Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Toyotan ylivoimaa uhkaa kaksi epävarmuustekijää – Kalle Rovanperä kohtaa uuden haasteen: "Joutuu oikeasti olemaan hereillä"

IMAGO/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 16.01.2023 06:37
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Toyotan mestaruusputki rallin MM-sarjassa on jo viiden vuoden mittainen. Kahdella viime kaudella talli vei Sébastien Ogierin ja Kalle Rovanperän johdolla nimiinsä niin kuljettajien kuin valmistajien MM-tittelit, mutta pian alkavalla kaudella tuplamestaruus on kovemman työn takana kuin kahdella edellisellä.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 6.–9.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Toyota petasi edelliset merkkimestaruutensa heti kevätkaudella.

Vuonna 2021 Hyundai taipui 58 pisteen erolla, kun ero oli kauden avauspuoliskon jälkeen 59 pistettä. Vuoden 2022 avauspuolikkaalla Toyota nykäisi 62 pisteen karkumatkan, ja kauden päätteeksi eroa oli 70 pistettä.

LUE MYÖS: Asiantuntijalta valitettava ennustus Ott Tänakista – suomalaisittain luvassa on todellista nannaa: "Kyllä hän lyö"

Hyundain piristymistä viime syksyn mittaan on syystäkin kehuttu, mutta myös Toyotalla saattoi olla siinä näppinsä pelissä.

– Kehitystyötä ei varmasti viety enää loppukaudella niin paljon eteenpäin. Mutta silti on jotenkin sellainen fiilis, että vähän kiire siellä tulee, siis Toyotalla Hyundaihin verrattuna, C Moren asiantuntija Jari Ketomaa sanoo.

"Kalle ei paineita osaa ottaa"

Toyotan iskukyky lepää tutuilla hartioilla. Rovanperä on kuljettajien MM-sarjassa selkeä ykkössuosikki mestariksi.

– Mikään ei Kallen osalta hirveästi muutu. Toki kilpailu kovenee aika paljon. Nyt sinne tulee oikeasti joka kisassa yksi Ford, joka ajaa koko ajan kisavoitoista ilman minkäänlaista politikointia, Ketomaa sanoo ja viittaa Ott Tänakiin.

– Hyundailla on kaksi hyvää sorarallikuskia (Thierry Neuville & Esapekka Lappi), ja myös Craig Breen ajaa kovaa. Elfyn Evans pääsi loppukaudesta paremmin vauhtiin, joten oma tallikaverikin tulee varmasti olemaan vahvempi tänä vuonna. Kyllä Kalle joutuu oikeasti olemaan hereillä Monten ensimmisestä pätkästä lähtien. Nyt hän tietää pystyvänsä mestaruuteen, mutta hän tietää myös sen, mitä hyvät pätkäajat vaativat. 

LUE MYÖS: Tässä se on! Kalle Rovanperän autossa huomion varastava yksityiskohta – Jari-Matti Latvalalta suorapuheinen kommentti

Rovanperän hyvin tunteva Teemu Suninen on samoilla linjoilla.

– Kalle on vahvin mestariehdokas, mutta ei hän paineita osaa ottaa. Ajotaidot ovat tallella, ja hän pystyy tekemään uskomattomia suorituksia. Viime vuonna Kalle pystyi tosi hyvin hyödyntämään sen alkukauden, kun muut vähän konttasivat eivätkä saaneet kunnon tuloksia.

LUE MYÖS: Esapekka Lappi koki yllätyksen Hyundailla

Kilpailun käydessä yhä kovemmaksi Rovanperän on entistä tärkeämpää pystyä kehittämään niitä vähäisiäkin heikkouksiaan. Niistä merkittävin on Ketomaan mukaan se vanha tuttu: ajaminen hitaissa soraralleissa.

– Siellä pitäisi saada paketti paremmin kasaan. Se voi olla ratkaiseva tekijä mestaruustaistelussakin. Jos alkukausi lähtee tasaisesti, sieltä ei kestä seiska-, kasi- tai ysisijoja tulla.

– Huonoissakin ralleissa pitää päästä palkintokoroketaisteluun.

Isot kengät täytettävinä

16.1.1012834990Toyota juhli kesäkuussa Keniassa neloisvoittoa samalla miehistöllä, jolla talli lähtee kauteen 2023 puolustamaan kahden edellisen vuoden tuplamestaruuttaan. Sébastien Ogier jäi palkintopallijuhlallisuuksien ulkopuolelle.IMAGO/PanoramiC/ All Over Press

Toyotan merkkimestaruushaaveisiin liittyen suurimmat epävarmuustekijät ovat Evans ja ykköstallissa debytoiva Takamoto Katsuta.

Evansin romahdus kahden edellisen kauden mestarikandidaatin asemasta oli vuosi sitten yksi suurimmista yllätyksistä. Rovanperän tavoin vuonna 2020 Toyotalla aloittanut walesilainen pääsi toki kauden edetessä yhä paremmin jyvälle Rally1-auton metkuista.

– Kyllä se tendenssi tulee varmaan jatkumaan, että Elfyn ajaa huippuhyvin. Mutta siihen vauhtiin, mihin hän edellisen WRC-sukupolven autoilla pääsi, hän tuskin tulee näillä autoilla pääsemään, Ketomaa sanoo.

– Siinä on kuitenkin Kalle, joka pitäisi voittaa ennen kuin meinaa mestariksi ryhtyä, Suninen komppaa.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperältä sydäntäsärkevä uutinen: "Hyvää matkaa"

Katsuta jakaa tallin kolmannen auton Sébastien Ogierin kanssa ja korvaa näin Hyundaille siirtyneen Lapin. Kun Ogier on poissa, Katsuta ajaa tallipisteistä. Kun Ogier on mukana, Katsuta pudotetaan neljänteen autoon.

Vuonna 2019 ykkösluokan kalustolla MM-rallissa debytoinut Katsuta ajoi viime kaudella kaksi kolmossijaa. Uran paras sijoitus on kakkossija vuodelta 2021 Keniasta.

– On siinä Takalle isot kengät täytettävinä. Esapekka ajoi kuitenkin huippusuorituksia, varsinkin nopeissa sorakilpailuissa – eikä hassummin asfaltillakaan, Suninen sanoo.

– Paikoitellen Takakin pystyi ajamaan hienoja tuloksia, mutta ehkä se viimeinen silaus sieltä puuttui. Jos kehittymään pystyy, niin varmasti Taka lähelle pääsee, mutta on hän kuitenkin pieni miinus tällä hetkellä.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Rovanperä hurjistui – MM-rallissa isot merkit ilmassa: "Kalle tajusi itsekin"MM-rallitähden aikeista erimielisyyttä – suomalaisasiantuntijalta huima Toyota-näkemys: "Pajari on lahjakkaampi"MM-rallissa muhii sensaatio – Kalle Rovanperä merkittävänä pelinappulanaKalle Rovanperästä huimapäinen asiantuntijalinjaus – toinen suomalaiskuski mukaan hurjaan soppaan: "Vauhtimittari kohdallaan"Asiantuntija hätkähti MM-rallin hullun päivän satoa: "Ei ole ansainnut sitä paikkaa – mitä he näkevät hänessä?"Kommentti: Tänak pyyhki Rovanperällä loppukaudesta lattiaa, Loeb saattoi tallikaverinsa naurunalaiseksi – sinivalkoinen MM-rallikausi oli tarinoita täynnä
MM-ralliToyotaKalle RovanperäElfyn EvansTakamoto KatsutaSebastien OgierUrheiluRalli

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • Eilen09:12
    Juha Kankkunen

    Juha Kankkuselta raju laskelma: "Jos Jari-Matti olisi pystynyt..."

  • 1.11.10:53
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • 1.11.08:02
    Marcus Grönholm

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • 31.10.19:47
    Ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa

  • 31.10.12:41
    Sami Pajari

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"