Mainos

Tuottaako lapsen nukkumaanmeno ongelmia? Katso taulukosta, milloin hänen tulisi olla unten mailla

Taulukosta näet selkeästi lapsen nukkuma-ajat iän mukaan.

Netmums-sivusto tarjoaa vanhemmille tukea taulukosta, jossa luetteloidaan selkeästi nukkumaanmenoajat lapsen iän mukaan.

Wilson Elementary -niminen koulu on jakanut taulukon Facebook-sivullaan. Vanhemmilta se on kerännyt useita huvittuneita kommentteja, joissa muun muassa huomautetaan, että taulukko on otsikoitu "mihin aikaan lapsen tulee mennä sänkyyn" – ei siis "nukkumaan". Tarkkoja uniaikoja katsellessaan vanhemman mieleen nousee muutenkin toteamus "onnea yritykseen".

Mihin aikaan lapsen tulee mennä sänkyyn?


Herää:Herää:Herää:Herää:Herää:Herää:Herää:

6.006.156.306.457.007.157.30
IkäUnille:Unille:Unille:Unille:Unille:Unille:Unille:
518.4519.0019.1519.3019.3020.0020.15
619.0019.1519.3019.3020.0020.1520.30
719.1519.1519.3020.0020.1520.3020.45
819.3019.3020.0020.1520.3020.4521.00
919.3020.0020.1520.3020.4521.0021.15
1020.0020.1520.3020.4521.0021.1521.30
1120.1520.3020.4521.0021.1521.3021.45
1220.1520.3020.4521.0021.1521.3021.45


Business Insider kysyi psykiatrian professori ja lasten uniekspertti Jodi Mindelliltä, pitävätkö ajat paikkansa. Vaikka Mindell ei tiennyt, mistä tarkat kellonajat ja vartin välit on taulukkoon kehitetty, taulukko on hänen mielestään ”melko tarkka”.

Mindell on tyytyväinen taulukon kymppisääntöön: alle kymmenvuotiaat saavat yli kymmenen tuntia unta. Lapsi kannattaa laittaa nukkumaan ajoissa, missä taulukko kieltämättä auttaa.

Mannerheimin lastensuojeluliiton mukaan alakouluikäisen lapsen pitäisi nukkua vuorokaudessa noin kymmenen tuntia. Leikki-ikäisen lapsen unentarve on 10–13 tuntia. Unta on tarpeeksi, jos lapsi herää aamulla virkeänä ja hyväntuulisena, säilyy virkeänä iltapäivään ja voi hyvin.

***

1:17

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.