Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Traagisista kolareista otettu opiksi – F1-sarjaan tekeillä useita turvallisuusparannuksia

1:47Järkyttävä kolari Eau Rougessa – auto katkesi keskeltä kahtiaAnthoine Hubertin ja Juan Manuel Correan kolari oli vuoden 2019 traagisin onnettomuus.
Julkaistu 11.05.2020 22:13
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

F1-sarja ja muut yksipaikkaisilla autoilla ajettavat sarjat ovat saamassa useita turvallisuusuudistuksia sen jälkeen, kun Kansainvälinen autoliitto FIA tutki kaikkiaan 28 vuonna 2019 tapahtunutta vakavaa onnettomuutta.

Viime vuonna suurimman huomion saanut Belgian Span Formula 2 -onnettomuus, jossa Anthoine Hubert sai surmansa ja Juan Manuel Correa loukkaantui vakavasti, on ollut yksi tarkkaan tutkituista onnettomuuksista.

Race Fans -sivusto ja Autosport kertovat, että rata-autoiluun on tulossa uusiksi suunniteltuja ratareunusteita ja ulosmenoalueita. Myös autojen sivu- ja etutörmäyssuojat ovat menneet tarkempaan syyniin, ja kuskien penkkejä pyritään suojaamaan paremmin sivuttaissuunnasta tulevilta iskuilta.

Yksi mielenkiintoinen uudistus koskee autojen suuria siipielementtejä. Pyörien irtoamista on jo vuosien ajan ehkäisty zylon-köysillä, joilla pyörät on sidottu akselin läpi runkoon. Samaa ratkaisua suunnitellaan nyt esimerkiksi etusiipien ja jousitusosien paikallaan pitämiseksi.

Varoitusjärjestelmään on tulossa uudistus, jossa autojen takaosassa olevia huomiovaloja pyritään käyttämään radalla olevan vaaran ilmoittamiseen kuskilta kuskille. Näin kilpailunjohto voisi parantaa tiedon saamista kuskeille sytyttämällä autoihin erivärisiä varoitusvaloja.

Uudistukset tulisivat voimaan autojen seuraavan sääntöuudistuksen aikaan. F1-sarjassa tämä tulisi eteen todennäköisimmin vuonna 2022, jolloin uuden sukupolven autot ovat näillä näkymin tulossa käyttöön.

Lisää aiheesta:

F1-sääntömuutokset 2022: Tämä kaikki muuttuu alkavalla kaudellaKritisoitu F1-sääntö purettiin – aloittaako Sebastian Vettel taas vanhan taiteilunsa?Paljastus seuraavan sukupolven F1-autoista: traagisiin tapahtumiin johtanut ilmiö palaamassa – näin se toteutettaisiin nykypäivänäFerrarin kikkailu johti muutokseen – F1-talleille uusi linjaus halo-peileistäF1-sarjassa tekeillä isoja muutoksia jo ensi kaudeksi: näistä neuvotellaan viikonloppunaF1-autoihin suojakehä jo ensi vuonna?
F1F2F3Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"