Autonvalmistajat esittelevät tasaiseen tahtiin tulevaisuutta viitoittavia konseptiautoja. Tällä kertaa pääsimme tutustumaan Mercedeksen turvallisuusinnovaatioita esittelevään ESF 2019 -autoon.
Mercedeksellä on pitkä historia autojen turvallisuuden kehittämisen parissa. Valmistaja on tehnyt erilaisia törmäyskokeita 1950-luvulta lähtien ja vuosikymmenien saatossa Mercedes on tuonut monia uutuuksia ensimmäisten joukossa autoihinsa. Saksalaisvalmistaja on ollut mukana myös 1970-luvun alulta lähtien kehittämässä niin sanottuja ESV-ohjelman (Experimental Safety Vehicles) autoja, jotka pyrkivät maksimoimaan matkustajiensa turvallisuuden.
Nykypäivänä turvallisuus on huomattavasti moniulotteisempi asia. Pelkkä matkustajien turvallisuuden optimoiminen on vain yksi osa-alue, ja autonvalmistajat haluavat keskittyä liikenteen parempaan kokonaisturvallisuuteen. Tämä näkyy myös uuden GLE:n pohjalle rakennetussa ESF 2019 -turvallisuuskonseptissa. Passiivisen ja aktiivisen turvallisuuden lisäksi autolla esitellään keinoja viestiä ulospäin muille liikenteessä oleville tilanteissa, joissa auto liikkuu autonomisesti ilman kuljettajan aktiivista toimintaa. Tässä muutamia kohokohtia auton ominaisuuksista.
ESF 2019:n maski ja takalasi toimivat näyttöinä. Näiden kautta voidaan viestiä esimerkiksi jalankulkijoille, että auto on huomannut aikeen tien ylitykseen ja kehottaa valoefektillä jalankulkijaa etenemään. Tällaisessa tilanteessa auton takalasiin puolestaan heijastetaan ensin varoitus suojatiestä, ja tämän jälkeen kamerakuvaa auton edestä, jotta myös takana tulevat autoilijat tietävät syyn auton pysähtymiselle.
Galleria
Auto viestii ulospäin valoefekteillä. Auton katolta ja kyljistä löytyvät valoelementit, joilla ESF 2019 herättää tarvittaessa huomion ja varoittaa muita tielläliikkujia. Esimerkiksi jos auto huomaa, ettei kolmion takaa lähestyvä toinen auto reagoi lähestyvään risteysalueeseen, voi se herättää huomiota välkyttämällä kyljen valoviivaa.


