reittilento OK481 Helsingistä Prahaan jouduttiin evakuoimaan viime vuoden elokuussa matkustamoon ilmestyneen savun takia. Kone oli tapahtumahetkellä rullaamalla kohti kiitotietä ja sen kyydissä oli 135 matkustajaa sekä viisi miehistön jäsentä.
Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan 26 matkustajaa sai evakuoinnin aikana lieviä vammoja.
Otkes kertoo tiedotteessaan, että rullauksen aikana havaittu savu ja haju johtuivat lentokoneen ilmastointiyksikön jäähdytyskoneiston rikkoutumisesta.
Tapahtuneen turvallisuustutkinta kuitenkin paljasti vakavia puutteita sekä matkustamohenkilökunnan aloittaman evakuoinnin harjoittelussa että pelastushenkilökunnan saapumisessa lentokentän liikennealueella olevalle onnettomuuspaikalle.
Henkilökunnan koulutuksessa oli puutteita
Otkesin mukaan matkustamomiehistö oli aloittanut evakuoinnin ilman, että matkustamon päällikkö olisi antanut evakuointikuulutusta eivätkä kaikki olleet ymmärtäneet evakuointisignaalin merkitystä. 
Otkes kertoo tiedotteessaan, ettei matkustamomiehistön aloittamaa evakuointia yleensä harjoitella, koska koulutuksissa päällikkö antaa käskyn evakuoinnin aloittamisesta.
Tämä tilanne oli siis miehistölle poikkeuksellinen ja harjoittelematon.
– Tutkinnassa ilmeni, että lentoyhtiöiden tulisi kouluttaa henkilökuntaansa säännöllisesti myös yllättäviin evakuointitilanteisiin, toteaa ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen tiedotteessa.
"Matkustajille aiheutui välitön vaara imeytyä moottoriin"
Tilanteen yllätyksellisyyden ja evakuointipaineen vuoksi matkustamon päällikkö oli pyrkinyt toimimaan nopeasti, eikä ollut tehnyt evakuointiin liittyviä toimenpiteitä evakuointitilanteen tarkistuslistan mukaisessa järjestyksessä.
Päällikkö oli esimerkiksi kytkenyt evakuointisignaalin päälle, vaikka koneen moottorit olivat vielä käynnissä.
– Lentokoneen matkustajille aiheutui välitön vaara imeytyä moottoriin, kun lentokoneen ovet avattiin moottorin ollessa vielä käynnissä, toteaa puolestaan Onnettomuuskeskuksen johtaja, professori .
